2006-11-06, 17:01
Medlem
Kontorsslavs avatar
Jag skulle behöva lite tips på böcker som handlar om svensk överklass, gärna med ett relativt samtida perspektiv. Både fiktiva romaner och 'dokumentära' böcker är intressanta.

De jag kan komma på för stunden är:
Anette Kullenbergs 'Urp! sa överklassen' och 'Överklassen i Sverige'
Cecilia von Krusenstjernas 'En spricka i kristallen'
Jan Guillous 'Ondskan'

Vilka fler finns det?
Citera
2006-11-06, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kontorsslav
Jag skulle behöva lite tips på böcker som handlar om svensk överklass, gärna med ett relativt samtida perspektiv. Både fiktiva romaner och 'dokumentära' böcker är intressanta.

De jag kan komma på för stunden är:
Anette Kullenbergs 'Urp! sa överklassen' och 'Överklassen i Sverige'
Cecilia von Krusenstjernas 'En spricka i kristallen'
Jan Guillous 'Ondskan'

Vilka fler finns det?

"När kärleken kom" av Louise Boije af Gennäs är en bra bok om du är lite intresserad av hur livet på Lundsberg ser ut. Mestadels en kärlekshistoria dock.
Citera
2006-11-06, 18:36
Medlem
Flus avatar
Den svenska överklassens heliga skrift är Tankar och synpunkter i några av tidens frågor där den store tänkaren greve Magnus Stenbock delar med sig av sin allomfattande visdom.

Ett citat från boken hittade jag i kapten Stofils gästbok:
Citat:
Ursprungligen postat av Mange
När man inför allmän rösträtt i ett land --- som i Sverige vid 1900-talets början, kommer makten att övergå från dem som genom generationers kultur och genom generationers träning, passa till att kunna sköta statens angelägenheter, till demagoger, strebers, lycksökare och uppkomlingar.
Citera
2006-11-06, 19:01
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Cecilia Hagens Fredrik och Charlotte - fint folk från vaggan till graven (1985) och Fredrik och Charlotte - tio år senare (1996) hör väl hit, kanske även De osannolika systrarna Mitford (2002) och Mina resor med Diana (2005) från engelsk miljö; har dock ej läst någon av dem.

Edit: Olof Lagercrantz' Min första krets är ju ett slags överklasskildring ur ett privat barndomsperspektiv, handlar dock om 1900-talets första decennier. Helena Henschens I skuggan av ett brott behandlar de "sydowska morden" 1932 som blev särskilt uppmärksammade eftersom de inträffade i en överklassmiljö.
Citera
2006-11-06, 19:09
Medlem
Hönapönas avatar
Mer Guillou: Tjuvarnas marknad.
Citera
2006-11-06, 19:20
Medlem
Ignatius Is avatar
Denise Rudberg har skrivit ett gäng kioskromaner som tydligen handlar om nåt sånt´.

För övrigt är Tjuvarnas Marknad sannolikt en av de sämsta böcker som någonsin skrivits.
Citera
2006-11-06, 19:41
Bannlyst
Selambs

Selambs av Sigfrid Siwertz. Helt oslagbar.

Per Wästberg förstås, men jag tycker inte han är bra.

Kronprinsarna av Lars Ardelius är helt OK.
Citera
2006-11-06, 21:41
Medlem
Atems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flu
Den svenska överklassens heliga skrift är Tankar och synpunkter i några av tidens frågor där den store tänkaren greve Magnus Stenbock delar med sig av sin allomfattande visdom.

Magnus Stenbocks lunta bjuder faktiskt på en del komik i all sin überreaktionära svada. Det finns bland annat ett avsnitt där han eldar upp sig över den "allt mer utbredda rasblandningen i det svenska samhället".

Det sändes för övrigt en smörig och helt okritisk dokumentär om honom på SVT härom året.
Citera
2006-11-06, 22:05
Medlem
Rakiis avatar
Inte läst men bara hört och läst lite om Snabba cash som kan vara något i din smak.
Citera
2006-11-07, 08:19
Bannlyst
"Anna Karenina" (Анна Каренина) är en roman av den ryske författaren Lev Tolstoj
Citera
2006-11-07, 17:44
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erdinger
"Anna Karenina" (Анна Каренина) är en roman av den ryske författaren Lev Tolstoj

Svensk överklass var det om, inte rysk...
Citera
2006-11-07, 19:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Svensk överklass var det om, inte rysk...

Tror inte det skiljer sig mycket åt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in