jag har tänkt lite, detta kan låta helt sjuukt, men ja vet inte tänk om de bara finns du på den här jorden, alla andra människor finns inte dom är bara där, faktorer av ditt liv, varenda en en pusselbit. i och med att du inte kan sätta i någon annans skor, hur vet du då att dom egentligen finns? vad är verklighet? är det här inlägget verklighet? detta kanske bara är en dröm, hela livet, sen vaknar du upp från drömmen och är bara barnet längre. vad händer efter döden?
jag har tänkt lite, detta kan låta helt sjuukt, men ja vet inte tänk om de bara finns du på den här jorden, alla andra människor finns inte dom är bara där, faktorer av ditt liv, varenda en en pusselbit. i och med att du inte kan sätta i någon annans skor, hur vet du då att dom egentligen finns? vad är verklighet? är det här inlägget verklighet? detta kanske bara är en dröm, hela livet, sen vaknar du upp från drömmen och är bara barnet längre. vad händer efter döden?
Jag är ledsen, men jag somnade nästan när jag försökte läsa din text, så sömnlös blir jag inte!
Jag kommer definitivt inte att ligga sömnlös efter att ha tragglat mig igenom detta inlägg som varken är originellt eller tankeväckande..
Godnatt, då..!
Var det vad som hände när du plötsligt vaknade upp och insåg att du var 12? Naa, de frågaställningarna kan förvisso vara intressanta att filosofera över, men knappast banbrytande och inget som håller en vaken direkt.
Senast redigerad av OrDieTrying 2008-05-07 kl. 01:04.
Ååh vad jag kan störa mig på sån här hobbyfilosofi..
Sånt här är typiskt sånt som dyker upp hos högstadiekids som känner sig lite djupa, sen läser de någon Filosofi A kurs på gymnasiet.
Varför skulle allt vara en dröm? Varför skulle alla människor vara statister för ens egna liv? Det finns ju absolut ingenting som tyder på det?? Och om de ändå skulle vara så, vad spelar det för roll?
Det verkar som människor instinktivt tänker i dessa banor (liknande mer eller mindre). Jag har läst lite en liknande filosofi har jag för mig, men minns tyvär inte några namn. Nån annan vet förhoppningvis ....
Någon direkt revolutionerande upptäckt var det väl kanske inte, men ett steg i rätt riktning för att börja fundera.. kanske?
Och för att besvara din fråga innan jag går till sängs, och till direkt djup sömn: Du måste helt enkelt anta att saker och ting inte är som dom består; Mor din kommer inta att laga frukost till dig varje morgon, och inte knyta skorna eller sätta plåster på knät när du ramlat med rullskridskorna.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!