2008-05-06, 21:52
Medlem
Forzos avatar
Hej. Nu är jag väldigt osäker på om den här ligger rätt men eftersom det egentligen är mer kemi än bilar så chansar jag på att lägga den här.

Jag har en gammal bil som jag misstänker att det har kommit in vatten i oljan i. Finns det något sätt att ta reda på om så är fallet som är tillräckligt enkelt för att kunna göras utan massor av avancerad utrustning?
Citera
2008-05-06, 22:01
Moderator
Falukropps avatar
Det enklaste är väl att bara kika på oljan. Får du vatten i den så blir den "mjölkig" så att säga, på grund av att vattnet emulgeras i oljan.

Har aldrig ställts inför problemet själv, men såhär på rak arm hade jag nog gjort nåt sånthär om jag ville få ett bättre grepp om hur mycket vatten det var frågan om:

Ta ett prov av oljan i ett värmetåligt kärl, väg kärl + olja och notera vikten.
Värm sedan upp provet över 100 grader och låt den stå upphettad ett tag, väg därefter igen. Eventuellt vatten i den borde ha förångats, och provet borde ha minskat lika mycket i vikt som det vatten som avgått. Ändras inte vikten nämnvärt kan man utgå från att oljan är ganska fri från vatten.

Sen får man väl ta reda på hur mycket vatten som är okej att ha i oljan, har svårt att tro att det går att få den helt vattenfri med tanke på luftfuktighet, kondens, etc. Så någon form av toleranser lär det finnas.
Senast redigerad av Falukropp 2008-05-06 kl. 22:06.
Citera
2008-05-06, 22:06
Medlem
Forzos avatar
Jo har försökt titta på den men det enda jag har upptäckt är att den verkar väldigt lättflytande, inte alls mjölkig. Tack för svaret, så enkelt att man missar det. Jag lyckas alltid krångla till allting så fort jag ska göra något
Citera
2008-05-06, 22:11
Moderator
Falukropps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forzo
Jo har försökt titta på den men det enda jag har upptäckt är att den verkar väldigt lättflytande, inte alls mjölkig. Tack för svaret, så enkelt att man missar det. Jag lyckas alltid krångla till allting så fort jag ska göra något

Hehe, jo, det är lätt hänt att man gör det.

Ett annat bra sätt att ta reda på vilken kondition en motorolja befinner sig i är att bara lukta på den. Det kräver lite erfarenhet att bedöma utifrån det, men generellt sett kan man säga att en olja i gott skick luktar gott, och en i dåligt skick luktar illa.

Tänk på att oljor ändrar viskositet med temperaturen. Du kanske har kollat den när du precis vart ute och kört, och blivit förvånad över att den flyter mycket lättare än när du fyllde på den från dunken som garanterat var mycket svalare än en nykörd motor?
Citera
2008-05-06, 22:21
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Om det blir en vitaktig smet på insidan av oljelocket så har du vatten i oljan. Det säger dock inget om mängden vatten.
Citera
2008-05-07, 09:47
Medlem
Att analytiskt bestämma vattenhalt är oftast bara lämpligt med fischer titrering.
http://en.wikipedia.org/wiki/Karl_Fischer_titration
Men lite vatten i oljan är inget akut problem, så att leta efter den vitaktiga beläggningen är lättare. Men du frågade efter metod och detta är den man använder.
Citera
2008-05-07, 21:04
Medlem
Forzos avatar
Tack för alla svar, har blivit lite klokare nu. Nästan så man blir lite sugen på att försöka sig på en Karl Fischer titrering bara för sakens skull .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in