Citat:
Ursprungligen postat av Supersmurfen
Jag tänkte att vi skulle diskutera lite angående självmord versus rätten att bestämma över sitt liv! Jag hittade ingen tidigare tråd som handlade om det, om det finns en så länka gärna.
Nu är jag ingen filosof men jag tycker mig se två filosofiska resonemang:
1.Man alltid har rätt att bestämma över sitt liv och därigenom har man alltid rätt att bestämma om sin död (ett slags liberalt resonemang).
2.Att ta livet av sig är alltid fel eftersom det är en synd mot gud, allah, det alltid är en omoralisk handling eller att samhället far illa av det(ett slags religöst, pliktetiskt eller utitaliristiskt resonemang).
Jag har ett tredje, personligt resonemang kring frågan men jag spar den lite, först vill jag höra hur ni resonerar kring frågan.
Nu orkar jag inte läsa alla 500 rader text alla skrivit ;p
Okej, anledningen till att folk inte "tar tag" i sina liv och istället tarlivet av sig beror antagligen på att dem är deprimerade; dåligt självförtroende och främst Omotiverade. Många här i Sverige lever under stress och plågas av en massa ångest över saker dem gjort och inte gjort osv. Oro. Dem saknar bara en massa kärlek. Därför orkar dem inte ta tag i sina liv. Att säga att ta livet av sig alltid är fel är som att inte riktigt ha förstått självapoängen med att ta livet av sig alls ;p Om man så ska välja så är det väl upp till var och en...