Flashback bygger pepparkakshus!
2008-05-12, 22:32
Bannlyst
Haha. Du behöver inte orolig över deras frågor om du inte är helt retarded=D
Citera
2011-04-11, 19:18
Medlem
Ettan1s avatar
Vet att tråden är gammal men jag undrar lite mer om testerna. Någon som nyligen varit på intervju med dem och fått göra några tester? Handlar det om IQ- och drogtester som någon längre upp skrev? Om ja, görs det alltså på första intervjun man blir kallad på?
Citera
2011-04-11, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ettan1
Vet att tråden är gammal men jag undrar lite mer om testerna. Någon som nyligen varit på intervju med dem och fått göra några tester? Handlar det om IQ- och drogtester som någon längre upp skrev? Om ja, görs det alltså på första intervjun man blir kallad på?
Det beror helt på vilken typ av tjänst det är du söker.
Citera
2011-04-12, 10:32
Medlem
bugulus avatar
Varit på intervju HOS IT-Resurs, Perido och Academic Work.

Alla 3 bemanningsföretag hade precis samma frågemall och man ska vara måttligt dum eller helt oförberedd (vilket även tyder på att man är dum om man kommer oförberedd till en intervju) om man inte klarar svara på dessa frågor.

Typiska frågor är:

1. Berätta om dig själv (Vad du har studerat, har du jobbat?)
2. Känner du dig bekväm i dessa arbetsuppgifter (Rabblar upp lite wobelooo beroende på tjänst). Här berättar de även om företaget ifråga.
3. Vad gör du på fritiden?
4. När kan du börja?

Som du ser, väldigt enkla frågor, jag råkade även ut för en IQ test hos IT-Resurs (påminde mer om uttagningen till lumpen logistiska frågor).

Efter intervjun hos bemanningsföretaget så får man en andra intervju med själva företaget.

Jag råder dig att om du har varit arbetslös så tar du chansen, gör du bra ifrån dig har du bra möjligheter till jobb på företaget. Det fick jag.

Tänk på att lönen är låg i början, det här är ju bemanningsföretag trots allt, men lön höjdes med 70% när jag fick fast anställning på företaget jag jobbade för.
Senast redigerad av bugulu 2011-04-12 kl. 10:44.
Citera
2011-04-12, 12:07
Medlem
Ettan1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wabbit

Så det kan vara ett urinprov på första intervjun?

Citat:
Ursprungligen postat av bugulu

Du är medveten om att han frågade det för 2008? Intervjun har redan varit hehe... Det var jag som bumpade tråden med en ny fråga och den stod i mitt inlägg. Men tack ändå !
Citera
2011-04-12, 12:36
Medlem
bugulus avatar
Kanske borde kolla datumet nästa gång, nåja!
Informationen kanske kan hjälpa någon annan förhoppningsvis.
Citera
2011-10-26, 13:14
Medlem
frigolitpannas avatar
Har nyligen varit på en intervju på Academic works. Dom har hand om rekryteringen av två personer till en kund dom har, man blir inte anställd på A.D.W mao.

Träffade en tjej(ja, ingen kvinna) i 25-årsåldern.
Väldigt opersonligt, och då menar jag inte att hon ska behandla mig som en dödspolare utan visa ett genuint intresse av mig som person. I annat fall hade jag kunnat besvara dom frågorna själv via mail eller i en telefonintervju.
Kan tilläggas att en annan person på samma företag redan gjort en telefonintervju på ca. 15 minuter med mig, för samma rekrytering.
Så det var ungefär samma frågor i denna intervjun.

Dom frågorna som hon ställde som inte var av samma art var om hur jag betedde mig i olika arbetssituationer, vad jag gör på min fritid och när jag kan börja arbeta.

I slutet av intervjun ifrågasatte hon om jag egentligen var så lämplig för det här jobbet i och med att jag inte har arbetat så mycket med nätverk.
Det finns angivet i min CV vad jag arbetat med innan, alltså inte som t.e.x. nätverkstekniker.
Det nämns ingenting i själva jobbannonsen att man ska vara nätverkskunnig, ingenting om just nätverk utan andra krav, som jag redan uppfyller.
Annars hade jag ju inte sökt jobbet liksom.

Jag tycker det är ett oproffsigt beteende att kalla till en intervju och fokusera på vad jag INTE arbetat med, istället för att fokusera på vad personen som är på intervju kan.

När jag ställde en motfråga och frågade om i vilka arbetsuppgifter just nätverk ingår så kunde hon inte svara på det.
Så min uppfattning av A.C.D är inte positiv, i detta fallet hade det nog varit bättre att företaget som söker folk rekryterade själva.
Nu vet jag inte vilken bild av mig som A.D.W ger till kunden.
Citera
2011-10-26, 14:31
Medlem
Academic Work har en konstig inställning till löner. Var på intervju där de tyckte att 25 000 kr var en lite för hög lön. Någon månad senare blev det jobb med 35 000 kr hos annan arbetsgivare.
Citera
2011-10-26, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Big M
Jag var på intervju hos dem men mina tankar vandrade in på helt fel område.
Det var en riktig puma(>10 poäng) som skulle intervjua mig och jag som var singel och hade lite sexbrist kunde bara tänka på henne i olika sexiga situationer. Blev helkåt och kunde inte koncentrera mig på intervjun. Måste ha givit ett helkonstigt intryck.
Hahaha fan vad jag garva!
Citera
2011-10-28, 20:59
Citat:
Ursprungligen postat av frigolitpanna
Har nyligen varit på en intervju på Academic works. Dom har hand om rekryteringen av två personer till en kund dom har, man blir inte anställd på A.D.W mao.

Träffade en tjej(ja, ingen kvinna) i 25-årsåldern.
Väldigt opersonligt, och då menar jag inte att hon ska behandla mig som en dödspolare utan visa ett genuint intresse av mig som person. I annat fall hade jag kunnat besvara dom frågorna själv via mail eller i en telefonintervju.
Kan tilläggas att en annan person på samma företag redan gjort en telefonintervju på ca. 15 minuter med mig, för samma rekrytering.
Så det var ungefär samma frågor i denna intervjun.

Dom frågorna som hon ställde som inte var av samma art var om hur jag betedde mig i olika arbetssituationer, vad jag gör på min fritid och när jag kan börja arbeta.

I slutet av intervjun ifrågasatte hon om jag egentligen var så lämplig för det här jobbet i och med att jag inte har arbetat så mycket med nätverk.
Det finns angivet i min CV vad jag arbetat med innan, alltså inte som t.e.x. nätverkstekniker.
Det nämns ingenting i själva jobbannonsen att man ska vara nätverkskunnig, ingenting om just nätverk utan andra krav, som jag redan uppfyller.
Annars hade jag ju inte sökt jobbet liksom.

Jag tycker det är ett oproffsigt beteende att kalla till en intervju och fokusera på vad jag INTE arbetat med, istället för att fokusera på vad personen som är på intervju kan.

När jag ställde en motfråga och frågade om i vilka arbetsuppgifter just nätverk ingår så kunde hon inte svara på det.
Så min uppfattning av A.C.D är inte positiv, i detta fallet hade det nog varit bättre att företaget som söker folk rekryterade själva.
Nu vet jag inte vilken bild av mig som A.D.W ger till kunden.

Den här meningen nedan säger allt. Hon hade redan bestämt sig för att du inte var den som skulle vara aktuell för tjänsten. Det hade inte spelat någon roll om du praktiskt ens bevisat att du behärskar ett antal analysprogram, IT säkerhets algoritmer etc. Hon fattar ändå ingenting av det vilket helelr inte är något som hon bryr sig om. Spelar ingen roll om du hade bevisat hur du spårar hackers i Silikon Valley, enligt henne är du inte den som ska ha jobbet, att du däremot får jobb på ett helt annat ställe där de verkligen ser vilken kompetens du har är en helt annan sak.

Citera
2011-10-31, 20:25
Medlem
frigolitpannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kavalen2
Den här meningen nedan säger allt. Hon hade redan bestämt sig för att du inte var den som skulle vara aktuell för tjänsten. Det hade inte spelat någon roll om du praktiskt ens bevisat att du behärskar ett antal analysprogram, IT säkerhets algoritmer etc. Hon fattar ändå ingenting av det vilket helelr inte är något som hon bryr sig om. Spelar ingen roll om du hade bevisat hur du spårar hackers i Silikon Valley, enligt henne är du inte den som ska ha jobbet, att du däremot får jobb på ett helt annat ställe där de verkligen ser vilken kompetens du har är en helt annan sak.

Nähä???
Tråden handlar om intryck, erfarenheter av Academic works och hur professionella dom är...
Men tack ändå...
Citera
2015-06-26, 22:14
Medlem
Första frågan i tråden gällde en anställningsintervju hos Academic work. Det handlade om vilka tester det var osv. Jag vet att tråden är gammal men jag skulle vilja veta om det var intervju för ett jobb inom AW eller ett arbete via AW.

Jag har arbetat för AW för 10 år sedan. Då var det ett kortare uppdrag på 2-3 veckor, ett väldigt kul jobb där man fick en trevlig middag på slutet. Lönen var väl okay, men jobbet var väldigt kul men också väldigt jobbigt stundtals.

Anledningen att jag undrar om det är inom AW eller om jobbet är ute hos några av deras kunder är att jag själv har sökt ett jobb inom AW.

Men många i tråden säger att det är ett skitföretag och de inte är referenser som värderas högt ute i arbetslivet. Även så verkar det som alla här i tråden tycker lönen verkar variera ganska mycket.

Vore tacksam om nån kan svara på detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in