• 1
  • 2
2008-05-10, 00:01
Medlem
Slints avatar
Min polare ertappades med fusk på en tenta (han hade skrivit lite formler i en bok). Han fick 3 månaders avstänging.
Straffet beror ju helt på graden av fusk. Först diskuteras det mellan studierektor, lektorn/adjunkten och eleven. Om inte studierektorn och de andra fattar något beslut går det till disciplinnämnden, som har sista ordet.
Citera
2008-05-15, 12:08
Medlem
Kuggarns avatar
Ok... Nu har jag fått svar från administrationen med en lista med namn och personnummer på samtliga disciplinärenden vid mitt lärosäte under läsåret 2007.

Totalt antal fall (friade+fällda): 19 st (7 st friade)
Totalt antal med svenskklingande namn 6 st.
Procentuell andel av fallen som rör personer med invandrarbakgrund: ca 70%

Min uppskattning på 90% var således något överdriven men tendensen är ändock tydlig imo.
Citera
2008-05-15, 12:17
Medlem
pirates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kuggarn
Ok... Nu har jag fått svar från administrationen med en lista med namn och personnummer på samtliga disciplinärenden vid mitt lärosäte under läsåret 2007.

Totalt antal fall (friade+fällda): 19 st (7 st friade)
Totalt antal med svenskklingande namn 6 st.
Procentuell andel av fallen som rör personer med invandrarbakgrund: ca 70%

Min uppskattning på 90% var således något överdriven men tendensen är ändock tydlig imo.

Gäller detta både invandrare som bor i Sverige och de som är här från utlandet och läser ex.vis masters eller dylikt ?
Citera
2008-05-15, 13:17
Medlem
Kuggarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pirate
Gäller detta både invandrare som bor i Sverige och de som är här från utlandet och läser ex.vis masters eller dylikt ?

Har tyvärr ingen koll på det. De jag räknade som personer med invandrarbakgrund hade namn av typen Said, Jafar, Nassar, Oktay, Hadzic och liknande. Om dessa personer läser masterprogram eller något annat har jag ingen aning om.

Av de 12 som fälldes så fanns det bara med en person med svenskklingande namn. Räknat på det sättet så var ca 92% av dem som fälldes (och det är väl egentligen så man kanske bör räkna) av invandrarbakgrund.
Citera
2008-05-15, 13:25
Medlem
evolutes avatar
Jag har bara personlig erfarenhet av ett ärende och då var det svenskar med invandrarbakgrund så jag kan säga, med stor statistisk säkerhet, att 100 % av de som fälls för fusk är invandrare.
Citera
2008-05-15, 13:44
Medlem
Savoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evolute
Jag har bara personlig erfarenhet av ett ärende och då var det svenskar med invandrarbakgrund så jag kan säga, med stor statistisk säkerhet, att 100 % av de som fälls för fusk är invandrare.

Okidoki, i tråden har man inte utgått från hela SCB:s databas. Men det är kanske ändå värt att notera att en stor del av fusket verkar hänga samman med att studenterna ifråga kommer från en annan kultur. Detta är kanske den mest sansade tråden jag sett på FB som (delvis) handlar om invandrare. Då är det dumt att svara genom att ignorera ett problem som med stor sannolikhet, om än inte 100 %, faktiskt finns.

Har själv inte sett fusk på svenska högskolor, oavsett studentetnicitet, MEN vet från nära vänner att det är satt i system i exempelvis Grekland. Då pratar vi ändå läkarutbildning. Mängder med tysta SMS skickades genomgående under hela tentan. Jag tror att sådant är ytterst ovanligt i Sverige.
Till studenternas försvar kan eventuellt sägas att professorerna i mycket högre utsträckning än här gick in för att sätta dit studenterna, inte testa deras ämneskunskaper. Kanske en förklaring till varför utländska studenter med annan utbildningserfarenhet i större utsträckning fuskar än "svenska"?
Citera
2008-05-15, 13:47
Medlem
evolutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Savoy
Okidoki, i tråden har man inte utgått från hela SCB:s databas. Men det är kanske ändå värt att notera att en stor del av fusket verkar hänga samman med att studenterna ifråga kommer från en annan kultur. Detta är kanske den mest sansade tråden jag sett på FB som (delvis) handlar om invandrare. Då är det dumt att svara genom att ignorera ett problem som med stor sannolikhet, om än inte 100 %, faktiskt finns.

Det var bara ett lite skämtsamt inlägg och inte direkt riktat mot Kuggarn. Min erfarenhet är att studenter med invandrarbakgrund är lite mer "besvärliga" på så sätt att de är mer konfrontationella när det gäller att ex. klaga på beslut, men det är ändå en liten minoritet som beter sig så.
Citera
2008-05-15, 13:56
Medlem
Savoys avatar
Inga problem, jag blir väl lite miljöskadad på ett forum där underforum som I&I finns

Mer tillbaka till ämnet skulle jag vilja säga att 2 månaders avstängning låter väldigt lamt. Ska man i alla fall inte -självklart- kickas från utbildningen man går?? Det är väl knappast elitstudenterna som fuskar, så ingen större förlust.
Citera
2008-05-15, 15:59
Medlem
Kuggarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Savoy
Inga problem, jag blir väl lite miljöskadad på ett forum där underforum som I&I finns

Mer tillbaka till ämnet skulle jag vilja säga att 2 månaders avstängning låter väldigt lamt. Ska man i alla fall inte -självklart- kickas från utbildningen man går?? Det är väl knappast elitstudenterna som fuskar, så ingen större förlust.

Sett till utfallen i ärendena på det lärosäte jag kollade efter på så verkar 2 månader vara ganska normalt. De som stängdes av fick avstängningar som låg mellan 3 veckor till 2 månader. Endast en person fick en avstängning som sträckte sig över en hel termin (20 v).
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in