2008-05-11, 15:19
Medlem
KönsKlass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av West-en
Nej jag påstår inte att vi inte skadar naturen, det gör vi.
Jag menar bara att det är oundvikligt för att upprätthålla vårat samhälle som det är idag, med våran gigantiska population.

Ja, men det är för att vi inte längre har kontroll på oss själva. Vi borde vara mycket mer medvetna om vad vi gör miljön än vad vi är idag. Visst finns det många som vill, men i det stora hela så är människan en axelryckare.

Citat:
Sen så anser jag att vi är de enda djur som faktiskt bryr oss, vi spenderar enormt mycket pengar på att just rädda naturen och bygga upp den, och där skiljer vi oiss från djuren.
Jag gillar inte att alla ska välja att se det mörka, se oss människor som några sorts parasiter som skiter i allt annat, när vi i själva verket bryr oss onaturligt mycket om jorden.

Problemet är ju bara att vi är tvingade att bry oss, för vår egen överlevnad. Det är våra egna misstag som gör att vi tvingas bry oss. De andra djuren förstör ju knappast miljön som vi gör? Jag har aldrig hört talas om en älg som sprider miljögifter i havet tillexempel.
Citera
2008-05-11, 15:31
Medlem
räkmustarns sons avatar
Att påstå att vi förstör naturen är inte helt rätt, snarare att vi ändrar den och därmed försvårar för vissa arter att överleva. Men det kan i sin tur innebära möjligheter för andra arter att överleva eller utvecklas.
Citera
2008-05-11, 15:49
Medlem
KönsKlass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av räkmustarns son
Att påstå att vi förstör naturen är inte helt rätt, snarare att vi ändrar den och därmed försvårar för vissa arter att överleva. Men det kan i sin tur innebära möjligheter för andra arter att överleva eller utvecklas.
Och du menar att det är helt okey att skövla all skog, förorena haven och det ena efter det andra, bara för att alla de arter som då utrotas bringar liv åt helt nya arter?

Man skulle kunna rättfärdiga mord på samma sätt. Det är inget fel i att döda en annan människa, för det i sin tur ger bara mer plats åt en annan.
Citera
2008-05-11, 18:04
Medlem
Maxieboys avatar
Människan är en pest, som spridit sig över jorden. Jag visste inte att människan har varit utrotningshotad en gång i tiden, synd att den inte dog ut. Men man kan i alla fall gotta sig åt att människan kommer dö ut någon gång i framtiden.
Citera
2008-05-11, 22:52
Medlem
Reoshis avatar
vem f-n bryr sig om hur det går för jorden om vi mäniskor dör ut? det är bara vi som uppskattar den, andra livsformer bryr sig inte ett skvatt. sure vi kan försöka vara objektiva men inse då att objektivt inte har något åsikt.

ska vi se det fårn moder jords perspektiv? som att hon faktiskt har en vilja? jovisst hon skulle säkert gärna bli av med människan, eller varför inte allt liv överhuvudtaget? det måste klia en jävla massa. men utöver det förstör vi inte jorden annat än som den är just nu, vi förändrar den. Går det mot sämre eller bättre kan vi bara bedömma för oss själva, utifrån oss själva, utifrån hur vi tycker saker ska vara. högst subjektivt mao
Citera
2008-05-12, 00:21
Medlem
räkmustarns sons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KönsKlas
Och du menar att det är helt okey att skövla all skog, förorena haven och det ena efter det andra, bara för att alla de arter som då utrotas bringar liv åt helt nya arter?

Man skulle kunna rättfärdiga mord på samma sätt. Det är inget fel i att döda en annan människa, för det i sin tur ger bara mer plats åt en annan.

Nej det är inte riktigt det jag menar, jag jobbar aktivt med att försöka skydda och bevara naturen och den biologiska mångfalden här i Skåne. Det jag reagerar mot är att folk har en helt sne syn på oss människor och vår påverkan på naturen.

Seriöst, vissa puckon man talar med tror på fullaste allvar att vi människor skulle vara någon slags katastrof för planeten och allt liv härpå! Snacka om hybris. Vi är, i långa loppet, helt jävla obetydliga (jag tänker till stor del nu över geologiska och evolutionära tidsrymder, länge alltså).

Hade vi försvunnit från jordens yta idag, hade det efter en miljon år inte funnits ett enda spår av oss. Det är inte ens säkert att framtida forskare hade funnit fosil av oss, då vi som art inte existerat särskilt länge. Många arter existerar i många miljoner år, vi är fortfarande färskingar på planeten, alltså betyder det färre tillfällen för fossilisering. Dessutom tar vi gärna hand om våra döda på sådana sätt att fossilisering blir ännu sällsyntare.

Men trots allt detta så anser jag fortfarande att folk som kör SUV:s i städer är idioter, att man bör återvinna om man har möjlighet, och ge fan i att vräka gödning på era gräsmattor i stan - huvudddelen spolas bara ut i dagvattnet, och sen ut i naturen.
Citera
2008-05-13, 20:31
Medlem
barkens avatar
Om det verkligen skulle råda en fullständigt global och 100% säker global överrenskommelse om att just här och nu ska vi alla avlida så skulle jag utan tvekan avsluta kapitlet om mig.Nu är jag dock för egoistiskt för att vilja dö,så jag tänker istället forsätta köra min grävmaskin som slurkar i sig brännolja 'a 30L/h ända tills hela planeten är körd till skit,tackvare idioter som mig.
Så kyss fitta och adjö
Citera
2008-05-14, 05:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Unstable-
Domedagsprofeter är alltid underhållande, jag ska se om jag hittar länken till fyndet av någon skiffertavla där man för x antal tusen år sedan också förkunnade undergångens ankomst.
Exakt, det är bara patetiskt, om man vill fullborda sitt liv ska man uttnytja det till max och må bra istället för att sitta och tänka på att världen ska gå under.
Citera
2008-05-14, 06:23
Medlem
Våran överlägsenhet och vårat unika sätt att tänka har givit jorden en chans som andra påpekar. En chans att överleva när våran sol blir en röd jätte eller en supernova nära oss inträffar och vi stryker med. För vänd och vrid hur mycket ni vill på det, livet på jorden är flyktigt. Livet på jorden är något som tickar ned hela tiden, i den bemärkelse att det kommer ett datum när det helt slutar upphöra här på tellus. Detta är inte svårt att förstå men vafan vi har levt med kontroll över elektronik vad? 150 år? Visst ser det ganska så dystert ut just nu och politikerna är svin som inte lägger mer krut på våran natur istället för oväsentligheter. Men när allt kommer till kritan ser vet jag inte vilken annan ras som ska rädda oss när dagen kommer.. ? Vi hade väl kunnat ta mass-självmord och hoppas att att delfinerna utvecklar någon form utav räddande mekanism må det vara rymdfärder, teleportera sig iväg, bygga en gigantiskt delfin-bauta-vägg utav delfin-material runtom jorden för att skydda oss med ALLT! Kontentan är, kortsiktigt ser det inte bra ut för människan fast jorden kommer repa sig men hinner moder natur evolvera en annan ras snabbt nog för att ge den en bättre chans än människan ger den? I THINK NOT! Var inte orolig för livet, var inte orolig för kommande generationer inför det är iaf jag jävligt likgiltig. Jag hoppas bara mänskligheten tar sig i kragen nu någon gång i framtiden och är lite mer produktiva utan all onödig destruktivitet. Jag sätter alla mina pengar på mänskligheten!
Citera
2010-09-16, 05:23
Medlem
Drapåtrissors avatar
Om det funnits en Gud skulle han/hon ge oss noll sympati. På bara ett par hundra år har vi lyckats att förstöra ett ekologiskt system som fungerat i miljontals år. Bara en tidsfråga innan allt brakar samman tyvärr.
Citera
2010-09-17, 00:55
Medlem
Hotdangs avatar
För att citera agent Smith från Matrix filmerna;

I'd like to share a revelation that I've had, during my time here. It came to me when I tried to classify your species. I realized that you're not actually mammals. Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment, but you humans do not. You move to an area, and you multiply, and multiply, until every natural resource is consumed. The only way you can survive is to spread to another area. There is another organism on this planet that follows the same pattern. A virus. Human beings are a disease, a cancer of this planet, you are a plague, and we are the cure.

Det sorgliga är att det är mycket sanning i det, samtidigt tvivlar jag att intelligent liv hade kunnat existera utanför dessa premisser, vi gör vissa uppoffringar för att kunna utvecklas. Vi behöver förstöra för att expandera i nuläget, sedan kan man ju fråga sig om expansion är en nödvändighet för överlevnad och utveckling. Om universum ses som ett nollsummespel är det egentligen oviktigt vad som uppoffras, allt kommer efterhand bli ingenting. Det är nog dock en väldigt unik tendens att medvetet förstöra vår hemvärld av ren lathet. Vi hade kunnat stoppa det, men det hade varit mindre bekvämt.

Vidare; när man tänker efter är människor framtagna av evolutionen och har kunnat sprida sig på grund av genetiska egenskaper som är förmånliga till omgivningen. Alltså är vi en produkt av ett system som är äldre än mänsklighetens anfäder. Vi finns för att vi är optimala, med inslag av fruktansvärd tur. Vad som däremot kan hävdas är att vi totalt gått bort ifrån detta system; idag är det inte de optimalt anpassade som gör att arten lever vidare, vi har skapat system kring detta som gör det genetiska arvet "a thing of the past". Med pengar, kultur, samhällen har vi lyckats anpassa evolutionen efter vad vi värderar, hellre än vad som är biologiskt lämpligt.

Personligen ser jag det jorden som grogrunden för intelligent liv i denna del av universum och som alla urtida civilisationer kommer vi efterhand att försvinna. Frågan är om vi verkligen vill offra vår enda planet vårt hem. I såna fall, av vilken anledning. Det känns som att väldigt sällan stannar vi upp och ser på helheten, vi minimelerar problemen till en vardagsnivå. Ens älskade, barn, vänner, arbete mfl, vi ser sällan världen som en helhet. I enstaka fall diskuteras miljöproblem, men få lyssnar då vi är helt fast i våra egna problem. Jag hoppas bara att mänskligheten kommer lämna ett fotavtryck i universum, så att allt lidande och förstörelse inte varit helt i onödan.
Senast redigerad av Hotdang 2010-09-17 kl. 01:11. Anledning: Nya tankar dök
Citera
2010-09-17, 12:31
Medlem
Securions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drapåtrissor
Läste att människan för länge sedan var nära total utrotning med endast ca 2000 individer. Men i dag med facit i hand hade det inte varit det bästa om så skett? Vi har på ett par århundranden lyckats att förstöra ett ekosystem som funnits i miljontals år och kunnat göra det minst lika länge till. En utomstående betraktare skulle nog betrakta oss som det värsta skadedjuret på våran planet eller har jag fel?
Du har fel.

Det har aldrig under jordens historia funnits en sån mångfald av arter som det finns nu.
Flera gånger under jordens historia har allt liv på jorden närapå raderats ut totalt och återhämtat sig. Om liv kan existera så existerar det. Och det gäller säkerligen fler planeter än vår egen...

Att vi skulle förstöra ekosystemet är också skitsnack eftersom precis varenda en av alla arterna på jorden lämnar fotavtryck. Vi förändrar kanske ekosystem, men det gör alla andra arter också.
Visst, vi lämnar ett väldigt stort fotavtryck, men det är bara för att vi är en väldigt lyckad art evolutionsmässigt sett. (naturens regler!)

Ingenting kan existera utan att ha en påverkan på någonting annat.
Det finns inget "rätt" eller "fel" existerande, utan bara överlevnad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in