2008-05-07, 21:16
Medlem
Wazers avatar
Jag har ett problem. Jag slår på datorn på morgonen och fram tills kvällen då jag stänger av datorn har det lediga minnet på hårddisken minskat. Det rör sig inte om enstaka mb utan här är det flera gigabyte. Vad kan detta bero på och vad kan jag göra åt det?
Citera
2008-05-07, 21:18
Medlem
CaptenMärtas avatar
Virusprogrammet kan ha tagitbort något... låter mycket med gb.....
Citera
2008-05-07, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CaptenMärta
Virusprogrammet kan ha tagitbort något... låter mycket med gb.....

Han menar nog att hårddiskens totala minne minskar, att det kommer fler filer asså.
Citera
2008-05-07, 22:06
Medlem
Wazers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swegeneral
Han menar nog att hårddiskens totala minne minskar, att det kommer fler filer asså.

Precis, det totala lediga minnet minskar under dagen. Problemet löses med en omstart av datorn. Då får jag "tillbaka" de förlorade gb'na. Men vad beror detta på och vad kan jag göra för att få slut på detta?
Citera
2008-05-07, 22:09
Medlem
jEffes avatar
Samma här! Gör jag en "ta bort skit från datorn" med virusskyddet så får jag ibland bort typ 5 gig.. WTF?
Citera
2008-05-07, 22:14
Medlem
Testa töm alla kakor och annat skräp och sen virussöker du igenom. Efter det kan du skafa nått program som rensar upp datorn på skräp. Sen kan du ju också köra dom inbygda sakerna till hdd och komprimera filer och plocka hop filerna. (kan funka men jag vet inte)
Citera
2008-05-08, 00:48
Medlem
Låter som det är någon typ av pagefile/swapfile som växer allt eftersom, fast 5GB låter ändå väldigt mycket.. :/

Kolla under System Properties - Performance - Settings - Advanced, något i den stilen är det i Windows Vista, troligtvis liknande i Windows XP. Där kan man se och ställa in hur mycket plats pagefilen tar och hur mycket den får använda sig av.
Citera
2008-05-09, 22:27
Medlem
Wazers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pletzturra
Låter som det är någon typ av pagefile/swapfile som växer allt eftersom, fast 5GB låter ändå väldigt mycket.. :/

Kolla under System Properties - Performance - Settings - Advanced, något i den stilen är det i Windows Vista, troligtvis liknande i Windows XP. Där kan man se och ställa in hur mycket plats pagefilen tar och hur mycket den får använda sig av.

Kollade växlingsfilen, den är inställd på ca 1,5 gb. För mig kan det "försvinna" 10 gb på en dag. Kan det vara något virus eller spyware som orsakar detta?
Citera
2008-05-09, 22:46
Medlem
Germanias avatar
låter som norton...
Citera
2008-05-09, 23:15
Medlem
Wazers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Germania
låter som norton...