2008-05-12, 17:55
Medlem
eyyYos avatar
Tjena! Som vi alla är medvetna om, så försvinner inte en fil bara för att man formaterat datorn eller tillochmed skrivit över filen en eller två gånger. Detta är lite oroande, speciellt då man krypterat sin hårddisk och tror att man går säker. Har man inte ändrat på innehållet i ens krypterade disk någon gång efter formateringen av disken, så kan ju vissa företag återställa det som fanns innan (ofta samma filer, fast okrypterade).
Vad jag nu efterlyser, är en filöverskrivare. Inte en som bara skriver över det tomma utrymmet på disken, utan en som även (likt en defragmenterare) flyttar om filerna som finns kvar. Den ska flytta om filerna lite random till olika ställen på disken, så att hela disken blivit överskriven några gånger (vilket omöjliggör återställning av filer som legat där innan). Vet någon om detta finns?
Jag vet att man bara kan föra över filerna på en temporär hårddisk, skriva över allt några gånger på den primära, flytta tillbaka allting och sedan skriva över allt på den sekundära, men det är jobbigt och jag är lat
Citera
2008-05-12, 17:58
Medlem
halibabs avatar
man shred
Citera
2008-05-12, 19:45
Medlem
eyyYos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av halibab
man shred
Hur skulle shred kunna hjälpa mig i det här fallet, då dess funktion är att skriva över enskilda filer med random bytes?
Citera
2008-05-12, 21:07
Medlem
Nyxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eyyYo
Hur skulle shred kunna hjälpa mig i det här fallet, då dess funktion är att skriva över enskilda filer med random bytes?

Att flytta filer till random ställe på disken kommer du inte lyckas med på den nivån, då du måste bygga något som kommunicerar med filsystemet direkt för att placera ut datan på disken.
Citera
2008-05-12, 22:02
Medlem
Kiress avatar
Här kanske du hittar något?
http://www.linux.com/feature/48092
Här verkar det finnas mera ( har bara skummat igenom ):
http://www.techthrob.com/tech/securedelete.php
Citera
2008-05-12, 22:04
Medlem
halibabs avatar
Citat:

Tja... allt är väl ändå filer i *nix?

shred:a /dev/[disken_du_ska_nuke:a] så borde det väl ändå funka.
Litar du inte på detta så får du väl svarava om disken med en low level format,
lägga på ett nytt filsystem, shred:a igen eller skriva randomdata.
Iterara delar eller hela ovan procedur en 10-15 gånger så borde det vara rent omöjligt att göra en fysisk genomlysssning.

Samtidigt så måste du ju sätta allt i proportion till vad du vill skydda.
Är datat du vill skydda så känsligt att det kan utlösa en katastrof om det kommer i fel händer så torde väl kostnaden för en ny disk vara tämligen liten?
Citera
2008-05-13, 00:04
Medlem
eyyYos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av halibab
Tja... allt är väl ändå filer i *nix?

shred:a /dev/[disken_du_ska_nuke:a] så borde det väl ändå funka.
Litar du inte på detta så får du väl svarava om disken med en low level format,
lägga på ett nytt filsystem, shred:a igen eller skriva randomdata.
Iterara delar eller hela ovan procedur en 10-15 gånger så borde det vara rent omöjligt att göra en fysisk genomlysssning.

Samtidigt så måste du ju sätta allt i proportion till vad du vill skydda.
Är datat du vill skydda så känsligt att det kan utlösa en katastrof om det kommer i fel händer så torde väl kostnaden för en ny disk vara tämligen liten?
Du läste nog inte allting som jag skrev, tror jag. Jag sa faktiskt att jag var lat, och inte orkade göra det
Citat:
Jag vet att man bara kan föra över filerna på en temporär hårddisk, skriva över allt några gånger på den primära, flytta tillbaka allting och sedan skriva över allt på den sekundära, men det är jobbigt och jag är lat

Nåja, får väl bli att göra så, ändå, skulle bara kika om någon kunde någon fin applikation som kunde göra det. Kires, jag ska kika på dom där länkarna imorgon. Tackar!
Citera
2008-05-13, 02:32
Medlem
Brutaxs avatar
Det beror på vad man använder för filsystem också, om det inte är journalförande så fungerar shred utmärkt. Efteråt borde det inte ens gå att se om filen existerat.

Men problemet är att dom flesta moderna filsystem är just journalförande, och för att vara på den säkra sidan i det fallet måste man nästan nuka hela partitionen, vilket kan ta upp till ett dygn om det är en stor disk. Och om man vill vara helt säker måste man fortfarande förstöra disken rent fysiskt. Samt helst göra det samma med swapen om man är riktigt paranoid.

Kanske vore något för sig att kryptera din dator från topp till tå och boota från ett usb minne eller en cd. Då är det bara krypteringsnyckeln som behöver förstöras nästa gång.
Citera
2008-05-13, 09:38
Medlem
Willds avatar
Bara för att ge er något att bita i:

http://16systems.com/zero/index.html

De här grabbarna vill visa att det är så enkelt att bara skriva över med nollor en gång för att det ska räcka, detta med programmet dd

Jag antar att vi får se den 15 januari 2009 om de hade rätt
Citera
2008-05-13, 11:26
Medlem
ghalens avatar
Annars så finns ju alltid wipe. Bara att installera via ditt favoritpaketsystem eller kompilera source. Funkar både på kataloger och filer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in