Citat:
Ursprungligen postat av frigolitpanna
Har nyligen varit på en intervju på Academic works. Dom har hand om rekryteringen av två personer till en kund dom har, man blir inte anställd på A.D.W mao.
Träffade en tjej(ja, ingen kvinna) i 25-årsåldern.
Väldigt opersonligt, och då menar jag inte att hon ska behandla mig som en dödspolare utan visa ett genuint intresse av mig som person. I annat fall hade jag kunnat besvara dom frågorna själv via mail eller i en telefonintervju.
Kan tilläggas att en annan person på samma företag redan gjort en telefonintervju på ca. 15 minuter med mig, för samma rekrytering.
Så det var ungefär samma frågor i denna intervjun.
Dom frågorna som hon ställde som inte var av samma art var om hur jag betedde mig i olika arbetssituationer, vad jag gör på min fritid och när jag kan börja arbeta.
I slutet av intervjun ifrågasatte hon om jag egentligen var så lämplig för det här jobbet i och med att jag inte har arbetat så mycket med nätverk.
Det finns angivet i min CV vad jag arbetat med innan, alltså inte som t.e.x. nätverkstekniker.
Det nämns ingenting i själva jobbannonsen att man ska vara nätverkskunnig, ingenting om just nätverk utan andra krav, som jag redan uppfyller.
Annars hade jag ju inte sökt jobbet liksom.
Jag tycker det är ett oproffsigt beteende att kalla till en intervju och fokusera på vad jag INTE arbetat med, istället för att fokusera på vad personen som är på intervju kan.
När jag ställde en motfråga och frågade om i vilka arbetsuppgifter just nätverk ingår så kunde hon inte svara på det.
Så min uppfattning av A.C.D är inte positiv, i detta fallet hade det nog varit bättre att företaget som söker folk rekryterade själva.
Nu vet jag inte vilken bild av mig som A.D.W ger till kunden.
Den här meningen nedan säger allt. Hon hade redan bestämt sig för att du inte var den som skulle vara aktuell för tjänsten. Det hade inte spelat någon roll om du praktiskt ens bevisat att du behärskar ett antal analysprogram, IT säkerhets algoritmer etc. Hon fattar ändå ingenting av det vilket helelr inte är något som hon bryr sig om. Spelar ingen roll om du hade bevisat hur du spårar hackers i Silikon Valley, enligt henne är du inte den som ska ha jobbet, att du däremot får jobb på ett helt annat ställe där de verkligen ser vilken kompetens du har är en helt annan sak.
I slutet av intervjun ifrågasatte hon om jag egentligen var så lämplig för det här jobbet i och med att jag inte har arbetat så mycket med nätverk.