• 1
  • 2
2008-05-09, 07:23
Medlem
Jag gillar Mac Mini, och jag gillar OS 9. Kan jag utan problem installera OS 9 på en tidig Mac Mini, som inte har en Intelprocessor?
Citera
2008-05-09, 11:37
Medlem
Sgt John Keels avatar
Nej. Apple har en fin lista: http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=25114

/Adrian
Citera
2008-05-09, 11:43
Moderator
^Eazs avatar
Power Mac G4 Mirror Drive Doors är den "nyaste" modellen som kan starta i OS9 (Dvs inte köra Classic)
Citera
2008-05-10, 07:06
Medlem
Tack! Men attans också! Det är gränssnittet som jag gillar. OS X är ju rena Windowsgränssnittet.
Citera
2008-05-13, 20:16
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ^Eaz
Power Mac G4 Mirror Drive Doors är den "nyaste" modellen som kan starta i OS9 (Dvs inte köra Classic)

Man behöver inte starta i OS 9 för att köra Classic. Classic är just ett sätt att köra OS 9 på en Mac som inte kan starta i rent OS 9-läge. På en Mac Mini utan Intel-processor går det fint att köra Classic, liksom på alla Macar med PPC-processor.
Citera
2008-05-13, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Man behöver inte starta i OS 9 för att köra Classic. Classic är just ett sätt att köra OS 9 på en Mac som inte kan starta i rent OS 9-läge. På en Mac Mini utan Intel-processor går det fint att köra Classic, liksom på alla Macar med PPC-processor.
Umm... det han sa var att det är den nyaste som kan köra OS 9 rent och inte är låst till att bara kunna köra OS 9-apps i classic-läge.
Citera
2008-05-13, 21:10
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeist
Umm... det han sa var att det är den nyaste som kan köra OS 9 rent och inte är låst till att bara kunna köra OS 9-apps i classic-läge.

Visst är det så. Jag läste för snabbt, och det blev lite fel.

Dock hoppas jag att trådskaparen har förstått att det går att köra OS 9 (i Classic-läge) på hans Mac Mini.
Senast redigerad av Rassa 2008-05-13 kl. 21:12. Anledning: EDIT: Tillägg
Citera
2008-05-26, 21:37
Medlem
Detta har hänt: Jag har en Mac Mini med Intelprocessor. Jag hade förstått det så att jag inte kan köra OS 9 på den. Men jag vill kunna köra OS 9 också (men inte nödvändigtvis starta i OS 9), så jag behöver en dator nummer två, en "OS 9-dator". Min fråga är om jag kan använda en tidig Mac Mini som "OS 9-dator", och det kan jag tydligen.

Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Här är jag med. Det här med "Classic" är ju bara en neoligism som Apple hittade på när men införde OS X.

Så det verkar finnas två alternativ: (1) En Power Mac (inte senare än ca 2003). Då kan man starta med OS 9. (2) En tidig Mac Mini. Då startar man alltid i OS X, men man kan använda OS 9 ("köra i Classicläge"). Har jag förstått det någorlunda rätt?
Senast redigerad av Pepsodent 2008-05-26 kl. 22:05.
Citera
2008-05-26, 22:12
Medlem
OK. Då uppstår nästa fråga: Om man kör i Classicläge, då kan man alltså använda program som är avsedda för OS 9. Man kan man också använda OS 9:s gränssnitt, eller är man hänvisad till OS X-gränssnittet?
Citera
2008-05-27, 09:47
Moderator
^Eazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pepsodent
OK. Då uppstår nästa fråga: Om man kör i Classicläge, då kan man alltså använda program som är avsedda för OS 9. Man kan man också använda OS 9:s gränssnitt, eller är man hänvisad till OS X-gränssnittet?

Det är inte garanterat att du kan köra alla program.

Dock så kommer det finnas en Applications (OS 9) och System Folder på din dator där OS9 systemet och dess program lägger sig.

Enklast man kan förklara är att OS9 startar i OS X, har du specifika program som du vill köra så skulle jag dock föreslå att du köper en tidig dator.

En liten sak att komma ihåg här, är att de datorerna är Obsolete, dvs går något sönder så finns det inte reservdelar att köpa av Apple.
Citera
2008-05-27, 19:22
Medlem
En liten möjlighet är ju att köra SheepShaver med någon diskbild med OS9. Tror jag hämtade det från någon torrentsite. Vet inte de juridiska sidorna av det hela, men har man skaffat sig OS9 lagligt, antar jag att det borde vara OK. Funkar på Intel gör det hur som helst.
Citera
2008-05-27, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pepsodent
Tack! Men attans också! Det är gränssnittet som jag gillar. OS X är ju rena Windowsgränssnittet.

Du menar att Windows är rena OS X-gränssnittet?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in