• 1
  • 2
2008-08-15, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pörr
Knappast, Fredrik Strage fick t ex fängelse (tror jag det blev till slut) för 0,73 gram. Gränsen för fängelse går för heroin upplysningsvis vid 0,01 gram, så visst går det att väga små mängder.

Nej du, där har du fel.

Gränsen mellan ringa narkotikabrott och narkotikabrott av normalgraden vid innehav av heroin går vid 0,05g.

Fängelse för 0,01g får du inte, av den enkla anledningen att det är ringa narkotikabrott. Ja, jag vet att det finns fängelse i straffskalan för ringa nark.brott. Däremot så utdöms det ej.

Hänvisar till en flashback-källa: https://www.flashback.org/showthread.php?t=332566

Självklart finns det andra källor, men jag tyckte att den passade bra i sammanhanget.

/J
Senast redigerad av jecke86 2008-08-15 kl. 12:10.
Citera
2008-08-15, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pörr
Knappast, Fredrik Strage fick t ex fängelse (tror jag det blev till slut) för 0,73 gram. Gränsen för fängelse går för heroin upplysningsvis vid 0,01 gram, så visst går det att väga små mängder.

Strage fick inte fängelse utan villkorlig dom och dagsböter, dock bedömdes gärningen, innehav av 0.73 gram kola, inte som ringa narkotikabrott utan såsom brott av "normalgraden" av HD:s majoritet... Gränsen för ringa går vid innehav av upp till 0.6 gram kola...

Det är inte fängelse för innehav av 0.01 gram heroin heller, minns ej exakt men jag tror det var detsamma som för kola, dvs innehav av upp till 0.6 gram heroin är ringa brott, vid första strafftillfället blir det alltså dagsböter vid sådant innehav, om du tidigare är dömd blir det antagligen fängelse även vid så pass små innehav av både kola och heroin... Ha en trevlig helg och se till att inte ta med er allt för stora påsar ut...
Citera
2008-08-17, 11:30
Bannlyst
Ringa på kokain ligger under 0,47g. Jag känner folk som fått 10k i böter för 0,09g
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in