2008-05-11, 21:20
Medlem
För en massa år sedan var jag i Tunisien. Där levde vi näst intill på en mat rätt kallad "Brick". Så förbannat gott!

Jag hittade recpetet för ett tag sedan på nätet:
http://www.tasteline.com/default.ns?...1&llngRID=4371

Där står det att man skall ha Feuille de brick -ark. Vad är det? Finns det att köpa? Hur utalas det? Finns det nåt svenskt namn?
Citera
2008-05-11, 21:42
Medlem
Tjohildas avatar
Rätta mig om jag har fel - men jag är nästan säker på att det är vanlig smördeg det rör sig om. Finns att köpa färdig om man inte gör egen.
Citera
2008-05-11, 22:39
Medlem
Alan Aldas avatar
Det är som en filodeg fast utan olja i om jag förstått det rätt (vetemjöl, salt, vatten). Har inget recept men det borde finnas att köpa färdiga blad, googlade och de finns att köpa i Frankrike. Annars kan du testa med filodeg som brukar finnas i vanliga livsmedelsbutiker. Inte mycket till info, hoppas det gav lite hjälp iaf och tack för inspirationen, ska prova det receptet själv någon gång. Hittade förresten en massa fler recept när jag googlade recette och "Feuille de brick". Är skolfranskan ringrostig fungerar google translator oftast OK.

Edit: Hittade detta recept också där de anger att man kan använda vårrullsark som ett alternativ. Kanske är de lättare att hitta ?
http://www.golfresan.se/frameset.php, recept uppe till höger, "Recept från Tunisien"

Edit 2: Uttal: - föjj dö (kort ö) brick (skånskt r) -
Om du förstår vad jag menar.
Senast redigerad av Alan Alda 2008-05-11 kl. 22:55.
Citera
2012-08-14, 16:20
Medlem
Bumpar den här gamla tråden. Är det någon som vet om man kan få tag i feuilles de brick i närheten av Malmö eller Lund? Jag vill inte ha filodeg och absolut inte smördeg, utan riktig brick-pastry.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in