Citat:
Ursprungligen postat av Benki
Jag kan inte försvara mig mot Amerika-kortet, är för dåligt påläst. Vad ska jag läsa? Någon bok ni vill rekomendera? Eller ni kanske kan ge mig lite försvarsunderlag.
Vilka argument är det du ofta råkar på? Är det sjukvården som tas upp? Hur skulle ett liberalt system fungera? Hur är det i jämförelse med USA?
Något annat som folk irriterar sig mot är USAs "krigs-politik". Är det något liberalt? Varför inte?
Är det kapitalism som tas upp som något slags trumfkort? Vad innebär det egentligen att man tjänar pengar genom frivillig handel? Tips: "Francisco's Money Speech" från Atlas Shrugged:
http://www.capmag.com/article.asp?ID=1826
Bäst är naturligtvis att mala runt de liberala idéerna i skallen och tänka på hur de kan tillämpas i praktiken i olika fall. Tips på bra böcker som hjälpmedel går att få i den klistrade boktråden. När någon sedan drar upp "USA-kortet" så fråga vad det mer specifikt är de ogillar, sedan borde det gå alldeles utmärkt att argumentera mot (eller för) deras åsikt utifrån dina mer generella liberala tankegångar.
Men det är ju såklart bra att leta upp några exempel där USA
inte är liberala för att tydliggöra att de inte är det mål man vill nå (även fast en del är bra).
Lycka till i framtida verbala bataljer!