2008-05-07, 21:53
Medlem
jag ska börja spela bas och vill ha tips på vad som är en bra nybörjarbas

vi har en musikaffär här i bonnahålan som vill ha 1800:- för den billigaste basen av okänt märke ( som han säger är jättebra ) + 895:- för en liten 15W förstärkare. låter skitdyrt enligt mig!

så jag har bestämt mig för att köpa en begagnad, men jag vet inte vad som är en bra prisvärd bas...har sett en på tradera: http://www.tradera.com/Elbas_J_D_Sva...ktion-64228714
är J&D ett bra märke eller är det bara ett billigt plasthölje?
är den ett bra alternativ som nybörjar bas? tacksam för svar
Citera
2008-05-09, 11:05
Medlem
Vappas avatar
Spelar lite bas själv och kan väl säga såhär: att köpa en billig "nybörjarbas" är bättre än att köpa en billig nybörjargitarr. en bas är simplare i konstruktionen och det är mindre saker som kan vara av dålig kvalite. Man slipper helt enkelt dåliga svajstall, femläges mickväljare och liknande som ofta bråkar på billiga gitarrer. Om du väljer din musikhandlares billiga bas eller J&D tror jag spelar mindre roll, men med den fördelen att du kan känna på instrumentet om du köper i butik.

Dessutom, om du köper begagnat, se till att byta strängarna, det kan göra hur mycket som helst för ljudet.

Om du ska spela tillsammans med andra rekomenderar jag dig att köpa en större förstärkare än 15watt, bas behöver mycket kräm för att höras ordentligt i repen
Citera
2008-05-10, 18:33
Medlem
Nu är det så här att musikinstrument är jävligt dyra. Och sådär pass lite pengar för en bas får du inte mycket för, så det sista du ska göra är nog att leta efter något billigare
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in