Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-05-06, 19:48
Medlem
Pontus900s avatar
Det här är säkert en sån här tråd som det finns massor av men alla innehåller olika problem, jag ber om ursäkt ifall det finns en samlingstråd.

Det är så att datorn min har "pajat"
Hade på datorn över natten och på morgonen upptäckte jag att den hade stängt av sig själv, jag grubblar lite över det och sätter ingång skithögen, jag kommer in och gör lite olika saker, surfar lyssnar på musik mm men sen så händer det: datorn stänger ner sig själv bara sådär.

Jag sätter på datorn igen och hinner vara inne i nån minut sen händer det igen och för varje försök jag gör så blir jag utskickad snabbare.

Just nu kommer jag inte in alls, den dör innan jag kommer fram till inloggningspartiet...
Däremot så funkar skiten "perfekt" ifall jag kör felsäkert läge och de vill man ju inte

Är detta möjligen ett virus?

Ska även säga att den vägrar läsa av när jag stoppar in windows-skivan.
Citera
2008-05-06, 21:02
Medlem
Da Bears avatar
Om du inte har ett antivirus program (Avast!) redan så tanka hem och installera. Kör sedan en "bootscan" eller vad det kallas. Kan ju dyka upp en del snaskigheter.
Citera
2008-05-07, 00:17
Medlem
Tror inte ett virus skulle stänga ned datorn (det vill ju att datorn är igång så den kan fortsätta sprida viruset), och problemet skulle inte försvinna om du körde felsäkert läge.

Det skulle ha kunnat vara ett hårdvarufel om det krashat i felsäkert läge också, men nu tror jag mer på någon drivrutin.

Jag är ingen jätteexpert på datorer, så ta inte det jag säger så allvarligt, men tror inte det är virus som gör det iaf.
Citera
2008-05-07, 00:21
Medlem
Hejsan1s avatar
Kan ha blivit någon överhettning nånstans över natten men det låter lite långsökt.. annars som sagt drivrutiner men dom brukar ju inte sluta fungera över natten. Vad hade du igång när den stod på, mycke krävande grejjer eller?
När datorn som du säger "stänger av sig" vad händer egentligen? Tappar den ström helt eller vad sker egentligen? Kan ju vara nätaggregatet som har gett sig, inte helt ovanligt på datorer som börjar få några år på nacken.
Citera
2008-05-07, 13:25
Medlem
Pontus900s avatar
Hej och tack för svaren!

Jag hade inget igång över natten jag bara lät den stå på

Det kraschar inte i felsäkertläge fast just nu kommer jag inte in där heller pga att den fastnar vid laddningen

Det här med att den stänger av sig själv vet jag ju inte vad det är, den bara slocknar på 1 sek
Citera
2008-05-07, 13:57
Medlem
Nippes avatar
Du har inte råkat pilla in "Poweronknappen" eller att du har ett såntdär Tangentbord med en Sleepknapp? Typ så att du kommer in i windows och sen loggas du ut för att det spökar där ?
Bara en tanke ..

Bra att du körde i felsäkert läge och att det funkar. Då är det något i windows som spökar säkerligen. Har du möjlighet så kan du ju Återställa senaste fungerade konfiguration med hjälp av F8 när du startar upp datorn. /N
Citera
2008-05-07, 14:10
Medlem
Hejsan1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontus900
Hej och tack för svaren!

Jag hade inget igång över natten jag bara lät den stå på

Det kraschar inte i felsäkertläge fast just nu kommer jag inte in där heller pga att den fastnar vid laddningen

Det här med att den stänger av sig själv vet jag ju inte vad det är, den bara slocknar på 1 sek

Okej men när den stänger av sig, kan du kolla om den fortfarande har ström eller om den tappar ström helt och hållet? Är inte säker hur man bäst kollar detta men om det finns nån liten grön lampa vid nätaggregatet så kan du se ifall den lyser.
Som någon annan sa testa senast fungerande konfiguration om du kan. Testa även gå in i BIOS och tryck "load optimized defaults eller load fail-safe" (kan heta snarlika saker)
Citera
2008-05-08, 20:17
Medlem
Pontus900s avatar
Finns ingen lampa som jag kan titta på när det gäller strömmen dessvärre.
Prövade även det där med att ladda default settings från BIOS utan framgång
Citera
2008-05-08, 22:34
Medlem
Hejsan1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontus900
Finns ingen lampa som jag kan titta på när det gäller strömmen dessvärre.
Prövade även det där med att ladda default settings från BIOS utan framgång

Jag kommer inte på något bra sätt att testa ifall det har ström, i varje fall inte med vanlig hemma-utrustning. Kanske du kan pröva att peta sladden till högtalarna (den som du sätter i datorn/ljudkortet/moderkortet) mot chassit (en omålad del) och ifall du får det där bruset/buzzet så har du ström annars inte. Kan inte garantera att detta är en väldigt 'accurate' metod men just nu kommer jag inte på något bättre!
Citera
2008-05-11, 12:52
Medlem
Pontus900s avatar
Ursäkta att det tog ett tag för mig att svara, jag har iallafall försökt med din metod och då fick jag det där bruset.

Datorn strejkar ju fortfarande och så som det ser ut nu så får jag väl kontakta nåt reparationscenter.'

Edit: jag läste någonstans att jag kunde trycka på f8 för att automatiskt komma in "felsäkert läge"? har jag för mig, jag prövade just det och kom in, men blev just nu utskickad igen efter ungefär 10 sek.

Det kommer även upp en ruta där det står att den vill kolla igenom C disken "for consistensy" men datorn hänger stänger ner sig på olika ställen under kontrollen.
Senast redigerad av Pontus900 2008-05-11 kl. 13:17.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in