2008-05-10, 19:35
Medlem
Xstars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denethor
Och sätter 20.0 (vilket är sjukt enkelt på ett samhällsprogram) så kan man "flumma" vidare till HHS Ekonomie Kandidat och sedan Masterprogram.
Knappast ett dåligt val...

Lyckas du flumma dig igenom HHS ska jag bädda din säng resten av livet...
Citera
2008-05-10, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sigmund Freud
Jag går samhällsprogramet, och enligt min uppfattning är det icke "sjukt" enkelt att få 20.0, men det beror väll på vilken skola man går i.

Jag går inte på någon skola som har betygsinflation, men det handlar bara om att vara vän med läraren (inte slicka röv utan behandla med respekt) och göra det som läraren säger att man skall göra. När man gjort det kan man argumentera sig till ett mvg i 99 fall av 100.

När du väl nått HHS är det såklart slut på flummet.
Citera
2008-05-10, 21:53
Medlem
Sigmund Freuds avatar
Citat:
Jag går inte på någon skola som har betygsinflation, men det handlar bara om att vara vän med läraren (inte slicka röv utan behandla med respekt) och göra det som läraren säger att man skall göra. När man gjort det kan man argumentera sig till ett mvg i 99 fall av 100.

När du väl nått HHS är det såklart slut på flummet.

De flesta samhällsprogram involverar även kurser såsom filosofi och psykologi vilket kräver lite mer än att man bara lyssnar på läraren, man måste tänka till också. Med ditt påstående (som tenderar att stämma, dock så fungerar det icke i praktiken) menar du att även de som går det naturvetenskapligaprogramet skall få 20.0 hur enkelt som helst? För jag tror inte att en NV-elevs hjärnceller jobbar hårdare när denne löser ett matematiskt problem som när en SP-elev sitter och begrundar i sitt respektive område. Jag tvivlar på att din skola sätter på tok för höga betyg, men hur många i din klass kommer att gå ut med/har gått ut med 20.0? Dock vore underbart om det stämde, eller hur?
Citera
2008-05-10, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sigmund Freud
De flesta samhällsprogram involverar även kurser såsom filosofi och psykologi vilket kräver lite mer än att man bara lyssnar på läraren, man måste tänka till också. Med ditt påstående (som tenderar att stämma, dock så fungerar det icke i praktiken) menar du att även de som går det naturvetenskapligaprogramet skall få 20.0 hur enkelt som helst? För jag tror inte att en NV-elevs hjärnceller jobbar hårdare när denne löser ett matematiskt problem som när en SP-elev sitter och begrundar i sitt respektive område. Jag tvivlar på att din skola sätter på tok för höga betyg, men hur många i din klass kommer att gå ut med/har gått ut med 20.0? Dock vore underbart om det stämde, eller hur?
Poängen är att det ställs låga - om några - krav på kritiskt tänkade samt analytisk förmåga i gymnasiet (några kurser undantag, och några lärare som faktiskt behärskar sitt ämne), vilket gör att höga betyg i många fall snarare speglar studiemotivationen och korvstoppningsskicklighet än egenskaper universitet lägger större vikt vid. Där flyttas fokus från att tillgodose sig kunskapen till att tolka den - något som färre är lämpade för.
Senast redigerad av Pontus! 2008-05-10 kl. 22:21.
Citera
2008-05-10, 22:09
Medlem
HoldenCaufields avatar
alltid roligt att höra folks kommenterar om rövslickeriets stora del i dagens gymnasieskola. själv har jag då aldrig verkligen sett det praktiseras i skolan. Ni framför det även som att man kan snitta VG och sedan snacka upp sig till MVG. Give me a fucking break, det kanske kanske kanske kanske funkar i några fall. Själv gör jag iaf det omvända, fjollar runt på lektionerna och spikar proven/inlämningarna. Alltid lika kul, speciellt när lärarna blir så förvånade att de måste kolla med urkund för säkerhets skull. Kanske borde börja suga kuk istället
Senast redigerad av HoldenCaufield 2008-05-10 kl. 22:12.
Citera
2008-05-10, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HoldenCaufield
alltid roligt att höra folks kommenterar om rövslickeriets stora del i dagens gymnasieskola. själv har jag då aldrig verkligen sett det praktiseras i skolan. Ni framför det även som att man kan snitta VG och sedan snacka upp sig till MVG. Give me a fucking break, det kanske kanske kanske kanske funkar i några fall. Själv gör jag iaf det omvända, fjollar runt på lektionerna och spikar proven/inlämningarna. Alltid lika kul, speciellt när lärarna blir så förvånade att de måste kolla med urkund för säkerhets skull. Kanske borde börja suga kuk istället

Jag har gjort både och, vad gillar lärarna mest? Ja, inte det sistnämnda iaf.
Vissa lärare jag har haft har konsekvent gått inför att ge mig lägre betyg.
Då måste man bevisa med prov.
Annars är det en ganska enkel princip.

Ditt betyg sätts första lektionen och första provet. Första lektionen bildar läraren en uppfattning om dig, då skall du synas, höras och ha bra åsikter i det givna ämnet. Oavsett om det är kemi, matte eller samhällskunskap.
När du gör det första provet så sätter du även ribban för nästkommande prov och du får lättare rätt vid tolkningar av framtida prov vilket senare ger högre betyg även på den delen.

Ligger du sedan på gränsen mellan ett betyg och ett annat, ja då kan du argumentera för varför just du är värd det högre betyget, nöjer sig inte läraren där, begär särskild prövning i form av en diskussion eller via ett prov.
Där fodras det såklart att man visar vad man går för, men ofta innebär detta mindre plugg/problem än om man hårdpluggar hela tiden.

Så kan man få MVG trots kass närvaro i resterande hälft av kursen och trots dåligt engagemang. Det har funkat i minst 6-7 kurser jag har haft.
Så länge man inte anspelar på offermentaliteten så är det lugnt, det är något som lärare fullkomligt hatar. Bättre att visa på kompetensskäl när man diskuterar betyg. Nämn aldrig dina dåliga sidor, tar dessa upp, försök ta dig ur dem så snabbt som möjligt och förklara dina bra sidor istället för att försöka bortförklara dina dåliga. Enkel psykologi som för min egen del fungerat i de flesta fallen.
Citera
2008-05-11, 09:42
Medlem
Citat:
Jag har gjort både och, vad gillar lärarna mest? Ja, inte det sistnämnda iaf.
Vissa lärare jag har haft har konsekvent gått inför att ge mig lägre betyg.
Då måste man bevisa med prov.
Annars är det en ganska enkel princip.

Ditt betyg sätts första lektionen och första provet. Första lektionen bildar läraren en uppfattning om dig, då skall du synas, höras och ha bra åsikter i det givna ämnet. Oavsett om det är kemi, matte eller samhällskunskap.
När du gör det första provet så sätter du även ribban för nästkommande prov och du får lättare rätt vid tolkningar av framtida prov vilket senare ger högre betyg även på den delen.

Ligger du sedan på gränsen mellan ett betyg och ett annat, ja då kan du argumentera för varför just du är värd det högre betyget, nöjer sig inte läraren där, begär särskild prövning i form av en diskussion eller via ett prov.
Där fodras det såklart att man visar vad man går för, men ofta innebär detta mindre plugg/problem än om man hårdpluggar hela tiden.

Så kan man få MVG trots kass närvaro i resterande hälft av kursen och trots dåligt engagemang. Det har funkat i minst 6-7 kurser jag har haft.
Så länge man inte anspelar på offermentaliteten så är det lugnt, det är något som lärare fullkomligt hatar. Bättre att visa på kompetensskäl när man diskuterar betyg. Nämn aldrig dina dåliga sidor, tar dessa upp, försök ta dig ur dem så snabbt som möjligt och förklara dina bra sidor istället för att försöka bortförklara dina dåliga. Enkel psykologi som för min egen del fungerat i de flesta fallen.

Ditt inlägg är exempel på strategier man kan använda sig av, men dessa strategier måste individanpassas, långt ifrån alla elever är medvetna om sina styrkor och svagheter. Det krävs mer eller mindre hårda studier beroende på studiebegåvning. Du kan argumentera med mig hur mycket du vill om du har G på alla delar i det nationella provet i engelska B samt G på det andra bedömningsmaterialet vid slutet av terminen, du lär inte få MVG ändå. Antingen har du en fallenhet för språk och kan ta till dig kunskaperna på egen hand, annars måste du plugga väldigt hårt och samtidigt vara närvarande på lektionerna. Det är på lektionerna du får ta del av min pedagogiska kompetens. Språkbegåvade elever är självgående, men alla elever är inte det. Det är samma med matematik. 20.0 kan man nå på det sättet som du säger, men det förutsätter studiebegåvning, en förståelse av ämnen och vad man skall göra för att nå MVG och disciplin.

Det du ger exempel på är inte rövslickeri eller att krypa för läraren. Du är motiverad och begär extrauppgifter/prövningar för att visa att du nått de högre betygen och det är inget fel med det, det har du rätt till.

Man göra som du gör, analysera och planera genom att se vad man är bra på, vilka kurser som man kan bortprioritera på det sättet du gör, sedan lägga extratiden på de kurser som man behöver jobba extra med. Den sortens långsiktiga strategier belönar sig och det är en förmåga som man måste ha om man strävar efter 20.0. För 20.0 krävs en viss studiebegåvning (men man behöver långt ifrån vara överintelligent), sedan disciplin, att förstå vad läraren vill ha och en förmåga att planera långsiktigt. Tyvärr är dessa förmågor inte så vanliga hos gymnasieungdomar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in