Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-05-08, 21:45
  #1
Medlem
doublejohns avatar
Hejje!

Jag leker lite med tanken om att hitta en mysig stor småstad någonstans längs kusten i vilken jag kan slå mig ner och ägna mig åt ett hantverkaryrke. Jag har en god vän vars föräldrar är guldsmedar (inte de enda) och verksamma på orten jag bor, och det verkar liksom väldigt mysigt. De har en liten verkstad där de varvar reparation av gamla smycken med design och tillverkning av nya. De tjänar bra också, riktigt bra och har iaf två anställda utöver sig själva.

Ett sådant jobb lockar mig enormt. Men hur bra är det egentligen?
Utöver guldsmed, hur bra går det för alla skräddare, urmakare och skomakare?

Jag förstår att det handlar mycket om tillgång och efterfrågan och att är man ensam skomakare på en ort större än pytteliten så kan man tjäna sig en hacka, men jag vill gärna veta allt som finns att veta om skredderi, urmakeri och skomakeri som yrken.

Tacksam för alla svar!
Citera
2008-05-09, 14:03
  #2
Medlem
Walladmors avatar
God dag,

Jag skulle vilja påstå att framtiden för åtminstone skräddare ser väldigt ljus ut. Allt fler vaknar upp ur den klibbiga konfektionskoman. Man börjar helt enkelt inse att en handfull storlekar och modeller helt enkelt inte kan tillfredsställa alla. Jag antar att du har tänkt ägna dig åt nytillverkning snarare än ändringsskrädderi? Oavsett vilket så upplever åtminstone skräddarna i Stockholm och London en oerhört stor nytändning av deras marknad. Många skräddare som länge varit övertygade om att deras yrkeskår inom en snar framtid skulle vara på utdöende och som därför struntat i att ta in nya lärlingar ångrar nu bittert sina beslut. Har du någon utbildning? Om inte så försök komma i kontakt med någon skräddare för att få bli lärling hos denne, eller sök tillskärarakademien. Skulle du lyckas bli skräddare på Saville Rowe i Mayfair, London så har du en ingångslön på 120 000 pund.

Det är inte vidare lätt att bli urmakare i Sverige nuförtiden. Det finns egentligen bara en grundutbildning såvitt jag vet och denna är förlagd till Borensberg. Skulle du studera där skulle du småningom ändå vara tvungen att söka dig utomlands för fortsatt utbildning lm du vill bli hyfsat bra på ditt yrke. Man tjänar efter detta ganska bra men det är inte alls lika lätt att komma upp i de summor som en skicklig tillskärare kan göra. Kan kolla upp mer med en bekant som är urmakare om du vill.

Skomakare upplever liksom skräddare en form av renässans. Återigen har jag dålig koll på övriga landet, men så är fallet i Stockholm. För skomakare handlar det mesta av arbetet nuförtiden om reparationer, d.v.s. omsulningar, att lästa ut för trånga skor, lagning av trasiga bakkappor osv. Nytillverkning av skor utgör en extremt liten nisch och det är i första hand ortopedskomakare som ägnar sig åt detta idag. De tillverkar skor för folk som av medicinska skäl inte kan ha "vanliga" skor.

ändring: det finns ingen utbildning (i modern bemärkelse) för skomakare utan vill du ägna dig åt detta så måste du helt enkelt hitta någon som vill ta in dig som lärling.

hojta till om det är nåt mer du undrar över.
__________________
Senast redigerad av Walladmor 2008-05-09 kl. 14:06.
Citera
2008-05-10, 20:21
  #3
Medlem
Solstolens avatar
Kan 120 000 pund verkligen stämma? Det låter väldigt mycket. Jag antar att du menade per år, men ändå. Jag menar, det är ju nästan 1,5 miljoner om året, för att klippa och sy lite!
Nej, skämt å sido, jag kan ju tänka mig Boateng och grabbarna tjänar en del, men 1,5 miljoner, som ingångslön?
Citera
2008-05-10, 21:14
  #4
Medlem
Xstars avatar
1,5 miljoner för skräddare låter lagom. Vet du inte att det är så arbetsmarknaden ser ut? Ett annat mysigt yrke jag kan rekommendera är sopgubbe. Du kan då söka dig in till prestigefulla La Garbáge Academie utanför Paris. Efter avslutad utbildning kan du lätt förvänta dig 2-3 miljoner plus bonus och fallskärm. Sopgubbar upplever en nytändning av sitt yrke då alla börjat snacka så mycket SKIT.
Citera
2008-05-10, 21:27
  #5
Medlem
det stämmer utan tvekan. märk dock att det är tillskärare vi snackar om. för att få arbeta som tillskärare så skall du ha rätt mycket erfarenhet i bagaget. efter ett antal år som tillskärare har du en lön på över 200 000 pund/år.
Citera
2008-05-11, 16:21
  #6
Medlem
Enligt SCB (statistiska centralbyrån) så är den genomsnittliga lönen för en skräddare 18 800 kr i Sverige år 2006. Skräddare är med på listan över yrken med lägst genomsnittlig månadslön.

Jag har själv pluggat lite skrädderi. En termin kostade 45 000kr på tillskärarakademin och då ingick inte förbrukningsmaterial.

För ett år sedan mailade jag runt till skräddare i Sverige för att undersöka om de har mycket jobb. Det var ingen som kände att det var lätt att försörja sig på sitt yrke. Många sydde gardiner istället för att få det att gå runt, jobbade halvtid som sömnadslärare osv. Jag mailade endast medlemmar i skrädderiförbundet som alltså har klarat av gesällbrevet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback