2008-05-10, 23:34
Citat:
Ursprungligen postat av Thinnerdunken
Då är jag i alla fall inte ensam om att ha det så här vad gäller sjukvården då! Men du klarade dig på lite benso, jag måste ha dagligen.
Tyvärr är det så. Jag tycker inte att det spelar så stor roll hur man ev. blivit beroende av lugnande tabletter. Vissa tror ju att man går omkring som i ett rus hela dagarna bara för att man äter Stesolid t ex. Jag skulle vilja påstå att det är under de stunder man tar sin medicin som man kan fungera någorlunda, som "vanliga" människor gör. Jag åt inte benso för att jag blev hög på dem(om någon blir det på rimliga doser) utan jag åt det när valet stod mellan att inte utföra t ex ett ärende, inte sitta med på ett möte osv. utan att stanna hemma med ångest för att man inte klarade av uppgiften man hade framför sig.
Citat:
Nej det är inte bra, men vad gör man när man inte får hjälp och är desperat? Jag förstår dig där.
Man har inte så många val som läkarkåren tror man har. Man vet oftast bäst själv vad man klarar och inte. Naturligtvis kan de ha synpunkter och rätt i mkt som de säger, men de erbjuder sällan några hållbara alternativ.
Citat:
Ja, det viktiga är då att jag får RIKTIG medicin och inte blir blåst. Jag vill inte ha något från utlandet eller något kosntigt, utan rediga förpackningar osv. Kommer dessa från inbrott och liknande föresten? Läst på har jag gjort en del, men kommer fortsätta med det av olika anledningar. Fredagsflum eller dylikt är helt ointressant för mig, jag vill enbart må bra. Men att informera vården är väl inte bra? Det är bättre att de fortsätter skriva ut Sobrilen åt mig så jag kan sälja den?
Om du beställer din medicin från ett seriöst apotek så handlar det knappast om stöldgods du erhåller. Smuggelgods möjligen. Det finns apotek som tillhandahåller obrutna förpackningar med tabletterna i blister, men det finns även t ex Valium i lösvikt och där kan man inte vara säker alls på kvaliteten. Att informera vården är inte ett dugg bra, inte på någon front. Jag själv säger inget om min medicinering förutom till min kurator som jag har fullt förtroende för. Denne har dessutom full förståelse varför jag gör som jag gör då han sett mig skyfflats mellan stolarna i flera år. Det bästa för din del antar jag är att du försöker få tag på samma substans som du har utskriven och sköter din dosering själv, men med måtta. Även om Sobril kanske inte är den potentaste benson så skúlle de få för sig att testa dig så hittar de inget annat tok och kan inte säga så mkt eller dra in medicinen av den anledningen iaf.
Citat:
Va?! Hur ska jag undvika att bli beroende när jag redan är beroende och dessutom vill byta till starkare doser? Jag har konstant panikångest utan benso. Jag dör.
Du verkar redan ha ett beroende. Det du kan göra för att minska efterföljderna är att försöka hålla nere tolleransen så gott det går, om det nu går. Kommer du upp i monsterdoser hamnar du i en ännu värre sits tillslut. Kanske svårt att se det i denna situationen/läget, men den dagen kommer oundvikligen, så gör vad du kan även om det för det mesta är omöjligt.
Citat:
KBT och psykologihjälp gjorde mig till ett aggressivt nervvrak efter ett år ungefär. Då gav jag upp. Men jag vill ju blåsa ut hjärnan och bli dum och inte känna något. I samma veva borde jag ju blåsa ut problemen med eftersom jag kommer bli för dum för att kunna tänka på dem?
Det jag menade var att KBT mm. inte får full effekt om man är krafitigt medicinerad samtidigt under behandlingen. Så om du tror att KBT skulle kunna hjälpa dig trots att den inte gjort det förr så är det en fördel om man kan hålla nere medicinintaget till det yttersta. Detta gäller dock inte om man är riktigt abstinent förstås. På mig ställdes det ett krav på minst 6 månaders medicinfrihet innan ens någon form av terapi skulle komma på fråga. Jag frågade då hur jag skulle klara livet tills dess, men det fick jag aldrig nåt svar på så jag sa att jag gör vad jag måste för att klara av vardagen, och diskvalificerade mig därmed antagligen...
Citat:
Helt riktigt. Ditt resonemang gillar jag. Det är bara det att jag borde passa på att fylla på med Xanor med om jag ändå skaffar Diazepam, annars har jag ju inget att ta till när dosabstinensen sätter in?
Xanor är ingen bra benso att lindra abstinens med då den är så korttidsverkande. Det skall vara Depoten då möjligen, men bättre är Diazepam och Klonazepam i detta syfte har jag läst och märkt. Xanor är tokigt effektiv, men ack bara en kort lösning som sparkar tillbaks som en arg mulåsna.
Vet inte vilka råd jag skall ge egentligen, men någon erfarenhet jag har kanske kan vara till nån hjälp iaf...