Citat:
Ursprungligen postat av flows
Jag funderade lite, mest efter att ha läst kurslitteratur:
Jag tänker mig som så att det vore absolut bäst att hantera kriminalitet genom att gå till dess orsaker och förbättra där. Inte skärpa straffen.
Men jag verkar vara ganska ensam om att känna så när jag tittar på partiernas partiprogram. Hur kan det vara så?
Varför ställer man sig inte frågan varför folk utför kriminella handlingar utan att stanna vid t.ex. "de missbrukar - det är knarkets fel, hårdare straff!"?
Borde det inte bli motsatt effekt? USA är ju helt galet när det gäller att hålla folk fängslade - men inte blir det bättre för det? Gör man detta därför att det är lättare att spärra in folk än att granska sitt eget samhälle?
Vad tror ni?
edit: Om moderator anser sig nödgad kan tråden så klart flyttas till Brottslighet och kriminalitet.
-Förbyggande verksamhet i unga år
Min erfarenhet med strulungar och det sociala är skrämmande. Förmodligen har dom en väldigt ansträngd budget på myndigheten, men att undlåta att ta hand om problemet i unga år ger katastrofala kostnader på framtiden(som dock ligger på andra myndigheter inom rättsväsendet). Återinför lärlingsutbildningen och ge ungarna lite hopp om sin egen framtid. Ge dom en bra start på vuxenlivet.
-Sexförbrytare
Kastrering(kan göras ogjord tror jag). Men jäklar vad viktigt att gärningsmannen inte är felaktigt dömd. Inga tveksamheter här inte och fall rörande attention whores bör kanske inte räknas lika mycket. Kanske.
-Skattebrott/Insider
-KRIS
Dömda måste ges en ärlig chans att komma ut till ett arbetsliv. Annars är det givet att nya brott begås. Kanske lagstifta bort rätten att kräva utdrag från straffregistret vid jobbansökan. Vissa ex-dömda kan då förbjudas att söka vissa jobb vilket en övervakare har koll på. T.ex. pedofiler får inte jobba på dagis, Rånare inte på värdetransportbolag osv.
-Ökad moral
"Makten"(fy för ett uttryck) måste vara bra exempel för massan. Dålig moral i toppen leder till det samma här nere på botten.
Idag kan inte snutar fällas för något verkar det som. I själva verket bör en polis som missbrukar det enormt stora förtroende han fått från samhället straffas extra hårt för felsteg.
Politiker ska vara fläckfria. Styrande politiker har en skyldighet att vara riktiga änglar. Ja, så länge dom är för systemet. Revolutionära rörelser kan man inte ställa samma krav på. Varenda möte och telefonsamtal/email bör finnas för allmän beskådning på nätet. Kameror över hela rosenbad och riksdagshuset. Som deras arbetsgivare är det vår rättighet! Precis som våra arbetgivare har den rättigheten. Tekniken finns. Felsteg ska straffas hårt. Återigen. Det är ett stort förtroende och extra grovt att svika det.
Rättegångsutfall bör vara befriade från hänsyn till pengar och samhällsstatus. Kanske att man hårdare kan gå efter en tabell än sliskiga advokater som kan snacka omkull inkompetenta nämndemän och domare.
Jag tror att sanningsmaskiner, miner, rörelser, röstlägen, blick och liknande med stor säkerhet kan säkerställa skulden hos den anklagade. Om det är så så använd dessa metoder för att avgjöra straffskulden. Därefter kolla i tabellen efter lämplig påföljd.
-Omvärdera vad som ska vara olagligt
Varför ska inte en stackars pedofil få titta på tecknad barnporr bara för att det äcklar oss andra. Varför inte låta folk bruka kat, ecstasy eller röka på. Harmlösa saker som borde välkomnas som ett substitut till alkoholen, som kanske i ett långt perspektiv bör fasas ut. Varför har inte frigjorda kvinnor rätt att hora?
-Narkomanomtanke
Ge tunga missbrukare gratis kontrollerat knark och verktyg så dom slipper deala till nya offer(vilket kan leda till färre nya tunga narkomaner) och stjäla som korpar. Dessutom slipper dom dö i överdoser och få en massa jäkla sjukdommar stup i kvarten.
Ställ krav
-Sluta mjäka med folk. Ställ krav på invandrare och dagdrivare. Det mår alla parter bra av även om det kan kännas jobbigt för en kronisk soffliggare/småtjuv att göra ett gott dagsverke.