2008-05-09, 22:46
Medlem
Läs-/frågekontos avatar
Har äntligen börjat få till en bra installation på datorn, och skall installera ett antal andra program till. Det tar ett tag att få på alla program, få dem rätt installerade, sitta i telefonkö hos Microsoft för att få aktiveringskod etc.

Finns det något program (gärna kostnadsfritt) man kan köra för att bränna ut installationen (imagen) som den är vid ett givet tillfälle, och sedan enkelt kan återinstallera hela datorn ifrån (som den var vid bränningen), ifall det skulle behövas?

Kan tillägga att jag kör XP.
Har sökt på forumet utan att finna.

Häpp
Citera
2008-05-10, 00:37
Medlem
kanulas avatar
Det finns tex Norton Ghost som tar en avbild på hårddisken och sparar på en extern enhet (är det vettigaste. Har för mig att de går att bränna också, men det tar så stor plats så det blir nog jobbigt). Denna kan man senare ladda in igen när man tycker att systemet går för segt.

Ghost kostar dock pengar men är det enda program jag använt i kategorin diskavbildning, funkar mycket bra.

Du kan alltid googla lite på olika sökord. Du kan också gå in på www.download.com och leta efter gratis programvara där.
Citera
2008-05-10, 01:39
Medlem
Skulle rekomendera acronis Trueimage. Skapar en bootbar skiva men låter imagen av systemet ligga på en annan fysisk hårddisk. Rätt likt ghost i funktioner annars misstänker jag. Om det kostar är väl sedan en samvetsfråga som du får ta ställning till själv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in