2008-05-06, 01:08
Medlem
Franke5s avatar
Har kollat runt lite men har inte hittat någon information om det.

Vill veta medianlönen för en astronom, oavsett anställningstid.
Citera
2008-05-06, 08:12
Medlem
sök här http://www.scb.se/templates/Standard____36110.asp
Citera
2008-05-06, 08:30
Medlem
Confunduss avatar
Ja, det var ju inga astronomiska löner i alla fall.
Citera
2008-05-06, 10:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Confundus
Ja, det var ju inga astronomiska löner i alla fall.

Jag tyckte iofs att det var ganska mycket.
Citera
2008-05-06, 12:06
Medlem
grals avatar
Det beror lite på vad du menar med astronomer. Det speciella med astronomer är väl att 95% är verksamma vid olika universitet. Det finns alltså väldigt, väldigt, VÄLDIGT få som arbetar med astronomi och som inte har forskarutbildning och jobbar vid någon universitetsinstitution.

Så en typisk astronom (som jobbar med astronomi!) har doktorerat i 4 år. I Sverige tjänar en doktorand lite drygt 20k i månaden skulle jag tro. Därefter kommer du antagligen åka utomlands och göra ett par "postdoks", vilket innebär 1, 2 eller kanske 3-åriga forskartjänster vid lite olika universitet. En postdok tjänar typiskt runt 30k. Det hela beror på varifrån du är finansierad och i vilket land du är. EUs Marie Curie, ESAs och ESOs postdoktjänster betalar bra mycket mer, medan andra kan betala avsevärt sämre. Svenska Vetenskapsrådets postdokstipendier ligger på ca 25k skattefritt i månaden om jag inte tar fel, men det är i stipendieform...

Med tanke på att man som forskare ofta har fri arbetstid och oreglerad semester, samt själv bestämmer vad man vill jobba med så skulle jag påstå att lönerna är ganska bra. Man måste dock vara medveten, och beredd på(!!!) att resa runt VÄLDIGT mycket. Innan man har chansen på ett "fast" jobb så har man nog bott i ett antal länder och jobbat vid en mängd olika universitet...

Om du med astronom däremot menar någon som har en magister i astronomi men jobbar med något annat så beror givetvis lönen på vad man jobbar med Astronomer är i den meningen att likställa med fysiker och har därmed liknande löner och arbetsuppgifter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in