2008-05-10, 12:47
Medlem
Nakenchocks avatar
Till alla mods och alla ni FB:are som RP:at om missbruk av multipla konton: Hur upptäcker ni att någon har dubbla konton i en och samma tråd? Jag blir alltid så impad när något sådant kommer fram, att det överhuvudtaget upptäcks. Är det språkbruket eller något annat som får er att koppla ihop användare? Begår personerna mer ellre mindre tydliga misstag som får er att fatta hur det hänger ihop? Eller vad?
2008-05-10, 13:04
Medlem
Tha Bounces avatar
det finns ju en databas med alla registrerade medlemmar och där lagras förmodligen IP (nästan 100 på de) borde vara så lätt som att köra en sökning på ett IP och se om de finns dubletter. (:

edit: kan inte så mycket om forum men de låter mest logiskt
2008-05-10, 13:05
Medlem
Nakenchocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tha Bounce
det finns ju en databas med alla registrerade medlemmar och där lagras förmodligen IP (nästan 100 på de) borde vara så lätt som att köra en sökning på ett IP och se om de finns dubletter. (:

Men dubletter, tripletter etc får man ju ha. Det gäller ju att märka att de med multipla konton missbrukar dessa.
2008-05-10, 13:08
Medlem
Tha Bounces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nakenchock
Men dubletter, tripletter etc får man ju ha. Det gäller ju att märka att de med multipla konton missbrukar dessa.

jo men då måste de finnas en misstanke o misstankar måste man komma på själv. vet ej om dom har ett system för att kolla just sånt men låter för krångligt. jag drar mig ur o lämnar svaret till en mod. (:

peace

edit: glömde lägga till när man e mod så visas IP brevid posten.
Senast redigerad av Tha Bounce 2008-05-10 kl. 13:12.
2008-05-10, 13:16
Medlem
Nakenchocks avatar
Citat:
jo men då måste de finnas en misstanke o misstankar måste man komma på själv. vet ej om dom har ett system för att kolla just sånt men låter för krångligt. jag drar mig ur o lämnar svaret till en mod. (:

peace

Bra jobbat i alla fall Men det är väl bara vissa mer betrodda mods som kan se ip har jag för mig? Inte alla. Rätta mig om jag har fel. Men som sagt var - hur får man misstankar om att allt inte står rätt till?
2008-05-10, 13:16
Medlem
Sälklubbarns avatar
Citat:

peace

Det var väl just det frågan gällde - hur fattar dom misstanke? Dom sitter väl knappast och jämför IP-nummer på alla inlägg i en tråd.
2008-05-10, 13:18
Medlem
arbetarklasss avatar
Citat:

peace

Inte här... då flashback är mån om sin anonymitet, jag skulle gissa på att det står rakt upp och ner om det är fler än ett konto inloggat från samma adress, sen vad missbruk av flera konton är, ja det får nog modsen gå lite efter egen moral då det faktiskt är tillåtet med flera konton som jag förstått det hela.
2008-05-10, 13:19
Medlem
Nakenchocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sälklubbarn
Det var väl just det frågan gällde - hur fattar dom misstanke? Dom sitter väl knappast och jämför IP-nummer på alla inlägg i en tråd.

Mmmm jag förmodar att somliga RP:ar och tipsar om att vissa konton hör ihop. Men hur fattar dessa anmälare hur det ligger till? Rena detektivarbetet
2008-05-10, 13:20
Medlem
Nakenchocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetarklass
Inte här... då flashback är mån om sin anonymitet, jag skulle gissa på att det står rakt upp och ner om det är fler än ett konto inloggat från samma adress, sen vad missbruk av flera konton är, ja det får nog modsen gå lite efter egen moral då det faktiskt är tillåtet med flera konton som jag förstått det hela.

Missbruk vad jag förstår är när man använder flera konton i samma tråd. Man låter t ex flera av sina konton diskutera med varandra eller stötta varandras åsikter.
2008-05-10, 13:21
Medlem
tjaboooos avatar
Citat:
Och där har du helt fel, krävs lite mer än en vanlig moderator för att kunna se ip.
2008-05-10, 13:24
Medlem
Tha Bounces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjaboooo
Och där har du helt fel, krävs lite mer än en vanlig moderator för att kunna se ip.

förlåt
2008-05-10, 13:38
Medlem
R.Rs avatar
Det är nog språkbruket till stor del, eller om två användare "råkar" stå för en relativt ovanlig åsikt som gör att folk upptäcker missbruk. Sen är det ju enklare i vissa forum också. Hänger man i hebefil/pedofil forumet, och ser hur en eller flera nyregistrerade med enstaka posts börjar backa upp en känd hebefil/pedofil är det löjligt sannolikt att det föregår fuffens snarare än att det helt plötsligt dyker upp en rad människor med exakt samma åsikter
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in