2008-05-06, 20:25
Medlem
carbsons avatar
jag tanka hem vista ultimate o instalera. sen måste jag ju köra win.update för att få hem en massa grejjer. efter ett tag får jag en bluescreen med massa cashedump o grejjer o sen startar datorn om.

de jobbiga nu är att när jag väl kommit in i datorn igen så blir de bluescreen igen efter ett litet tag.

har testat att tanka hem en annan ultimatekopia o har nu installerat den. men tro fan att samma sak händer igene.

vad kan de bero på o vad kan man göra åt de??

funderar starkt på att slänga in XP igen istället...
men jag vill gärna ha vista på den nu

intel celeron 2,8 MHz
2,5 Ram
HDD 40+110 gig
nVidia geforce 6800 GS/XT
Citera
2008-05-06, 20:33
Medlem
kanulas avatar
Klart du ska ha Vista på den!

Ett sådant fel är svårt att felsöka utan mer info. Skriv upp felkoden som står på bluescreenen och googla på den. Man brukar kunna lösa de flesta problem så.
Citera
2008-05-06, 20:43
Medlem
kimdah2002s avatar
Troligtvis ett minnesfel (det brukar det vara)
Citera
2008-05-06, 21:54
Medlem
carbsons avatar
hinner inte skriva av felkoden...den dumpar ju cashfiler direkt o sen startar om

ofta kör den en diskcheck oxå.

vad menar du med ett minnesfel`?
Citera
2008-05-06, 22:00
Medlem
kanulas avatar
Om du trycker F8 vid boot, får du upp en meny med bla att starta i felsäkert läge. Där kan du även välja att stänga av den automatiska rebooten vid blåskärm.

Minesfel: Helt enkelt ett fel på arbetsminnet, trasigt.
Citera
2008-05-06, 22:18
Medlem
carbsons avatar
du menar ram minnet..för jag satte just i nya. 2 st 1gigare men jag lät en 512 mb sitta kvar oxå...kan de vara de som spökar?
Citera
2008-05-06, 23:21
Medlem
kanulas avatar
Börja med att plocka ut 512 MB minnet. Man ska alltid ha samma storlek på minnen, dvs vid 1+1 GB ska inget 512Mb finnas med.

Detta är troligen inte problemet, utan gissningsvis något av de nya minnena. Funkar det inte med att bara plocka bort 512:an så testar du varje minne var för sig. Det minnet som sitter i när blåskrämen kommer är troligen trasigt.
Citera
2008-05-06, 23:58
Medlem
carbsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kanula
Börja med att plocka ut 512 MB minnet. Man ska alltid ha samma storlek på minnen, dvs vid 1+1 GB ska inget 512Mb finnas med.

Detta är troligen inte problemet, utan gissningsvis något av de nya minnena. Funkar det inte med att bara plocka bort 512:an så testar du varje minne var för sig. Det minnet som sitter i när blåskrämen kommer är troligen trasigt.

satte in de nya för någon dag sen o de har funkat kanon med xp. är inte så sugen på att slänga nått utav de nya minnena

men nu orkade jag inte instalera fler vista. så nu e jag tillbaka på xp igen.. får se om jag orkar lägga in vista nån annan gång i framtiden

använder inte den stora datorn så himla mycket ändå
har ju bärbar också.

men tack för all hjälp.nu har jag ju en hint om vad de kan bero på
Citera
2008-05-07, 16:50
Medlem
kanulas avatar
Är något minne trasigt ska du reklamera det! Lika bra att få det gjort så du inte råkar gå över garanti-tiden!
Citera
2008-05-07, 17:35
Medlem
carbsons avatar
kan man kolla med nån funktion i windows om minnena fungerar som dom ska?
så man slipper sätta in o ta ur hela tiden. de kommer ju ta ett jävla tag annars
Citera
2008-05-07, 17:50
Medlem
Hejsan1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carbson
kan man kolla med nån funktion i windows om minnena fungerar som dom ska?
så man slipper sätta in o ta ur hela tiden. de kommer ju ta ett jävla tag annars

Memtest !
Citera
2008-05-07, 17:53
Medlem
xurras avatar
http://www.memtest86.com/
Ladda hem, bränn ut och sen kör ett test.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in