Citat:
Ursprungligen postat av HoldenCaufield
alltid roligt att höra folks kommenterar om rövslickeriets stora del i dagens gymnasieskola. själv har jag då aldrig verkligen sett det praktiseras i skolan. Ni framför det även som att man kan snitta VG och sedan snacka upp sig till MVG. Give me a fucking break, det kanske kanske kanske kanske funkar i några fall. Själv gör jag iaf det omvända, fjollar runt på lektionerna och spikar proven/inlämningarna. Alltid lika kul, speciellt när lärarna blir så förvånade att de måste kolla med urkund för säkerhets skull. Kanske borde börja suga kuk istället

Jag har gjort både och, vad gillar lärarna mest? Ja, inte det sistnämnda iaf.
Vissa lärare jag har haft har konsekvent gått inför att ge mig lägre betyg.
Då måste man bevisa med prov.
Annars är det en ganska enkel princip.
Ditt betyg sätts första lektionen och första provet. Första lektionen bildar läraren en uppfattning om dig, då skall du synas, höras och ha bra åsikter i det givna ämnet. Oavsett om det är kemi, matte eller samhällskunskap.
När du gör det första provet så sätter du även ribban för nästkommande prov och du får lättare rätt vid tolkningar av framtida prov vilket senare ger högre betyg även på den delen.
Ligger du sedan på gränsen mellan ett betyg och ett annat, ja då kan du argumentera för varför just du är värd det högre betyget, nöjer sig inte läraren där, begär särskild prövning i form av en diskussion eller via ett prov.
Där fodras det såklart att man visar vad man går för, men ofta innebär detta mindre plugg/problem än om man hårdpluggar hela tiden.
Så kan man få MVG trots kass närvaro i resterande hälft av kursen och trots dåligt engagemang. Det har funkat i minst 6-7 kurser jag har haft.
Så länge man inte anspelar på offermentaliteten så är det lugnt, det är något som lärare fullkomligt hatar. Bättre att visa på kompetensskäl när man diskuterar betyg. Nämn aldrig dina dåliga sidor, tar dessa upp, försök ta dig ur dem så snabbt som möjligt och förklara dina bra sidor istället för att försöka bortförklara dina dåliga. Enkel psykologi som för min egen del fungerat i de flesta fallen.