2008-05-10, 23:34
Medlem
SinCitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thinnerdunken
Då är jag i alla fall inte ensam om att ha det så här vad gäller sjukvården då! Men du klarade dig på lite benso, jag måste ha dagligen.

Tyvärr är det så. Jag tycker inte att det spelar så stor roll hur man ev. blivit beroende av lugnande tabletter. Vissa tror ju att man går omkring som i ett rus hela dagarna bara för att man äter Stesolid t ex. Jag skulle vilja påstå att det är under de stunder man tar sin medicin som man kan fungera någorlunda, som "vanliga" människor gör. Jag åt inte benso för att jag blev hög på dem(om någon blir det på rimliga doser) utan jag åt det när valet stod mellan att inte utföra t ex ett ärende, inte sitta med på ett möte osv. utan att stanna hemma med ångest för att man inte klarade av uppgiften man hade framför sig.

Citat:
Nej det är inte bra, men vad gör man när man inte får hjälp och är desperat? Jag förstår dig där.

Man har inte så många val som läkarkåren tror man har. Man vet oftast bäst själv vad man klarar och inte. Naturligtvis kan de ha synpunkter och rätt i mkt som de säger, men de erbjuder sällan några hållbara alternativ.

Citat:
Ja, det viktiga är då att jag får RIKTIG medicin och inte blir blåst. Jag vill inte ha något från utlandet eller något kosntigt, utan rediga förpackningar osv. Kommer dessa från inbrott och liknande föresten? Läst på har jag gjort en del, men kommer fortsätta med det av olika anledningar. Fredagsflum eller dylikt är helt ointressant för mig, jag vill enbart må bra. Men att informera vården är väl inte bra? Det är bättre att de fortsätter skriva ut Sobrilen åt mig så jag kan sälja den?

Om du beställer din medicin från ett seriöst apotek så handlar det knappast om stöldgods du erhåller. Smuggelgods möjligen. Det finns apotek som tillhandahåller obrutna förpackningar med tabletterna i blister, men det finns även t ex Valium i lösvikt och där kan man inte vara säker alls på kvaliteten. Att informera vården är inte ett dugg bra, inte på någon front. Jag själv säger inget om min medicinering förutom till min kurator som jag har fullt förtroende för. Denne har dessutom full förståelse varför jag gör som jag gör då han sett mig skyfflats mellan stolarna i flera år. Det bästa för din del antar jag är att du försöker få tag på samma substans som du har utskriven och sköter din dosering själv, men med måtta. Även om Sobril kanske inte är den potentaste benson så skúlle de få för sig att testa dig så hittar de inget annat tok och kan inte säga så mkt eller dra in medicinen av den anledningen iaf.

Citat:
Va?! Hur ska jag undvika att bli beroende när jag redan är beroende och dessutom vill byta till starkare doser? Jag har konstant panikångest utan benso. Jag dör.

Du verkar redan ha ett beroende. Det du kan göra för att minska efterföljderna är att försöka hålla nere tolleransen så gott det går, om det nu går. Kommer du upp i monsterdoser hamnar du i en ännu värre sits tillslut. Kanske svårt att se det i denna situationen/läget, men den dagen kommer oundvikligen, så gör vad du kan även om det för det mesta är omöjligt.

Citat:
KBT och psykologihjälp gjorde mig till ett aggressivt nervvrak efter ett år ungefär. Då gav jag upp. Men jag vill ju blåsa ut hjärnan och bli dum och inte känna något. I samma veva borde jag ju blåsa ut problemen med eftersom jag kommer bli för dum för att kunna tänka på dem?

Det jag menade var att KBT mm. inte får full effekt om man är krafitigt medicinerad samtidigt under behandlingen. Så om du tror att KBT skulle kunna hjälpa dig trots att den inte gjort det förr så är det en fördel om man kan hålla nere medicinintaget till det yttersta. Detta gäller dock inte om man är riktigt abstinent förstås. På mig ställdes det ett krav på minst 6 månaders medicinfrihet innan ens någon form av terapi skulle komma på fråga. Jag frågade då hur jag skulle klara livet tills dess, men det fick jag aldrig nåt svar på så jag sa att jag gör vad jag måste för att klara av vardagen, och diskvalificerade mig därmed antagligen...

Citat:
Helt riktigt. Ditt resonemang gillar jag. Det är bara det att jag borde passa på att fylla på med Xanor med om jag ändå skaffar Diazepam, annars har jag ju inget att ta till när dosabstinensen sätter in?

Xanor är ingen bra benso att lindra abstinens med då den är så korttidsverkande. Det skall vara Depoten då möjligen, men bättre är Diazepam och Klonazepam i detta syfte har jag läst och märkt. Xanor är tokigt effektiv, men ack bara en kort lösning som sparkar tillbaks som en arg mulåsna.

Vet inte vilka råd jag skall ge egentligen, men någon erfarenhet jag har kanske kan vara till nån hjälp iaf...
Citera
2008-05-10, 23:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Eyeopener
Får du en en jobbigt ångest/oro attack så hjälper inte thinner nått alls. Det kommer bara att göra det betydligt värre för dig.
Får du en riktigt Panik-attack så kommer du nog inte ens att klara av att sniffa tinneret.

Funkar inte bensot på dej under helgen så försök hellre att koncentrera dig på andningen. Låter enkelt kanske, men det lurar hjärnar ganska så bra i vissa fall. Se till så att du verkligen känner av hur kroppen lugnar sig när du andas ut (Vilket den faktiskt gör).

Ett vanligt sätt för att mildra panik/ångest och oros attaker är att andas i "fyrkant" alltså så här:
Ta ett andetag som tar 3 sek, håll inne luften i 3 sek, andas ut under 3sek och håll andan i 3 sek innan du börjar om igen. Föreställ dig gärna en fyrkant där varje sida är en del utav din andning (detta är väldigt viktigt)

Gör detta i några minuter när du får en sådan panik-attack att du tror att du kommer att dö och faller ner på marken av spänningar i musklerna.

Hjälper inte detta och benso så tycker jag att du vänder dig till akutmotagningen i värsta fall eller vården så fort som möjligt på måndag.
Men ta för guds skull inte tinner.

Detta var bara några tips som jag kom på nu medans jag skrev finns en hel del andra sätt också. Be att få hjälp genom KBT pga dina kraftiga panik-attaker, detta hjälper en oftast i långa loppet.

Loggade desvärre in sent idag, såg att ditt senaste inlägg skrevs 20:38. Hoppas verkligen att du inte har sniffat i dig för mycket tinner sen du skrev sist, och önskar dig ett lycka till under helgen nu med dina problem.
Vet själv hur det kan vara av egen erfarenhet.

Edit1: Oj såg inte att du hade skrivit några inlägg medans jag skrev detta. Verkar som att mina tips för tillfället inte hjälper dig nått speciellt då du redan har gått på kbt och använt deras olika andningstekniker och hjärnövningar.

Ditt inlägg kom ju visst till användning. Jag fick ju svar på om det hjälper mot panikångest eller ej. Tack för det.

Resten har jag testat, men jag stod ut på något sätt och till slut började medicinen verka och jag har inte snffat ett enda andetag thinner.
Citera
2008-05-10, 23:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SinCity
Tyvärr är det så. Jag tycker inte att det spelar så stor roll hur man ev. blivit beroende av lugnande tabletter. Vissa tror ju att man går omkring som i ett rus hela dagarna bara för att man äter Stesolid t ex. Jag skulle vilja påstå att det är under de stunder man tar sin medicin som man kan fungera någorlunda, som "vanliga" människor gör. Jag åt inte benso för att jag blev hög på dem(om någon blir det på rimliga doser) utan jag åt det när valet stod mellan att inte utföra t ex ett ärende, inte sitta med på ett möte osv. utan att stanna hemma med ångest för att man inte klarade av uppgiften man hade framför sig.

Instämmer! Även om man även kan blir lite påverkad på ett skönt vis. Men medicinen är till för att kunna fungera normalt och ordentligt!

Citat:
Man har inte så många val som läkarkåren tror man har. Man vet oftast bäst själv vad man klarar och inte. Naturligtvis kan de ha synpunkter och rätt i mkt som de säger, men de erbjuder sällan några hållbara alternativ.

Instämmer återigen, du verkar ha varit med i svängen eller är med. DU förstår ju det här som inte läkarna och vårdarna förstår. Man själv är ofta sin bästa doktor vad gäller det mentala även om man inte klarar allt själv.

Citat:
Om du beställer din medicin från ett seriöst apotek så handlar det knappast om stöldgods du erhåller. Smuggelgods möjligen. Det finns apotek som tillhandahåller obrutna förpackningar med tabletterna i blister, men det finns även t ex Valium i lösvikt och där kan man inte vara säker alls på kvaliteten.

Bra, tack för infon. Då kanske jag kan få tag i svenska tabletter i obrutna förpackningar. Annars hade jag varit livrädd att sätta i mig det.

Citat:
Att informera vården är inte ett dugg bra, inte på någon front. Jag själv säger inget om min medicinering förutom till min kurator som jag har fullt förtroende för. Denne har dessutom full förståelse varför jag gör som jag gör då han sett mig skyfflats mellan stolarna i flera år. Det bästa för din del antar jag är att du försöker få tag på samma substans som du har utskriven och sköter din dosering själv, men med måtta. Även om Sobril kanske inte är den potentaste benson så skúlle de få för sig att testa dig så hittar de inget annat tok och kan inte säga så mkt eller dra in medicinen av den anledningen iaf.

Nej det har du rätt i. Men Sobrilen hjälper mig inte mer, dessutom blir man trött och seg av den ibland. Jag vill ha en potent benso som inte gör mig så trött och en som är mer långtidsverkande än Sobril. Helst ska jag inte bli svagare heller.

Citat:
Du verkar redan ha ett beroende. Det du kan göra för att minska efterföljderna är att försöka hålla nere tolleransen så gott det går, om det nu går. Kommer du upp i monsterdoser hamnar du i en ännu värre sits tillslut. Kanske svårt att se det i denna situationen/läget, men den dagen kommer oundvikligen, så gör vad du kan även om det för det mesta är omöjligt.

Jag har varit uppe i monsterdoser och sedan såg andra hur jag såg ut och det var tydligen ingen rolig syn. Jag beskrevs som ett vrak, totalt nergången. Då fick jag trappa ner med öl och Atarax till min nuvarande dos. Men ja, det är den största paradoxen och problemet, toleransen som bara ökar och ökar. Kanske om man då och då tar en vecka när man mår bra och trappar ner och sedan går tillbaka till den gamla dosen och få en liten knuff på vägen av det Det kanske hade fungerat, jag har gjort så nån gång. Då slår ju medicinen på riktigt bra sedan.

Citat:
Det jag menade var att KBT mm. inte får full effekt om man är krafitigt medicinerad samtidigt under behandlingen. Så om du tror att KBT skulle kunna hjälpa dig trots att den inte gjort det förr så är det en fördel om man kan hålla nere medicinintaget till det yttersta. Detta gäller dock inte om man är riktigt abstinent förstås. På mig ställdes det ett krav på minst 6 månaders medicinfrihet innan ens någon form av terapi skulle komma på fråga. Jag frågade då hur jag skulle klara livet tills dess, men det fick jag aldrig nåt svar på så jag sa att jag gör vad jag måste för att klara av vardagen, och diskvalificerade mig därmed antagligen...

Jag höll nere medicinintaget då. Jag fattade aldrig vitsen med psykologhjälp och KBT. Jag hade det innan jag fick benso också men förstod aldrig varför. Det blev bara värre och alla blev mer besvärade, även jag. När det avslutades blev det bättre. Hos en annan psykolog satt jag nästan helt tyst. Svarade ja och nej bara och kände mig allmänt malplacerad.

Citat:
Xanor är ingen bra benso att lindra abstinens med då den är så korttidsverkande. Det skall vara Depoten då möjligen, men bättre är Diazepam och Klonazepam i detta syfte har jag läst och märkt. Xanor är tokigt effektiv, men ack bara en kort lösning som sparkar tillbaks som en arg mulåsna.

Aj aj, tack frö den infon. Aldrig Xanor då! Diazepam/Valium/Stesolid verkar bra annars.

Citat:
Vet inte vilka råd jag skall ge egentligen, men någon erfarenhet jag har kanske kan vara till nån hjälp iaf...

Oh ja! Du verkar ju 100 gånger mer insatt än läkarna som aldrig kan förklara nånting utan bara säganågot banalt och avsluta mötet ungefär, så här har jag antecknat det jag anser vara viktigast så tack för detta.
Citera
2008-05-11, 00:16
Medlem
Eyeopeners avatar
Citat:
Ditt inlägg kom ju visst till användning. Jag fick ju svar på om det hjälper mot panikångest eller ej. Tack för det.

Resten har jag testat, men jag stod ut på något sätt och till slut började medicinen verka och jag har inte snffat ett enda andetag thinner.

Härligt att höra att du mår bättre nu.
Ångest och oro sitter ju i hjärnan och hjärnan i sig skall ju inte vara så svår att lura om man gör det på rätt sätt. Vilket jag hoppas att du får hjälp med att hitta.

Brukar du ta några raska promenader?
Lider själv utav extrema sömnbesvär där jag får en form utav panik-attack precis vid insomnandet och även stark ångest/panik under dagen. Fick det här tipset som man brukar få första gången man går till läkaren för sådana här problem men det hjälpte inte alls mot mina sömnproblem desvärre (att man skall ta en rask promenad varje dag). Däremot brukar jag ta en rask och lång promedad om det ligger någon riktigt jobbig ångest/oro i mig medans jag väntar på att medicinen skall börja verka. Har inte någon musik med mig alls för att lyssna på sen så går jag i ca 30min. Även om man inte blir helt ok så känner jag att man rensar sina tankar en del och det kan ibland göra stor skillnad på hur man mådde innan. Medicineringen med kombinationen promenad brukar funka bättre på mej än att endast ta medicinen och bara vänta in efekten.
Senast redigerad av Eyeopener 2008-05-11 kl. 00:19.
Citera
2008-05-11, 00:18
Bannlyst
Testa olika sorters benzo
http://disc.yourwebapps.com/Indices/22916.html
Citera
2008-05-11, 00:26
Medlem
Carl-Ann von ss avatar
Citat:
Blåsa ut hjärnan? Bra! Det är ju vad jag vill! Ju mindre man kan känna och tänka, desto mindre problem borde man kunna känna?

Nu vet jag inte om Du är helt seriös med funderingarna om thinner. Förstår helt klart att Du är desperat men är inte säker på att Du planerar på fullt allvar att boffa thinner.

Om Du gör det och brukar det dagligen några månader så kommer Du inte att bli så dum i skallen att Du mår bättre av det, att inte kunna tänka. Du kommer bli så dum i huvudet att Du mår sämre än nu.

Du kommer inte att kunna fungera alls i vardagen. Du kommer inte att kunna plugga, lösa vardagliga problem. Du kommer att bli ännu mera ofri då andra måste göra det åt Dig och Du kommer att må skit.
Senast redigerad av Carl-Ann von s 2008-05-11 kl. 00:33.
Citera
2008-05-11, 00:36
Bannlyst
Lösningsmedel löser upp hjärncellerna och vad som helst kan hända, synen, balansinnet, närminnet, autonoma nervsystemet allt kan paja.
Det autonoma nervsystemet styr hjärtat och andningen.

Inte kul att få skador på det

En anekdot om en man som jobbade på en färgfabrik under 70-talet.
Han cyklade hem varje dag, men det tog ett par timmar, så hans fru ringde hans bror.
Broren förföljde honom efter jobbet, har snurrade runt i malmö länge tills thinnerruset lagt sig så han började minnas hemvägen.
Samt att många blev klassade som alkolister, då deras hjärnskador påminde om samma symtom.
Detta berättade en målare för mig, kanske sant kanske inte?
Citera
2008-05-11, 02:20
Bannlyst
Thinner mot ångest??

Jag tycker thinner snarare borde förvärra ångestkänslor..
Ett thinner rus är väl ganska långt ifrån ett opiat rus??

Citat:
Ursprungligen postat av PRiVATE
Samt att många blev klassade som alkolister, då deras hjärnskador påminde om samma symtom.
Detta berättade en målare för mig, kanske sant kanske inte?

Jag har hört även att folk som jobbar som lackerare och sånt ofta blir alkisar för att dom har andats in ånger som ger liknande rus, och därför fallar alkon dom väldigt bra på smaken.
Senast redigerad av SailerRipley 2008-05-11 kl. 02:27.
Citera
2008-05-11, 09:12
Bannlyst
Tack för alla svar! Jag ska inte sniffa thinner. Jag ska fortsätta att styrketräna och försöka leva sunt istället. Igår mådde jag så bra, på kvällen, att mitt blodtryck sjönk och min puls gick ner och blev låg! Skönt!

MEN! Det största problemet kvarstår! Jag SKA åka på semester till ett grannland i sommar. Jag MÅSTE det och i augusti SKA jag flytta dit. Men hur ska det gå till? Läkaren vägrar ju ge mig något så jag klarar av det! Jag KAN inte gå här ännu ett år, då dör jag hellre!

Lyrica blir man väl bara seg och trött och svag av?
Citera
2008-05-11, 09:34
Medlem
Carl-Ann von ss avatar
Citat:
Tack för alla svar! Jag ska inte sniffa thinner. Jag ska fortsätta att styrketräna och försöka leva sunt istället. Igår mådde jag så bra, på kvällen, att mitt blodtryck sjönk och min puls gick ner och blev låg! Skönt!

MEN! Det största problemet kvarstår! Jag SKA åka på semester till ett grannland i sommar. Jag MÅSTE det och i augusti SKA jag flytta dit. Men hur ska det gå till? Läkaren vägrar ju ge mig något så jag klarar av det! Jag KAN inte gå här ännu ett år, då dör jag hellre!

Lyrica blir man väl bara seg och trött och svag av?

Jag blir inte seg och trött på Lyrica iaf. Du kan trösta Dig med att det förmodligen blir lättare att få benso dit Du skall åka. Vart ska du?
Citera
2008-05-11, 11:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Carl-Ann von s
Jag blir inte seg och trött på Lyrica iaf. Du kan trösta Dig med att det förmodligen blir lättare att få benso dit Du skall åka. Vart ska du?

Inte det? Inte svag i musklerna heller?

Till Baltikum ska jag inte igen, men till Finland. Jag bara måste dit.
Citera
2008-05-11, 11:51
Medlem
Dynamiks avatar
det där lät ju rätt idiotiskt, hoppas du avstod från att dra thinner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in