Citat:
Ursprungligen postat av evolute
Jag har bara personlig erfarenhet av ett ärende och då var det svenskar med invandrarbakgrund så jag kan säga, med stor statistisk säkerhet, att 100 % av de som fälls för fusk är invandrare.
Okidoki, i tråden har man inte utgått från hela SCB:s databas. Men det är kanske ändå värt att notera att en stor del av fusket verkar hänga samman med att studenterna ifråga kommer från en annan kultur. Detta är kanske den mest sansade tråden jag sett på FB som (delvis) handlar om invandrare. Då är det dumt att svara genom att ignorera ett problem som med stor sannolikhet, om än inte 100 %, faktiskt finns.
Har själv inte sett fusk på svenska högskolor, oavsett studentetnicitet, MEN vet från nära vänner att det är satt i system i exempelvis Grekland. Då pratar vi ändå läkarutbildning. Mängder med tysta SMS skickades genomgående under hela tentan. Jag tror att sådant är ytterst ovanligt i Sverige.
Till studenternas försvar kan eventuellt sägas att professorerna i mycket högre utsträckning än här gick in för att sätta dit studenterna, inte testa deras ämneskunskaper. Kanske en förklaring till varför utländska studenter med annan utbildningserfarenhet i större utsträckning fuskar än "svenska"?