2008-05-08, 01:49
Medlem
psyk-os avatar
...men jag har bara tänkt att ta upp några.

"Det första du ska göra med din dell är att formatera den"
"varför"
"den är proppfull med skit
massa program som dom sponsrar
den kommer gå dubbelt så fort om du installerar om den"

Era åsikter ? Vad ska jag göra ?

Sen undrar jag om jag borde skaffa vista ultimate med 64 bitar för att kunna uttnyttja min prolle och ram ?

Tacksam för svar !/Psyk-o !
Citera
2008-05-08, 02:05
Medlem
Personligen hade jag formaterat om den, för att jag vill själv veta vad jag installerat på den och det känns helt enkelt bara bättre och är väl lite av en principsak. Vad just Dell har för program och så när man inhandlar en dator från dem vet jag inte riktigt, men att du får dubbel prestanda är till att ta i väldigt mycket, en liten skillnad är kanske möjligt.

Angående 64-bitars operativsystem så skulle det kanske kunna vara trevligt, men se i så fall till att kolla upp så drivrutiner för 64-bitar finns, för det kan vara svårt att få tag på (vet inte hur bra Dell ligger till på 64-bitars fronten).

Tänk också på att vissa program inte stödjs i 64-bitars versionen, så att kolla upp om de programmen du använder mest finns till det innan vore kanske bra.
Citera
2008-05-08, 03:18
Medlem
666_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pletzturra
Personligen hade jag formaterat om den

+1

Känns skönare att ha en "ren" dator utan en massa onödigt skit som man aldrig har nytta av iaf.
Citera
2008-05-08, 04:27
Moderator
MondoBizarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 666_
+1

Känns skönare att ha en "ren" dator utan en massa onödigt skit som man aldrig har nytta av iaf.

+2

Avskyr dessa märkesdatorer och all skit-programvara de tvingar på sina kunder.
Vill ni att folk ska använda det, skicka med det på en DVD men fyll fan inte burken med era egenbrandade dyngprogram!
Sen vet jag inte om Dell är en av dessa märken som låser en del av hårddisken för restore-partition, men om de inte gör det hade jag iaf gjort backup på allt, bara ifall, formaterat och installerat mitt os of choice.

Då vet man iaf vad man har att jobba med, märkesdatorerna har en tendens att starta sådär 20 olika services vid uppstart och i det stora hela är samtliga totalt onödiga för datorns funktion.
Citera
2008-05-08, 22:16
Medlem
psyk-os avatar
Hittade faktiskt inget skit på min nya dell

fanns bara adobe reader... fannas alltså inga reklamskitsprogram i min dator

?
Citera
2008-05-08, 22:29
Medlem
Hejsan1s avatar
Lägger in en röst för att formatera också. Dell dom jävla rövslickarna skickar ju med program från alla mjukvaruutvecklare så dom ska få lite sponsorpengar. Precis som någon sa så segar det bara ned datorn och om du vet hur du får tag på dessa program (eller snarare deras bättre versioner) så är det ett självklart val.
Citera
2008-05-08, 22:59
Medlem
jEffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hejsan1
Lägger in en röst för att formatera också. Dell dom jävla rövslickarna skickar ju med program från alla mjukvaruutvecklare så dom ska få lite sponsorpengar. Precis som någon sa så segar det bara ned datorn och om du vet hur du får tag på dessa program (eller snarare deras bättre versioner) så är det ett självklart val.

Så kanske det var förut eller så har det aldrig varit så? Har en ny dell dator som det inte var något skit alls på. Bara ni som har fördomar mot märkesdatorerna. Har även en HP laptop men den var det massa skit på!

På min kära dell så var det bara att tuta och köra! i med kablarna och starta igång den, Inga skitprogram förutom Roxio som typ var DVD brännar program? Tog knappt 5 minuter att avinstallera.
Citera
2008-05-09, 08:26
Medlem
kimdah2002s avatar
Ni som klagar är helt "out of date" o har inte sett en ny Dell "out of the box"

I stort sett kommer dom med en helt vanlig OEM XP eller OEM Vista installation. Man kan välja till några program när man köper datorn o då är dom förinstallerade men det är också helt vanliga OEM versioner av Officepaketet och antivirusprogram m.m. men som sagt kryssar man inte för dom vid köpet så får man en helt vanlig OEM installerad...

Däremot så finns det en recoverypartition så kunden inte behöver leta efter sin cd/dvd varje gång han/hon får problem, den är på ca 6Gb vilket är ett myggspott i havet när hårddiskarna idag är på 1Tb men visst är man lagd åt det hållet så formatera om du vinner 6Gb
Senast redigerad av kimdah2002 2008-05-09 kl. 08:29.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in