2008-05-06, 22:11
Medlem
Hej,

Jag funderar på att köpa en Macbook. Om det skulle bli något fel på den och man måste skicka den på reparation, kan man då strunta i att skicka med hårddisken för att slippa krånglet med att göra backup och formatera (vill ju inte skicka iväg personliga filer till servicefolket)? Eller vägrar de ta i datorn då? De kan ju lika gärna stoppa i en egen disk när de testar, menar jag.
Citera
2008-05-06, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Déagol
Hej,

Jag funderar på att köpa en Macbook. Om det skulle bli något fel på den och man måste skicka den på reparation, kan man då strunta i att skicka med hårddisken för att slippa krånglet med att göra backup och formatera (vill ju inte skicka iväg personliga filer till servicefolket)? Eller vägrar de ta i datorn då? De kan ju lika gärna stoppa i en egen disk när de testar, menar jag.

Jag vet inte men det lättaste vore väl att ringa Apple support och fråga.
Citera
2008-05-06, 22:41
Medlem
systems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Déagol
Hej,

Tycker du det är krångligare att göra backup än att skruva isär en MacBook? På riktigt?
Citera
2008-05-06, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av system
Tycker du det är krångligare att göra backup än att skruva isär en MacBook? På riktigt?

Just hårddisken (och RAM-minnerna) är ju extremt lätta att ta ut, tar ju mindre än 3 minuter.
Citera
2008-05-06, 22:46
Skaffa en extern hdd och kör Time Machine! Är vad jag tänker göra iallfall, är så trött på att få tillbaka helt rena datorer från supporten. Om det skulle bli fel så kör man en formatering och skickar iväg den och sedan fixar man den från TM...
Citera
2008-05-06, 22:52
Medlem
systems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henriklj
Just hårddisken (och RAM-minnerna) är ju extremt lätta att ta ut, tar ju mindre än 3 minuter.
Aha.
Citera
2008-05-06, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av system

Som sagt, det är väldigt lätt att komma åt hårddisken i en MacBook. Det blir enklare för mig att helt enkelt bara behålla den om jag måste skicka iväg datorn. Jag har dock fått intrycket att supportmänniskor ofta är idioter som läser innantill (scenario: batteriet är dött - 1) istället för att tänka själv, fråga om kunden har provat att ominstallera systemet). De kan nog mycket väl säga bestämt nej utan att ge någon vettig förklaring. "Det ska vara så." Hittills har jag undvikit fabriksbyggda märkesdatorer så jag har sluppit dylika konfrontationer, men vill man ha bärbart har man ju inget val.

Att alla företag formaterar disken det första de gör, oavsett vad felet är, är ju helt vrickat. En kompis laptop behövde bara nytt batteri och den kom tillbaka helt ren. Hur tänker de?
Citera
2008-05-07, 13:30
Medlem
Om du inte skickar med hårddisken kan servicefolket inte utesluta att det är disken som krånglar om du har problem. Skaffa en extern HDD och använde time machine om du oroar dig för att förlora information.

Tekniker har ofta bättre saker för sig än att sitta och titta igenom hårddiskar i jakt på bögporr, så det behöver du inte heller oroa dig för.
Citera
2008-05-07, 13:33
Moderator
^Eazs avatar
Datorn ska skickas in med de delar som den kom med.

Tar du ut HDD'n så kommer den inte undersökas.

Har du känsliga saker på den, gör backup.
Citera
2008-05-07, 16:12
Medlem
datajesuss avatar
då jag oroar mej för att det är infocrap (infocare.se) som har fått all service på apple's produkter. infocare har väldigt många tveksamma identiteter och härkomster arbetande hos sej som jag aldrig i livet skulle släppa några data till.

därför rekomenderar jag varmt att boota osx skivan och köra "7pass erase" eller vad det kallas för. då kan man åtminstone vara ganska lugn för att det inte blir nån cirkus med enns personliga filer.

givetvis måste disken som levererades med datorn skickas med in på service. är inte disken som sitter i den som var med från start och inte bytts hos en apple servicepartner så tror jag även det kan ställa till problem
Citera
2008-05-07, 16:39
Moderator
^Eazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av datajesus
då jag oroar mej för att det är infocrap (infocare.se) som har fått all service på apple's produkter. infocare har väldigt många tveksamma identiteter och härkomster arbetande hos sej som jag aldrig i livet skulle släppa några data till.

därför rekomenderar jag varmt att boota osx skivan och köra "7pass erase" eller vad det kallas för. då kan man åtminstone vara ganska lugn för att det inte blir nån cirkus med enns personliga filer.

givetvis måste disken som levererades med datorn skickas med in på service. är inte disken som sitter i den som var med från start och inte bytts hos en apple servicepartner så tror jag även det kan ställa till problem

Nej, Infocare gör inte all service på Appledatorer.

Man kan ta in den till vilken AASP som helst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in