2008-05-05, 20:18
Medlem
dtoags avatar
Ja, som rubriken indikerar, rör frågan här Estetisk verksamhet A.

Jag läste musik när jag gick i ettan, var rätt omogen och hamnade i en grupp utan några kamrater. Sumpade det helt, skolkade halva året och fick ett streck. Nu är min fråga, när/om jag om något år skall söka till högskola/universitet;

Måste jag fixa betyget? Räcker IG i sådana fall? Eftersom jag fortfarande tillhör skolan skall jag kunna göra ett IG-prov, har jag hört. Om detta räcker är det såklart intressant. Annars, måste jag kirra G? I sådana fall, vilket sätt är det lättaste?

Tacksam för svar, vill mest ha det här huvudbryet ur vägen i framtiden.
Citera
2008-05-05, 20:52
Medlem
Blaha2k2s avatar
Nej du behöver inte betyg i Estetisk Verksamhet.
Det behövde iaf inte jag enligt min studievägledare.
Citera
2008-05-05, 21:10
Medlem
dtoags avatar
Guld!

Du har inte någon länk till en "officiell" sida som bekräftar detta?
Citera
2008-05-05, 21:25
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dtoag
Guld!

Du har inte någon länk till en "officiell" sida som bekräftar detta?

Kolla universitetet dit du tänkte söka, eller din kommuns hemsida (kanske din skolas hemsida?).

Jag vet att du inte behöver ha godkänt i ämnet när det handlar om gymnasieslutbetyg (du behöver inte ha godkänt i något kärnämne, så länge minst 90 % av poängen är godkända). Men i och med att det handlar om streck så vet jag inte.

MEN! Om du får ett "slutbetyg" och inte "samlat betygsdokument" från din skola så har du grundläggande högskolebehörighet. Skulle det vara så att du inte ha det så får du inget slutbetyg. Så enkelt är det faktiskt...
Citera
2008-05-05, 21:26
Medlem
Blaha2k2s avatar
Tyvärr inte. Det lättaste du kan göra är att gå ner till vuxenutbildningskontoret vid rosenlundsgatan, mittemot Fiskekyrkan.
Och snacka med dom.
Citera
2008-05-05, 21:32
Medlem
Enligt min studievägledare så får man inte ha några streck i betyget. Jag löste det hela med att läsa en till ersättningskurs med lika många poäng och sedan har jag lagt över "streckbetyget" på ett annat betygsdokument.
Citera
2008-05-05, 22:50
Medlem
dtoags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jumpcut
Jag vet att du inte behöver ha godkänt i ämnet när det handlar om gymnasieslutbetyg (du behöver inte ha godkänt i något kärnämne, så länge minst 90 % av poängen är godkända). Men i och med att det handlar om streck så vet jag inte.

MEN! Om du får ett "slutbetyg" och inte "samlat betygsdokument" från din skola så har du grundläggande högskolebehörighet. Skulle det vara så att du inte ha det så får du inget slutbetyg. Så enkelt är det faktiskt...
Så jag kan alltså, rent teoretiskt sett, ha IG eller streck i Engelska A och ändå få ett slutbetyg?

Det är alltså min skola som avgör om de känner för att ge mig ett slutbetyg snarare än ett samlat betygsdokument? Kan jag få ett sk. betygsdokument omprövat i sådana fall?
Citat:
Ursprungligen postat av Blaha2k2
Tyvärr inte. Det lättaste du kan göra är att gå ner till vuxenutbildningskontoret vid rosenlundsgatan, mittemot Fiskekyrkan.
Och snacka med dom.
Kikar föri där i dagarna.
Citat:
Ursprungligen postat av BagarBengtsson
Enligt min studievägledare så får man inte ha några streck i betyget. Jag löste det hela med att läsa en till ersättningskurs med lika många poäng och sedan har jag lagt över "streckbetyget" på ett annat betygsdokument.
Okej, vad kan det vara för ersättningskurs? Vilken som helst som är värd 50 pinnar?

Tack för hjälpen, det är jätteuppskattat. Vore så jävla skönt att slippa den här jävla idiot-oron så man kan dra ned till Berlin och jobba i höst utan att ha en massa skit framför sig i Sverige.
Citera
2008-05-05, 23:19
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Så jag kan alltså, rent teoretiskt sett, ha IG eller streck i Engelska A och ändå få ett slutbetyg?

Det är alltså min skola som avgör om de känner för att ge mig ett slutbetyg snarare än ett samlat betygsdokument? Kan jag få ett sk. betygsdokument omprövat i sådana fall?

Nej, det är inte de som avgör. Det är dina betyg som avgör. Men det är ju skolan som avgör dina betyg, så i slutändan är det ju så...

Jag är som sagt osäker på streck i betyget, jag tror att du måste ha betyg i samtliga kärnämnen, men att IG räcker. Det finns ju trots allt program som har godkänt i vissa kärnämnen som "särskild behörighet" och det talas om att G i kärnämnena ska bli obligatoriskt.

Men ja, du kan ha IG i Engelska A och få slutbetyg.
Citera
2008-05-05, 23:37
Medlem
Du måste få betyg i den kursen, men IG räcker sålänge du har totalt mist 90% godkänt.
Citera
2008-05-06, 00:28
Medlem
Svampfests avatar
Citat:
Räcker IG i sådana fall?

Har du svart basker och randig tröja samt anser dig vara missförstådd av samhället så räcker det, annars inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in