• 1
  • 2
2008-05-28, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av libris
Du menar att Windows är rena OS X-gränssnittet?
Nej, jag menar att OS X har en viss (för mig mycket misshaglig) PC-karaktär som inte fanns i Mac OS 9 eller i de tidigare versionerna av Mac OS.
Senast redigerad av Pepsodent 2008-05-28 kl. 00:38.
Citera
2008-05-28, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf T
En liten möjlighet är ju att köra SheepShaver med någon diskbild med OS9. Tror jag hämtade det från någon torrentsite. Vet inte de juridiska sidorna av det hela, men har man skaffat sig OS9 lagligt, antar jag att det borde vara OK. Funkar på Intel gör det hur som helst.
Just, där har vi ett tredje alternativ också: Det finns SheepSaver, och jag tror några program till, som gör att man kan emulera OS 9 när man använder OS X.

Så jag har en del att prova mig fram med innan jag har hittat rätt. Om jag är nöjd med emuleringsalternativet behöver jag ju ingen speciell "OS 9"-dator som komplement till min Intel-Mac Mini.
Senast redigerad av Pepsodent 2008-05-28 kl. 00:42.
Citera
2008-05-28, 00:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ^Eaz
Det är inte garanterat att du kan köra alla program.

Dock så kommer det finnas en Applications (OS 9) och System Folder på din dator där OS9 systemet och dess program lägger sig.

Enklast man kan förklara är att OS9 startar i OS X, har du specifika program som du vill köra så skulle jag dock föreslå att du köper en tidig dator.

En liten sak att komma ihåg här, är att de datorerna är Obsolete, dvs går något sönder så finns det inte reservdelar att köpa av Apple.
Tack för svaret, ^Eaz. Jag förstår dock fortfarande inte vad det gränssnittsmässigt innebär att köra i Classicläge. Innebär det att man använder sig av OS 9:s gränssnitt när det gäller utseende, filhantering och sådant?
Citera
2008-05-28, 10:26
Moderator
^Eazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pepsodent
Tack för svaret, ^Eaz. Jag förstår dock fortfarande inte vad det gränssnittsmässigt innebär att köra i Classicläge. Innebär det att man använder sig av OS 9:s gränssnitt när det gäller utseende, filhantering och sådant?

Njae, det tar inte över på det sättet.

E.g. du klickar på ett OS9 program, då startar classic och sen startar programet i classic. (Kan även startas vid uppstart. Men igen, det tar inte över hela arbetsmiljön. Utan klickar du på en bild tex, så öppnas OSX bildvisaren)

Du sitter inte och arbetar i classic normalt sätt.

Jag tror du bäst skulle försöka leta upp en modell äldre dator då du faktiskt är ute efter att jobba i OS9 miljö.
Citera
2008-05-28, 12:54
Medlem
Jag tror du har rätt. Det enda stabila sättet är förmodligen att köra parallellt med en burk där OS 9 är installerat som system.

Jag har ett antal äldre Macar, men alla låter för mycket jämfört med den rätt så tysta Mac Minin. För att undvika OT startar jag en ny tråd om sökandet efter en tyst OS 9-Mac. (Jag antar att jag inte kan ändra titeln på denna tråd.)
Citera
2008-05-28, 13:00
Moderator
^Eazs avatar
Citat:
Jag tror du har rätt. Det enda stabila sättet är förmodligen att köra parallellt med en burk där OS 9 är installerat som system.

Jag har ett antal äldre Macar, men alla låter för mycket jämfört med den rätt så tysta Mac Minin. För att undvika OT startar jag en ny tråd om sökandet efter en tyst OS 9-Mac. (Jag antar att jag inte kan ändra titeln på denna tråd.)

Hmm.

Beror lite på vad du letar efter.

En gammal iMac skulle funka, vill du ha extern skärm så är det en gammal PM G4 antagligen det bästa.

En, gammal iMac typ denna modell: http://www.willyhoops.com/images/imac.jpg

Skulle även göra sig snyggt i ett vardagsrum, lite retro över det.
Citera
2008-05-28, 17:06
Medlem
Citat:

Om dina gamla Macar inte är alltför orkeslösa, typ 20 MHz 68020, så kan du köra någon version av VNC-server på dem och använda Minin som terminal. Då kan du ha Den Gamle stående någonstans där den inte stör.
--
Citera
2008-05-28, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MacBruce
Om dina gamla Macar inte är alltför orkeslösa, typ 20 MHz 68020, så kan du köra någon version av VNC-server på dem och använda Minin som terminal. Då kan du ha Den Gamle stående någonstans där den inte stör.
--
1) Jag har ingen aning om vad en VNC-server är.

2) Om man använder Minin som terminal, är man inte då hänvisad till OS X som gränssnitt?
Citera
2008-05-28, 19:20
Medlem
Citat:
1) Jag har ingen aning om vad en VNC-server är.

Kolla här: http://en.wikipedia.org/wiki/Vnc

Citat:
2) Om man använder Minin som terminal, är man inte då hänvisad till OS X som gränssnitt?

Klienten är ett fönster, som motsvarar värdens. Du kör det på Minin över nätkommunikationen (t.ex. Ethernet). Som klient kan jag rekommendera JollysFastVNC. Finns på t.ex. macupdate.

När det gäller server till den äldre Macen, så får du googla lite grand. Jag kollade för ett par månader sedan, och då fanns det fortfarande servrar för OS 9. Har inte kvar länkarna, dock.
--
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in