Jag har använt Crit'r Calls pipor den senaste säsongen. PeeWee och Standard är dom modeller som funkat bäst för mig.
A och O när man lockar räv är valet av pass samt placering och kamouflage. Se till att du sitter med vinden i ryggen, räven närmar sig nästan alltid ett byte mot vinden. Därför måste du se till att du är så kamouflerad som möjligt. Ansikte och händer måste också döljas, räven är väldigt observant och sticker så fort den anar oråd.
Se också till att du inte lockar på samma ställe hela tiden. Jag har som regel att endast använda ett pass en till två gånger under en säsong. Räven rör sig över stora områden, spelar du rätt och ljudligt så kan den utan problem gå någon kilometer för att komma fram.
Enklast är givetvis när det är snö, då är det lätt att se räven. Övriga tider på året så kan det vara svårt att se den tydligt vilket gör det lite svårare.
När det gäller val av vapen så kör jag med en 6.5:a eller en 22 WMR. Beror på hur passen ser ut. Skott över 80 meter görs uteslutande med 6.5:an, kortare avstånd (trängre pass) då använder jag min 22 WMR och CCI MaxiMag TNT (kulan exploderar i kroppen och räven blir på plats vid en bra träff). Bössan måste vara väl inskjuten, det rör sig om relativt små träffytor då räven ofta kommer rakt mot dig.
Jag tycker även att du ska testa att anlägga en åtel för räven. Det fungerar rätt bra det också dock inte lika effektivt som lockjakten, men det kan vara skoj att testa lite olika jaktformer.
Tänk på att inte skjuta t.ex. kråkor och skator vid rävjakt hur lockande det än må vara. Mickel lär försvinna snabbare än du hinner ladda om...
Lycka till med lockandet, det kan kännas lite svårt och meningslöst ibland, men det är bara att nöta på, helt plötsligt så står räven där och glor på dig och då gäller det att vara med på noterna.