2008-05-12, 14:06
Medlem
Ska börja sköta räv- och grävlingsjakten på ett ställe i Skåne. Har aldrig lockat räv tidigare och undrar vilka metoder som är bäst?

Harångestskri?
Muspip?

Några andra metoder ni rekommenderar? Någon speciell pipa ni kan gå i god för?

Ska bli spännande!
Citera
2008-05-12, 14:18
Medlem
Kolla på lite mer jaktinriktade forum, t.ex. robsoft och jaktsnack.
Personligen gillar jag Nordic predator som fungerar utmärkt till harskri. Muspip hörs så lite att du bara får in rävar som befinner sig inom nått hundratal meter. Dock är muspipet utmärkt för att få räven att stanna till så man får ett bra skott.
Citera
2008-05-12, 14:23
Medlem
Lillemannens avatar
Jag tycker du ska ha båda! Först kör du med harskri och får du in en räv inom synhåll som verkar skeptisk så använder du muspipet för att få den närmre. Men då ska du sitta skjutklar. Som muspip funkar faktiskt vilken hundleksak som helst som piper..

Riktigt rolig jakt det där!
Citera
2008-05-12, 14:27
Medlem
tack!

Är dessa pipor svårbemästrade? Stor risk att man skrämmer bort räven istället?
Citera
2008-05-12, 19:54
Medlem
erlgs avatar
Citat:
Är dessa pipor svårbemästrade? Stor risk att man skrämmer bort räven istället?

Nej, inte direkt. Jag har förövrigt svårt att tro att en hare som befinner sig i en situation där den är på väg att bli äten levande koncentrerar sig speciellt mycket på att låta "rätt". Den räv som är alltför diskriminerande i sitt val av döende harar lär också få gå hungrig. Köp en Nordic predator och provblås; kommer det korpar eller kråkor så kommer nog rävar också låta sig luras.
Citera
2008-05-12, 20:37
Medlem
turbos avatar
Jag har använt Crit'r Calls pipor den senaste säsongen. PeeWee och Standard är dom modeller som funkat bäst för mig.

A och O när man lockar räv är valet av pass samt placering och kamouflage. Se till att du sitter med vinden i ryggen, räven närmar sig nästan alltid ett byte mot vinden. Därför måste du se till att du är så kamouflerad som möjligt. Ansikte och händer måste också döljas, räven är väldigt observant och sticker så fort den anar oråd.

Se också till att du inte lockar på samma ställe hela tiden. Jag har som regel att endast använda ett pass en till två gånger under en säsong. Räven rör sig över stora områden, spelar du rätt och ljudligt så kan den utan problem gå någon kilometer för att komma fram.

Enklast är givetvis när det är snö, då är det lätt att se räven. Övriga tider på året så kan det vara svårt att se den tydligt vilket gör det lite svårare.

När det gäller val av vapen så kör jag med en 6.5:a eller en 22 WMR. Beror på hur passen ser ut. Skott över 80 meter görs uteslutande med 6.5:an, kortare avstånd (trängre pass) då använder jag min 22 WMR och CCI MaxiMag TNT (kulan exploderar i kroppen och räven blir på plats vid en bra träff). Bössan måste vara väl inskjuten, det rör sig om relativt små träffytor då räven ofta kommer rakt mot dig.

Jag tycker även att du ska testa att anlägga en åtel för räven. Det fungerar rätt bra det också dock inte lika effektivt som lockjakten, men det kan vara skoj att testa lite olika jaktformer.

Tänk på att inte skjuta t.ex. kråkor och skator vid rävjakt hur lockande det än må vara. Mickel lär försvinna snabbare än du hinner ladda om...

Lycka till med lockandet, det kan kännas lite svårt och meningslöst ibland, men det är bara att nöta på, helt plötsligt så står räven där och glor på dig och då gäller det att vara med på noterna.
Citera
2011-10-14, 20:47
Medlem
Benkkes avatar
Har börjat fundera på att skjuta en kringstrykande räv som är och fular sig runt kåken. Dock så kommer man aldrig åt att skjuta rackaren så funderade på ifall man samlar ihop några dagars matrester och lägger ut på exempelvis en stubbe eller en liten grop och bara väntar in fanskapet. Problemet jag ser här är att det kommer bli ett tillhål för skator kråkor och diverse småfåglar som käkar upp maten så räven inte kommer i närheten av min åtel.

Kan man lösa detta genom att täcka över matresterna med en hink som man gjort en massa lufthål i så lukten kommer ut och räven hittar detta. Kommer räven få vittring på det här eller ska jag ta till andra metoder?
Citera
2011-10-16, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benkke
Har börjat fundera på att skjuta en kringstrykande räv som är och fular sig runt kåken. Dock så kommer man aldrig åt att skjuta rackaren så funderade på ifall man samlar ihop några dagars matrester och lägger ut på exempelvis en stubbe eller en liten grop och bara väntar in fanskapet. Problemet jag ser här är att det kommer bli ett tillhål för skator kråkor och diverse småfåglar som käkar upp maten så räven inte kommer i närheten av min åtel.

Kan man lösa detta genom att täcka över matresterna med en hink som man gjort en massa lufthål i så lukten kommer ut och räven hittar detta. Kommer räven få vittring på det här eller ska jag ta till andra metoder?

Det är inte tillåtet att åtla vad som helst för att få räv.

Däremot, ett tips som jag inte själv testat men hört om är att det är lagligt att åtla med hundfoder som är köpt och det ska locka rävarna men troligen inte fåglarna i samma utsträckning. Köp billigt skitfoder på maxi för 200:- och släng ut lite och prova.
Citera
2011-10-25, 00:35
Medlem
gomers avatar
I tillägg till Turbos utmärkta inlägg, på vintern använder jag ett sånt där batteridrivet lockbete med en pälsbit på som skakar till lite då och då.
Jag lägger ut den 30 meter ut och en bit vid sidan om centrum av det tänkta skottfältet. Tycker att den manicken ger mig lite mer utrymme och tid att få ett bra skott då räven oftast fokuserar på lockbetet. Fast det är klart, man har ju sjabblat bort långt fler lägen än vad man fällt rävar ändå...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in