2008-05-08, 21:12
Bannlyst
Tjena...

Jag har ett mycket irriterande problem med mitt ljud (vet inte vad jag har för ljudkort då jag inte vet hur man kollar upp det)
Problemet är det att ljudet lägger av lite då och då, helt plöttsligt när man spelar, kollar på film eller bara surfar så kommer det helt enkelt inte någe ljud från högtalarna. Det är inte högtalarna då samma sak har varit under flera år och jag har haft tre olika högtalare under den tiden.
I alla fall, så för att få igång ljudet igen så måste jag starta om datorn eller lite snabbare sätt, bara sätta den i viloläge/vänteläge och bara trycka på valfri tangent så fort den är i viloläge/vänteläget så att datorn startar upp igen. Då funkar ljudet igen tills samma sak händer igen.
Vad kan felet vara tro? Jag har aldrig uppdaterat ljudet eller rört ljudkortet. Kan det vara glapp eller att det är ... ja.. ni kanske kan hjälpa mig börjar tröttna på detta efter snart 5 år
Citera
2008-05-08, 21:40
Medlem
LasseKongoos avatar
Du kan kolla vad för sorts ljudkort du har i "enhetshanteraren". Kan ju vara så enkelt att du bara behöver uppdatera dina drivrutiner till ljudkortet så kolla först vilket du har
Citera
2008-05-08, 23:18
Bannlyst
Tack, hittade enhetshanteraren och tog mig till "ljud- video- och spelenheten"
men det finns 5 under filkar där

Ljud-CODEC
Mediekontrollenheter
Realtek AC'97 Audio
Video-CODEC
Äldre ljuddrivrutiner
Äldre Videoinspelningsenheter

är det Realtek AC'97 Audio jag ska högerklicka på och "uppdatera drivrutin" ? låter som att det är mitt ljudkort..
Citera
2008-05-08, 23:30
Medlem
LasseKongoos avatar
Japp, det stämmer att det är ditt ljudkort. Testa att uppdatera drivrutinen genom att högerklicka och se om du får nån nyare version tillgänglig för nedladdning.
Ibland står det att du har senaste versionen av drivisen men då kan du istället gå in på Realtek:s hemsida och leta upp senaste där istället.

Finns här:
http://www.realtek.com.tw/Downloads/...&GetDown=false
Citera
2008-05-09, 01:03
Bannlyst
Tack så mycket för hjälpen, värkar ha en nyare version nu, får se imorgon hur det funkar för jag ska nog ta och sova nu.
Från att stå 2003 på vad jag antar är release datumet för min version på kortet står det nu 2008, antar att det är en stor förbättring
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in