2008-05-10, 11:19
Medlem
Chicano_u-turns avatar
Tjena!
Ska köpa mig en gräsklippare idag.
HAr kollat runt lite på internet på både nya och begagnade.
Det som slagit mig är att 2 maskiner som ser ut att vara lika (dvs hk,mm) kan skilja typ 2000 i pris.
Såg t.ex en på Jula med plåtkåpa,3,5hk,snörstart m.m för 995
OCh så såg jag en stiga med 3.5hk,plåtkåpa m.m begagnad för typ 4000:-

Någon som har erfarenhet av JULA maskinernra och kan säga om det är skit eller bara förkalra för mig varför det skiljer så i pris eller om det är som med kläder,så fort det står ett märke på dom så får du betala typ 100% extra för det.
Citera
2008-05-10, 17:57
Medlem
Har inget att säga om de 2 du nämner i inlägget.
Men kan säga som så att köper du en Klippo så kommer du bli nöjd!
Okey de kosta en bra slant men man får vad man betalar för..
Citera
2008-05-10, 21:00
Medlem
DennisOlofs avatar
Kan den inte vara el-driven ?

Då sparar du pengar, visserligen måste man ha en lång el-sladd om man har stor tomt men man slipper hålla på med oljebyten, bensin och annat.

Det som skiljer dom dyrare är nog att dom har högre kvalite, miljöklassade kan dom också vara. Klippo är bra men kostar en hel del. Såg ett test i plus förut angående klippare och dom som är nya släpper inte alls ut lika mycket skräp.

Det är också bra att köra på miljöbensin plus att skaffa en klippare med separat olja, så behöver man inte köra oljeblandat, fast jag vet inte om det finns.

Vill man konvertera kan man göra såhär.

X Hp (hästkrafter) * 745 ger dig motsvarande i watt.

5hp*745 ger dig 3700watt effekt på en sådan bensindriven motor. Dom flesta eldrivna ligger på 1500watt.
Senast redigerad av DennisOlof 2008-05-10 kl. 21:05.
Citera
2008-05-11, 00:45
Medlem
tjaboooos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DennisOlof
plus att skaffa en klippare med separat olja, så behöver man inte köra oljeblandat, fast jag vet inte om det finns.
ÄR väl nästan bara 4-taktare som finns att få tag på idag, enda 2-taktare jag stött på var en flymo för 8år sen.

Citat:
Ursprungligen postat av Chicano_u-turn
Någon som har erfarenhet av JULA maskinernra och kan säga om det är skit eller bara förkalra för mig varför det skiljer så i pris eller om det är som med kläder,så fort det står ett märke på dom så får du betala typ 100% extra för det.
Beror helt på dina behov, har du en liten trädgård du klipper av på en halvtimma så kan den billiga mycket väl vara nog för dina behov.

Men har du en stor trädgård som kanske tar 2-3timmar så kan en dyrare va att föredra, speciellt om det är backigt då en dyr förmodligen har drivning på ett hjulpar.
Citera
2008-05-11, 10:02
Medlem
Rawmaxs avatar
Märket spelar mindra roll, bara den går... Kolla också om det är mycket plastdelar och sådant som lätt går sönder. En gräsklippare vibrerar mycket och alla delar behöver därför vara av hög kvalitet.

Sen om du vill ha en självgående (Det innebär att motorn driver två hjul så att du slipper skjuta gräsklipparen själv) och uppsamlare så kostar det mer. Det finns även multiklipp som har extra blad för att "finhacka" gräset som sedan liger kvar på gräsmattan som ett slags gödning.

Exempel på bra märken är:

Klippo (Nr 1 för de flesta men ganska dyr)
Stiga (Mycket klippare för pengarna)

En ok stiga multiklipp går loss på en ca tusing begagnad. En klippo ungefär det dubbla. Billigare går att hitta men var noga med att provstarta klipparen innan du köper den. Motorljudet ska vara jämnt och den ska inte vara överdrivet svårstartad. Kontrollera också så att inte kniven har stora skador efter t ex ha kört över stenar och dylikt.

Julas klippare vet jag inget om men jag antar att det är som med alla lågprismärken att de håller ungefär en säsong. Oftast är motorn okej men andra delar går sönder, t ex hjul, kåpa, uppsamlare och sådant. Å andra sidan kan du ju köpa ny varje vår i 4 år innan du kommer upp i stigas prisklass. En avvägning du får göra.

Lycka till.
Citera
2008-05-11, 11:51
Medlem
tjaboooos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rawmax
Julas klippare vet jag inget om men jag antar att det är som med alla lågprismärken att de håller ungefär en säsong. Oftast är motorn okej men andra delar går sönder, t ex hjul, kåpa, uppsamlare och sådant.
Funderar lite på hur mycket problem som beror på handhavandefel, folk generellt sett misshandlar ju sina maskiner.
Kör in i träd stenar rötter, gör inte oljebyten, slipar aldrig kniven och om det görs slipas den fel ochsåvidare.
En del är så urusla så inte ens klippo håller :/

Polaren köpte en sån där billig skitmaskin för 3år sen och den sköts om, får sina oljebyten, görs rent vid behov, krockar inte med allsköns skit och den rullar på lika fint som när den köptes.
Citera
2008-05-11, 22:02
Medlem
DennisOlofs avatar
tjaboooo, ser man på.

Är alla klippare fyr-taktare numera, det lär ju spara en del soppa

Dom jag har kört har varit ruttna två-taktare, sist jag körde en motorklippare var för 5år sedan.

Bra att veta att dom blivit mycket bättre numera, tack för informationen.
Citera
2008-05-11, 22:05
Medlem
kentabarss avatar
Morsan har en gammal klippo, riktigt fina klippare kan jag hålla med om, startar allt lika lätt och går hur bra som helst
Citera
2008-05-17, 11:45
Medlem
Jag har avverkat 3 eldrivna grässklippare sen jag flyttade till hus. Den första köpte jag för under 1000 lappen på Netto. Den var riktigt usel. Väldigt smal klippbredd så klippningen tog dubbel så långt tid. Uppsamlaren fick man sätta ihop av två formpressade plaststycken. Bra passform? knappast. Tröttnade på den och köpte en Elektrolux Flymo. På den sitter uppsamlaren innuti som en korg.
Problemet med den var att om gräset var det minsta fuktigt så satte den igen insuget till korgen och det blev väldigt mycket gräs som inte sögs in i uppsamlaren. Det "tuffa" med den var att den har en rulle i bakstycket som pressar ner gräset så det blir ränder i det som på en fotbollsplan. Slarvig som jag är lät jag den stå ute hela vintern och självklart pajjade den. Fick köpa en ny i år. Det fick bli en Klippo. Och den är jag fruktansvärt nöjd med. Den känns gedigen och har lika bred klippbredd som Flymon. Det som är det bästa är dock att den saknar uppsamlare. Den är en Mulcher klippare, den finfördelar det du klipper så mycket att du inte behöver kratta efteråt utan det extremt finfördelade gräset blir gödning till din gräsmatta.
Citera
2008-05-17, 14:44
Medlem
joe_ss avatar
Som alltid gäller regeln att man får det man betalar för. Det går säkert att göra kap men det är sannolikt så att det är väl investerade pengar att köpa Klippo eller Stiga.

Satsa dock på en multiklipp oavsett vilket märke du köper. Du slipper en massa klippt gräsbjäfs om du inte har extremt höga krav på mattan. Framförallt slipper du ha en uppsamlare och någonstans att samla allt klippt gräs.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in