Citat:
Ursprungligen postat av KönsKlas
Och du menar att det är helt okey att skövla all skog, förorena haven och det ena efter det andra, bara för att alla de arter som då utrotas bringar liv åt helt nya arter?
Man skulle kunna rättfärdiga mord på samma sätt. Det är inget fel i att döda en annan människa, för det i sin tur ger bara mer plats åt en annan.
Nej det är inte riktigt det jag menar, jag jobbar aktivt med att försöka skydda och bevara naturen och den biologiska mångfalden här i Skåne. Det jag reagerar mot är att folk har en helt sne syn på oss människor och vår påverkan på naturen.
Seriöst, vissa puckon man talar med tror på fullaste allvar att vi människor skulle vara någon slags katastrof för planeten och allt liv härpå! Snacka om hybris. Vi är, i långa loppet, helt jävla obetydliga (jag tänker till stor del nu över geologiska och evolutionära tidsrymder, länge alltså).
Hade vi försvunnit från jordens yta idag, hade det efter en miljon år inte funnits ett enda spår av oss. Det är inte ens säkert att framtida forskare hade funnit fosil av oss, då vi som art inte existerat särskilt länge. Många arter existerar i många miljoner år, vi är fortfarande färskingar på planeten, alltså betyder det färre tillfällen för fossilisering. Dessutom tar vi gärna hand om våra döda på sådana sätt att fossilisering blir ännu sällsyntare.
Men trots allt detta så anser jag fortfarande att folk som kör SUV:s i städer är idioter, att man bör återvinna om man har möjlighet, och ge fan i att vräka gödning på era gräsmattor i stan - huvudddelen spolas bara ut i dagvattnet, och sen ut i naturen.