• 1
  • 2
2008-05-07, 00:58
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarianen
Vidskepliga ser ju tecken hela tiden. Jag resonerar mer att sådana slumpmässiga händelser måste hända alla lite då och då (vore osannolikt om det inte gjorde det), och att det alltså inte behöver betyda nånting.

Men det händer att jag tänker i liknande banor ibland, som t.ex. en gång för 5-6 år i samband med "experimenterande" med hasardspel. Jag skänkte några slantar till fattiga barn eller nåt först (vid nån kassa med bössa) och spelade efter det på sådana "enarmade banditer". Jag vann 500 spänn direkt. Jag tolkade det som en belöning för min nyvunna goda karma. Därefter, lite senare, skänkte jag många slantar till i syfte att bli överöst med pengar av Gud, men mina böner besvarades ej den gången.

Den "gudomliga" sensmoralen kanske var att för varje krona jag slösar kunde jag ha skänkt motsvarande 500 gånger mer till fattiga; så kanske mitt ofrivilligt vidskepliga inre resonerar. Jag vet inte, jag har annars en skeptisk och agnostisk förhållningsätt till allt. Men därför utesluter jag inget även om jag inte antar saker utan bevis.
Jag anser inte att det jag upplevt rör sig om vidskeplighet. Det rör sig snarare om lite "Matrix" känsla över det hela, om du förstår vad jag menar. Påstår inte att jag är ute och hackar i cyber-rymden, men det är liknande fenomen som är svåra att beskriva så här i ord. När man upplever det själv, däremot, så blir man lite paff av själva känslan över en egentligen, skitsak.
Citera
2008-05-07, 06:59
Bannlyst
Ja jävlar, kanske ligger det något i det hela ändå. För dryft 2 minuter sedan läste jag en blogg som hade orden "Häng dom högt" samtidigt som Perkele - Hang 'em high ljöd i högtalarna. Frågan är vilken övernaturlig kraft som är i verket, jag har svårt att se vad gud skulle ha för syfte med det hela, men det kanske finns fler där ute.
Citera
2008-05-07, 10:32
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krenek
Ja jävlar, kanske ligger det något i det hela ändå. För dryft 2 minuter sedan läste jag en blogg som hade orden "Häng dom högt" samtidigt som Perkele - Hang 'em high ljöd i högtalarna. Frågan är vilken övernaturlig kraft som är i verket, jag har svårt att se vad gud skulle ha för syfte med det hela, men det kanske finns fler där ute.
Det behöver inte nödvändigtvis vara någon gudomlig kraft inblandad, men när man råkar ut för något liknande så är det helt klart en väldigt overklig, surrealistisk känsla, som inte riktigt går att sätta fingret på. Vissa viftar undan det med att hävda att det bara är en slump, vidskepelse, eller något liknande som inte är värt att bry sig om. Personligen tycker jag att det är alldeles för perfekt timing för att det ska vara en slump, och jag är lite inspirerad av ett bra filosofiskt citat i mitt försök att ta reda på vad liknande händelser kan bero på:

“Some people can read War and Peace and come away thinking it was a simple adventure story. Others can read the ingredients on a chewing gum wrapper and unlock the secret of the universe.” — Lex Luthor (Gene Hackman)

Det är hur som helst en väldigt kuslig upplevelse att vara med om något liknande.
Citera
2008-05-07, 10:57
Medlem
omgplzs avatar
Liknande händelser tror jag är till för att få oss människor att fundera på precis det vi funderar på i samband med händelsen. I trådskaparens fall: Var det ett tecken från en "högre makt"?

Det är ett sätt att fånga vår uppmärksamhet för att få oss att tänka på vad vi är och på våra idéer om vår existens.
Citera
2008-05-07, 12:20
Medlem
Ezzelinos avatar
EliasAlucard, varför får du en "olustig" känsla av att Gud existerar? Jag är inte och har aldrig varit Gudstroende men har säkert vissa mystikt-panteistiska drag i mitt tänkande och kännande. För mig är dock alla gudagestalter alstrade av den mänskliga inbillningen, ett slags sublimt diktande i försök att komma till rätta med det outgrundliga existensmysteriet.
Btw, Hitchens är en idiot, som du också vet. Läs Dawkins eller Dennett i stället, om du vill ha en evolutionärt grundad "militant ateism".
Citera
2008-05-07, 12:41
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ezzelino
EliasAlucard, varför får du en "olustig" känsla av att Gud existerar? Jag är inte och har aldrig varit Gudstroende men har säkert vissa mystikt-panteistiska drag i mitt tänkande och kännande. För mig är dock alla gudagestalter alstrade av den mänskliga inbillningen, ett slags sublimt diktande i försök att komma till rätta med det outgrundliga existensmysteriet.
Själv är jag från en assyrisk kristen bakgrund (kaldeisk katolik, men även inslag av syrisk ortodox). Jag har aldrig varit en överdrivet religiös människa och tyckte att gudstjänsterna var tråkiga som fan då min arameiska inte är skarp (jag förstod alltså inte mycket av vad de skäggiga prästerna mumlade om).

Jag har gått fram och tillbaka mellan kristendomen, ateism, agnosticism och återigen kristendomen och på den vägen har det varit mer eller mindre hela mitt liv.

Om Gud existerar vet jag ärligt talat inte. Men den här tråden är främst av allt inte en tråd som dogmatiskt pekar på att sådana händelser måste vara påverkade av Gud. Konceptet "Gud" är vad vi känner till och det är väl antagligen just därför min gissning pekar åt det hållet. Det kan lika gärna vara något annat, eller så behöver det inte vara något speciellt. Men har ni själva aldrig varit med om någon liknande skum händelse, som får er att tänka om: faen, vad är det som händer egentligen? Berätta gärna i så fall, dela med er av era konstiga upplevelser.
Citat:
Btw, Hitchens är en idiot, som du också vet. Läs Dawkins eller Dennett i stället, om du vill ha en evolutionärt grundad "militant ateism".
Ja, självklart är Hitchens en idiot. Men du vet, "know thy enemy"
Senast redigerad av EliasAlucard 2008-05-07 kl. 12:43.
Citera
2008-05-07, 14:38
Medlem
KönsKlass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
Jag kunde inte låta bli att känna mig lite religiöst störd när jag började filosofera över det hela ifall Gud spelade mig ett sjukt spratt
Citat:
Det är nämligen i liknande sammanhang som jag får en olustig känsla av att Gud existerar.
Javisst, Gud finns! Han lyssnar inte på böner, hjälper inte de behövande och utför inga mirakel. Men spratt däremot... ja, spratt ställer han minsann till med!
Citera
2008-05-07, 15:00
Medlem
Trentznors avatar
Överlevde insekten? Undrar om den funderar över samma sak.

Alltid samma jävla sak. Man är ute och flyger i lugn och ro, och så kommer nån upprättgående apa - givetvis lyssnar den på musik och missar att se sig för - och man hinnar inte väja innan man drar rakt in i apans öga. Fan, det kan inte vara slumpen

Om du skulle föra statistik över alla gånger som insekter har flugit på dig, skulle du nog finna ett samband mellan hur stor andel av gångerna som de har flugit in i ditt öga, och hur stor yta ditt öga utgör av resten av kroppen.

Det är märkligt att väldigt många anser sig ha varit med om något gudomligt ingripande. T ex att man tänker på en person och så ringer den personen till en i samma ögonblick. Shit! Jag har telepatisk förmåga! Nej, det har du inte. Tänk på alla gånger du har tänkt på samma person utan att den har ringt.

Att få en fluga i ögat samtidigt som det talas om kreationism i iPoden har samma kaliber som när reflexen hamnar i vägen när man ska låsa sin cykeln. Det är själva fan att reflexen alltid ska hamna precis där när jag ska låsa Den hamnar där precis så ofta som sannolikheten ger, men det upplevs som oftare eftersom du inte lägger alla andra gånger på minnet.

Ta på dig ett par glasögon nästa gång du är ute och promenerar.
Citera
2008-05-08, 12:20
Medlem
wellermans avatar
Om osannolika saker aldrig hade inträffat så skulle man kanske kunna tolka det som att någon sitter och styr. Om insekterna höll undan när man läste kreationistisk propaganda så skulle jag nog ta theism på större allvar.

Dina observationer pekar bara på att universum är precis så kaotiskt och galet som man väntar sig.
Citera
2011-10-05, 22:51
Medlem
Frijss avatar
Jag vet att tråden är rätt gammal, men måste bara fråga, varför anser ni honom som en idiot? Själv är jag en stor "Beundrare" av Hitchens och är också en av Dawkins. Har läst "God is not great: How religion poisons everything" och har läst hittills hälften av "The God Delusion" av Dawkins (Har även läst en bit "The greatest show on earth" som är väldigt intressan!) Sedan blir det att införskaffa The Selfish Gene, Unweaving the rainbow och sedan The Extended Phenotype. Men älskar Hitchens retoriska nivå och även hans författar stil. Fick "Arguably: Essays by Christopher Hitchens" som innehåller nästan alla (Eller alla) av Hitchens uppsatser som har publicerats genom åren. "The Missionary Position" och "The trial of Henry Kissinger är två böcker som jag verkligen vill läsa, men införskaffar man alla dessa böckerna nu så blir man pank

Men tillbaka till frågan; Varför tycker ni att Hitchens är en idiot?
Citera
2011-10-08, 22:18
Medlem
Citat:

Dennet är jordens största idiot.

Dawkins är en jubelidiot eftersom han grundade uttrycket "memer" som han inte vill kännas vid längre men som jag älskar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in