2008-05-08, 17:58
Medlem
Hejsan!

Jag har en liten fråga angående betalning när man får gå från jobbet tidigare.

Ponera att jag är timanställd på ett företag. Jag är bokad 8-17, men kl 14 säger företaget "vi är färdiga för idag, så du kan gå hem nu"

Jag är alltså bokad 8-17, men får gå redan vid 14.
Har jag då rätt att kräva betalning 8-17, eller får jag bara betalt 8-14?
Spontant tänker jag att man bör få 8-17 då man är uppbokad på de timmarna och inte kan boka något annat innan kl 17 eftersom man inte vet om man kommer sluta då, eller om man kommer gå tidigare.

Någon som har en aning?

Yours,
Featherweight
Citera
2008-05-08, 18:05
Medlem
Blackwolfs avatar
Ett jobb jag hade fick man 50% efter man gått hem. Ett annat fick du ingenting det är få jobb där du får fullt betalt för att gå hem tyvärr
Citera
2008-05-08, 18:06
Medlem
V940s avatar
Du är timanställd, då får du betalt för timmarna du jobbar.
Citera
2008-05-08, 18:09
Medlem
pellepoliss avatar
Det är olika det där.. Jag har varit med om att jag kommit till ett jobb, men blivit hemskickad igen, för att jag inte behövdes, de hade t.ex. glömt att boka av mig eller att de upptäckte att de var tillräckligt många etc.
Jag har alltid fått betalt för den tid jag var bokad för, oavsett vad.
Citera
2008-05-08, 18:48
Medlem
Megahallons avatar
Det beror nog helt på vad du och arbetsgivaren kommer överens om.
Prova att skriva fullt den dagen och se vad som händer.
Citera
2008-05-08, 21:42
Medlem
Är fullt medveten om att det beror på vad man kommit överens om, men kontraktet jag skrev på behandlade inte punkten i fråga öht. Tänkte om det fanns någon paragraf på den fackliga sidan som behandlade punkten i fråga.

Som sagt, det är för att det inte tagits upp alls av min arbetsgivare som jag undrar....men tills dess skriver jag givetvis 8-17
Citera
2008-05-08, 21:46
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pellepolis
Det är olika det där.. Jag har varit med om att jag kommit till ett jobb, men blivit hemskickad igen, för att jag inte behövdes, de hade t.ex. glömt att boka av mig eller att de upptäckte att de var tillräckligt många etc.
Jag har alltid fått betalt för den tid jag var bokad för, oavsett vad.

Du får betalt av en statlig myndighet, väl? De brukar vara lite mer givmilda än privata, mindre, arbetsgivare.
Citera
2008-05-08, 22:50
Medlem
pellepoliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jumpcut
Du får betalt av en statlig myndighet, väl? De brukar vara lite mer givmilda än privata, mindre, arbetsgivare.

Nej, jag arbetar som ordningsvakt, får min lön från ett bevakningsföretag. De brukar vara lite halvsnåla, men de betalar alltid när det är de som tabbat sig.
Citera
2008-05-08, 23:09
Medlem
orkarNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Featherweight
Är fullt medveten om att det beror på vad man kommit överens om, men kontraktet jag skrev på behandlade inte punkten i fråga öht. Tänkte om det fanns någon paragraf på den fackliga sidan som behandlade punkten i fråga.

Som sagt, det är för att det inte tagits upp alls av min arbetsgivare som jag undrar....men tills dess skriver jag givetvis 8-17

Tror att det har att göra med anställningsformen. Det blev lite tugg om sånt här under påsken för min del och jag fick då genom facket reda på att om jag hade haft en full heltid (till skillnad från "heltid", 35hrs eller vad det blir) så hade arbetsgivaren blivit tvungen att betala mig för att inte jobba en röd dag då jag var schemalagd. Nu har arbetsgivaren rätt att plocka bort de timmarna och sätta dem på kompsaldo, men jag som anställd har också rätt att jobba dem, vilket betyder att jag kan kräva att de flyttas - de kan inte trollas bort.
Citera
2008-05-08, 23:59
Medlem
Sån här skit som gör mig arg!

Jag kan ju som sagt inte planera alls om jag tror att jag ska sluta 17 varje dag, men oftast får gå tidigare. Hela träningsschemat messar upp sig, och även allt annat som är utanför jobbet.

....men å andra sidan, hade jag varit arbetsgivaren hade jag givit ut ett stort fett 'Fuck you' till den som vill ha betalt när han/hon inte jobbar
Citera
2008-05-09, 00:07
Medlem
Svampfests avatar
Fråga chefen då? Ni borde ju kunna mötas på halva vägen iaf iom att du lagt upp dagen för att jobba till 17.
Citera
2008-05-09, 00:47
Moderator
evilhoneys avatar
Du har inte rätt att få betalt om du går hem, däremot har du rätt att jobba de timmar du är schemalagd på.
Du kan alltså säga åt chefen att du hellre jobbar till 17 än går hem, om de då propsar på att du ska gå i alla fall, DÅ ska du ha betalt för de sista timmarna.

Även som timanställd har man rättigheter. =)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in