• 1
  • 2
2008-05-12, 21:54
Medlem
charmörens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asgarvad
Varje kommun, de flesta i alla fall, har en energirådgivare som kan ge sakkunniga tips på val av uppvärmningssystem och om det finns bidrag eller förmånliga lån att hämta.

Min erfarenhet är att det är väldigt skiftande kunskap på dessa.

Var själv i samma läge som dig i höstas. Satte in en pelletsbrännare Kmp Px21 i pannan till en kostnad av 20.000 installerat o klart! Har hitintills fungerat kanon!
Citera
2008-05-12, 23:47
Medlem
capmacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BobbyB
I takt med stigande elpriser, så rekomenderar "experterna" (dvs folk som begriper lite mer än boverkat, dvs folk som forskar i energi) att fjärrvärme är grejen. .

Vilket skitsnack. Fjärrvärmebolagen höjer taxan nästan i takt med elpriset nu när de har monopol på sina respektive marknader och har låst in folk i den uppvärmningsformen. Till skillnad mot för 10-15 år sedan så är fjärrvärme skitdyrt.

TS, du har guldläge för en bergvärmepump iom att du redan har ett fungerande vattenburet värmesystem. Det behöver ytterst sällan stödvärmas, men har ju en dryg installationskostnad (120-150 kSEK), så du skall helst veta att du skall bo kvar länge i kåken.

Ett annat alternativ är en luft-vatten-värmepump med ackumulatortank. Ca halva investeringen men lite sämre verkningsgrad. Är dock fortfarande oerhört mycket billigare driftskostnad än både EL, Olja & FV.

Pellets skulle jag inte ta i med tång, fy fan för att elda sågspån i källaren, känns 1800-tal. Släpa stora säckar med den skiten, och de börjar också bli dyra iom all hysteri om biobränslen.

/capmac
Citera
2008-05-13, 00:37
Medlem
Vi bytte från vedpanna -69 (utan acc)och elpanna -86 till ytjordvärme. våran snittförbrukning totalt inkl. hushållsel per dag var innan ca 57 KWh (baserat på ca 10 mån mars-dec) i januari i år låg förbrukningen i snitt på ca 45 KWh/dygn i mars låg det på ca. 35KWh/dygn. Troligtvis kommer det att sjunka mer på sommaren. Förbrukningen vintertid är mindre än hälften. och förut eldade vi med ved också, som jag inte räknar med som någon kostnad.
Installerat och klart gick det totalt på ca. 100 000 kr men då gjorde jag lite jobb själv så som baxning. borrade hål i väggen och la ner slangen (inte grävningen).

Utrustning:
Pump: Nibe 1225
Kollektorslang 2*300m

Grävningen gick på 25kr/m inkl. moms (1000 kr/tim)

Jag kan rekommendera värmepump. om man inte har plats för ytjordvärme så är det ju samma princip och samma pump med bergvärme, men lite dyrare.
Kan tillägga att vi har inte slangen på våran egen mark vi lånar grannens. det var inga problem att skaffa servitut på det.
Citera
2008-05-13, 07:59
Medlem
Vi har en kombipanna (Euronom A25) från tidigt -80 tal.

För ett år sedan bytte vi oljebrännaren mot en pelletsbrännare, byggde ett förråd och trimmade in. Brännaren är en modell som det finns pelletspannor till så den dag vår gamla panna lägger av så kan vi använda brännaren i en ny panna.

Hurvida det passar bra med en pelletsbrännare i kombipannan beror på modell. I en A25 så funkar det utmärkt då det under brännaren finns ett lutande plan som leder ner till askluckan.
Citera
2008-05-13, 08:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av capmac
Vilket skitsnack. Fjärrvärmebolagen höjer taxan nästan i takt med elpriset nu när de har monopol på sina respektive marknader och har låst in folk i den uppvärmningsformen. Till skillnad mot för 10-15 år sedan så är fjärrvärme skitdyrt.

TS, du har guldläge för en bergvärmepump iom att du redan har ett fungerande vattenburet värmesystem. Det behöver ytterst sällan stödvärmas, men har ju en dryg installationskostnad (120-150 kSEK), så du skall helst veta att du skall bo kvar länge i kåken.

Ett annat alternativ är en luft-vatten-värmepump med ackumulatortank. Ca halva investeringen men lite sämre verkningsgrad. Är dock fortfarande oerhört mycket billigare driftskostnad än både EL, Olja & FV.

Pellets skulle jag inte ta i med tång, fy fan för att elda sågspån i källaren, känns 1800-tal. Släpa stora säckar med den skiten, och de börjar också bli dyra iom all hysteri om biobränslen.

/capmac

Det är möjligt att du tycker det. I dag, med den kunskap jag har nu, så skulle jag inte sätta in en bergvärmepump. Finns alternativet med FJV så hade jag valt det.
Citera
2008-05-13, 13:11
Medlem
capmacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BobbyB
Det är möjligt att du tycker det. I dag, med den kunskap jag har nu, så skulle jag inte sätta in en bergvärmepump. Finns alternativet med FJV så hade jag valt det.

Tycker och tycker. Alla stora fastighetsägare vet att det är så med FV-taxorna, det är bara att läsa fakturorna.

Vad är det för kunskap du menar att du har? Visst är FV bekvämt, men billigt är det inte.

/capmac
Citera
2008-05-13, 13:28
Medlem
DennisOlofs avatar
capmac, precis.

Har man vattenburen värme sedan tidigare så ligger man bra till, då finns det alltid möjlighet att välja uppvärmingssystem.

Ett alternativ kan ju vara att extra isolera huset, och om möjligt reducera antalet rum som man värmer upp och bara ha t.ex. kallrum som bara är 5grader, om man inte bor i dem så gör det ju inget.

Tror det var något program för några år sedan på plus, en familj som bodde i en stor villa, dom nyttjade bara 40kvm ungefär av 130kvm tror jag, dom hade extra isolerat och värmde bara upp den delen dom vistades i. Dom sparade tydligen ganska mycket pengar på den lösningen.

Annars är det svårt, finns ju inget som är direkt billigt idag, solenergi är ju fortfarande gratis men det går ju knappast att köra ett vattenburet värmesystem vintertid.
Citera
2008-05-13, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av capmac
Tycker och tycker. Alla stora fastighetsägare vet att det är så med FV-taxorna, det är bara att läsa fakturorna.

Vad är det för kunskap du menar att du har? Visst är FV bekvämt, men billigt är det inte.

/capmac

Sitter och konverterar 4 st fastigheter i en grannkommun, fastigheterna har idag el, värmepump och äldre oljepanna till FJV.

Ja, det finns monopol på FJV men i längden kommer det att bli det billigaste.
Min källa är en professor i energi på KTH. Min chef har med att göra med honom i ett plattformskoncept inom byggbranschen.
Citera
2008-05-14, 09:21
Medlem
Vardons avatar
Ved? Beror ju på förstås hur du bor.

Har för mig man brukar räknar cirka 8 kubikmeter ved av god kvalite per kubikmeter olja. Vedpriser varierar väl från 120 kr (okapad och okluven tall och gran) till runt 450 för björkved som är kapad och kluven, sök lite på blocket.

Sen är det bara att bestämma sig för hur mycket jobb man vill ha. River du ut oljetanken och gör vedförråd inomhus och håller veden inne en vecka eller två innan den eldas så minskar förbrukningen ytterligare.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in