2008-05-07, 08:41
Medlem
antpns avatar
Bland gitarrister som växlar mellan fingerspel och plektrum som dessutom är sångare (t.ex. Opeths Mikael Åkerfeldt) har jag ofta undrat vad de gör av plektrumen när de behöver fingerspela och sjunga samtidigt. Jag brukar stoppa in det i ett wristband eller liknande men detta är alldeles för tidskrävande ibland, gitarrerna har inga plektrumskydd man kan trycka ner dem i så vad gör man? Jag väntar ivrigt på era svar.
Citera
2008-05-07, 08:45
Medlem
Kingen_kings avatar
Släpper dom och sen tar ett nytt från plekrumhållaren på gitarren eller mickstället.
Citera
2008-05-07, 10:08
Moderator
Nospheratus avatar
Jag tillhör kategorin som håller plektrumet mellan pekfingret och tummen. På så sätt kan jag relativt smärtfritt byta till fingerspel men ändå fortsätta hålla i plektrumet. Plektrumet blir då en ersätting för hur jag hade spelat med tummen annars. Det kräver lite mer koordination och inget jag skulle våga göra onykter. Helst av allt vill man ju spela med antingen plektrum eller bara handen.

Annars tippar jag på att man håller fast plektrumet med lillfingret mot handflatan. Det blir ju då lite av en "klo"-formation av högerhanden men det mesta går att lira med fyra eller tre fingrar. Däremot måste man nog vara Bruce Lee för att kunna släppa plektrumet med lång- eller pekfingret och sen fånga upp det med lillfingret, det kräver alltså att man använder vänsterhanden också.
Citera
2008-05-07, 10:37
Medlem
pazzions avatar
varför inte bara trycka fast med mellan tummen och pekfingret, fast längre upp på fingret så att du bara "slidar" upp plektrumet till över den övre leden på pekfingret. Då är det fritt att spela med alla fingrar och du kommer lätt åt plektrumet sen när du vill spela med det igen

cake of peace^^
Senast redigerad av pazzion 2008-05-07 kl. 10:40.
Citera
2008-05-07, 10:37
Medlem
pazzions avatar
edit: dubbelpost
Senast redigerad av pazzion 2008-05-07 kl. 10:40.
Citera
2008-05-07, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kingen_king
Släpper dom och sen tar ett nytt från plekrumhållaren på gitarren eller mickstället.

Precis! Så enkelt kan det vara. Det är ju inte så att de endast har ett plektrum...
Citera
2008-05-07, 14:47
Medlem
antpns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yonahz
Precis! Så enkelt kan det vara. Det är ju inte så att de endast har ett plektrum...

Fast de har ju inte alltid plektrumhållare heller Kan iaf inte få in ett plektrum någonstans på min gitarr.
Citera
2008-05-07, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av antpn
Fast de har ju inte alltid plektrumhållare heller Kan iaf inte få in ett plektrum någonstans på min gitarr.

Man kan väl anta att de som behöver skifta mellan fingerplock ochj plektrum snabbt har ett lämpligt ställe inom räckhåll att förvara plektrum på.

Finns plektrumhållare för stativ, och egentligen behövs inte en riktig hållare utan bara vad som helst som passar.
Citera
2008-05-07, 14:56
Medlem
Kingen_kings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antpn
Skaffe en hållare då. Finns i olika utföranden.
Citera
2008-05-09, 20:14
Medlem
Rippe099s avatar
Munnen! Alltid!
eller hade du tänkt dig ett snabbt byte? munnen tar ju nån sekund...
Citera
2008-05-09, 23:18
Medlem
antpns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rippe099
Munnen! Alltid!
eller hade du tänkt dig ett snabbt byte? munnen tar ju nån sekund...

Ja, men det blir så svårt att sjunga då...
Citera
2008-05-10, 12:21
Medlem
köp dig en plektrumhållare. När du ska fingerplocka, släng det du håller i och ta ett nytt sen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in