2008-05-09, 19:52
Bannlyst
Vad jag har förstått så var det förr så att man bara kunde gå in och skriva in sig på arbetsförmedlingen, och sen ordnade de ett jobb åt en. Varför läggs det mer ansvar på individen att skaffa ett jobb på egen hand idag?

Jag tycker det vore bra om man kunde få hjälp, samtidigt som man försöker själv också. Det ena behöver ju inte utesluta det andra.
Senast redigerad av Dalakille 2008-05-09 kl. 20:17.
Citera
2008-05-09, 21:16
Medlem
nazipoliss avatar
vad är det du behöver hjälp med då?
arbetsförmedlingen ger dig inga jobb, dem ger dig möjligheter. dem hämtar dig inte varje morgon för att köra ut till till arbetsplatsen heller. vill du ha ett jobb så får du faktiskt anstränga dig lite också!

har själv aldrig behövt gå genom arbetsförmedlingen men har flera kompisar som har gått den vägen och det är som det är. dem kan visa jobben, men sökandet får man klara av själv!

först o främmst så skall du kolla på vad du vill jobba med, sen så använder du eniros söktjänst och plockar fram alla företagen med det sökordet (tex. frisör + region). sen så är det bara att sätta sig ner o ringa runt tills någon verkar intresserad!

- det är ganska lätt ifall man inte är passiv...
Citera
2008-05-09, 21:18
Medlem
xxxandors avatar
Men varför finns arbetsförmedlingen?
Det enda dom gör är att hänvisa en till deras sökmotor efter jobb...
Citera
2008-05-09, 21:23
Medlem
choralones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nazipolis
först o främmst så skall du kolla på vad du vill jobba med, sen så använder du eniros söktjänst och plockar fram alla företagen med det sökordet (tex. frisör + region). sen så är det bara att sätta sig ner o ringa runt tills någon verkar intresserad!

Det där kanske funkar för okomplicerade jobb, men är ganska meningslöst om man är akademiker. Så det är inte alltid "ganska lätt" bara för att man är aktiv, det beror ju helt på vilket typ av jobb man söker. Tro mig, jag har sökt både simpla jobb och jobb som kräver utbildning och erfarenhet.
Citera
2008-05-09, 21:24
Bannlyst
Citat:
vad är det du behöver hjälp med då?
arbetsförmedlingen ger dig inga jobb, dem ger dig möjligheter. dem hämtar dig inte varje morgon för att köra ut till till arbetsplatsen heller. vill du ha ett jobb så får du faktiskt anstränga dig lite också!

har själv aldrig behövt gå genom arbetsförmedlingen men har flera kompisar som har gått den vägen och det är som det är. dem kan visa jobben, men sökandet får man klara av själv!

Men möjligheten att få hjälp från dem fanns ju förut. Så jag förstår inte varför den möjligheten tagits bort. Och nej för mig är det inte lätt eftersom jag har någon form av hjärnskada, som gör att jag inte klarar av vissa saker lika bra som andra gör. Detta gör ju såklart att det är svårare för mig att få jobb. Men jag söker jobb så gott jag kan.
Citera
2008-05-09, 21:55
Avstängd
AMS och arbetsförmedlingarna är ett område av den offentliga sektorn som jag med entusiasm är villig att låta marknadskrafterna ta över, snacka om förlegad dinosaurie.
Citera
2008-05-09, 22:02
Medlem
nazipoliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av choralone
Det där kanske funkar för okomplicerade jobb, men är ganska meningslöst om man är akademiker. Så det är inte alltid "ganska lätt" bara för att man är aktiv, det beror ju helt på vilket typ av jobb man söker. Tro mig, jag har sökt både simpla jobb och jobb som kräver utbildning och erfarenhet.

går det inte att vända sig direkt till akademikerjobben då?
tex. Sahlgrenska, ringer dem i växeln och därigenom vägleds man till en viss enhet och därigenom frågar man sig fram. aktivt sökande!?
jag är själv ingen akademiker, så jag vet inte exakt hur det går till...

jobb finns det ju gott om...
ta ett jobb på McDonalds efter akademikerutbildningen samtidigt som man är aktivt sökande efter det jobbet man vill ha!?
Citera
2008-05-09, 22:05
Medlem
nazipoliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalakille
Men möjligheten att få hjälp från dem fanns ju förut. Så jag förstår inte varför den möjligheten tagits bort. Och nej för mig är det inte lätt eftersom jag har någon form av hjärnskada, som gör att jag inte klarar av vissa saker lika bra som andra gör. Detta gör ju såklart att det är svårare för mig att få jobb. Men jag söker jobb så gott jag kan.

allt handlar om pengar, dem sparar in massa tjänster och därigenom får staten mera pengar att disponera på nåt annat. i ditt fall så finns det säkerligen någon som kan hjälpa dig på arbetsförmedlingen om du förklarar läget, om inte annat så kan jag bara önska dig lycka till..

CV-mallar finns att ladda ner, det är ett bra hjälpmedel som man själv kan skriva om till sitt standardformulär som man skickar runt till flera...
Citera
2008-05-09, 22:09
Medlem
choralones avatar
Citat:
går det inte att vända sig direkt till akademikerjobben då?
tex. Sahlgrenska, ringer dem i växeln och därigenom vägleds man till en viss enhet och därigenom frågar man sig fram. aktivt sökande!?
jag är själv ingen akademiker, så jag vet inte exakt hur det går till...

jobb finns det ju gott om...
ta ett jobb på McDonalds efter akademikerutbildningen samtidigt som man är aktivt sökande efter det jobbet man vill ha!?

Ja, jag gjorde som du skriver, jag tog diverse "skitjobb" efter min utbildning samtidigt som jag sökte "riktiga" jobb. Min erfarenhet är att det lönar sig att ringa upp och besöka företag som inte kräver utbildning eller erfarenhet, medans de mer kvalificerade jobben är svåra att få på det sättet. Men till saken hör att jag utexaminerades i en lågkonjunktur, där det ställdes enormt höga krav på de som sökte de få tjänster som var lediga, pga att det fanns så många att välja och vraka mellan. I en högkonjunktur där det är svårt att få tag på folk kanske det funkar bra att ringa runt till ett gäng företag och fråga om man får komma på besök.
Citera
2008-05-09, 22:11
Bannlyst
Citat:
allt handlar om pengar, dem sparar in massa tjänster och därigenom får staten mera pengar att disponera på nåt annat. i ditt fall så finns det säkerligen någon som kan hjälpa dig på arbetsförmedlingen om du förklarar läget, om inte annat så kan jag bara önska dig lycka till..

CV-mallar finns att ladda ner, det är ett bra hjälpmedel som man själv kan skriva om till sitt standardformulär som man skickar runt till flera...

Tackar! Jag är inskriven på af rehab, jag har fått en praktikplats som jag trivs bra på. Men man vill ju ha ett riktigt jobb. Men jag tror att jag kanske kommer få mer hjälp från arbetsförmedlingen när min neuropsykologiska utredning är avslutad. Tills dess får jag fortsätta söka på egen hand. Men jag tycker att det borde finnas mer hjälp att få för dem som inte har något funktionshinder också.
Citera
2008-05-09, 22:32
Medlem
nazipoliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av choralone
Ja, jag gjorde som du skriver, jag tog diverse "skitjobb" efter min utbildning samtidigt som jag sökte "riktiga" jobb. Min erfarenhet är att det lönar sig att ringa upp och besöka företag som inte kräver utbildning eller erfarenhet, medans de mer kvalificerade jobben är svåra att få på det sättet. Men till saken hör att jag utexaminerades i en lågkonjunktur, där det ställdes enormt höga krav på de som sökte de få tjänster som var lediga, pga att det fanns så många att välja och vraka mellan. I en högkonjunktur där det är svårt att få tag på folk kanske det funkar bra att ringa runt till ett gäng företag och fråga om man får komma på besök.

Det du förklarar har hänt med dem flesta yrkerna, ett exemel är bygg. på hela -90talet var det stendött, det fanns inte ett enda jobb och ingenting byggdes. i dagsläget så skriker dem efter folk!
på -90talet så skrek dem efter frisörer, och frisörer fick dem till slut och nu har vi ett överskott på dem...

* hade gärna skrivit lite mera, men tjejen kom på att hennes grej till håret kanske ligger på så jag måste åka och se till att den inte börja brinna
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in