• 1
  • 2
2008-05-06, 19:02
Medlem
r det inte s att den dr patchen som gr att man kan installera teman inte funkar till SP3? Har fr mig jag lste det nnstans men jag kan ha fel.
Citera
2008-05-06, 19:22
Medlem
kanulas avatar
Jag frnekar inte att jag r Vista fresprkare.

Vista har mycket bttre skerhet n sketna XP. XP har fler hl n en sil! Fr att vara nnu mer OT s kan jag ta bertta om ngon skerhetsbrist tex att lsenordshashen i XP lagras som LM-hash (slnge inte lsenordet r ver 14 tecken lngt, d lagras det i en NTLM hash). LM-hashar r ltta att kncka, dvs enkelt att forcera lsenord fr en hacker.

Vista lagrar enbart i NTLM hash. Den typen av hashar r svrare att kncka och drmed jobbigare fr en ev hacker.

Eftersom Vista r baserat p Windows Server 2003 r det ocks mycket stabilare n XP.

Citat:
Kanske fr att vrt "ihoplappade" XP fungerar mycket bttre n Vista? Ska nog inte byta till Vista frrn kanske SP4 kmr... <.<

Det fungerar inte bttre n XP. Dessutom r det nog en dum id att vnta tills SP4 fr Vista. Redan 2010 berknas nsta OS komma. XP r 5 r gammalt nu finns SP3...
Citera
2008-06-14, 00:44
Medlem
Liknande problem

Jag har liknande problem efter instalation av sp3...
skippa diskussionen om vista eller xp r bst...helt meningslst att hlla i denna trd.
jag vill bara f mitt xp att se ut som det gjorde innan jag slngde in sp3! Ngn som har ngra rd?
Citera
2008-06-14, 01:31
Medlem
Unbalanceds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheOtherSide
Jag har liknande problem efter instalation av sp3...
skippa diskussionen om vista eller xp r bst...helt meningslst att hlla i denna trd.
jag vill bara f mitt xp att se ut som det gjorde innan jag slngde in sp3! Ngn som har ngra rd?
Kan det vara att du mste patcha uxtheme filen, iom SP3 s fungerar inte den vanliga uxtheme patchern som man anvnde till SP2. (Gjorde det inte fr mig iaf)

S det finns en ny uxtheme patcher till SP3:
http://www.public.sytes.net/hoefs/wi...me.php?lang=en

Kanske inte r drfr du har fel dock men ett tips.
Citera
2008-06-16, 11:16
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kanula
...

Vista har mycket bttre skerhet n sketna XP. XP har fler hl n en sil! Fr att vara nnu mer OT s kan jag ta bertta om ngon skerhetsbrist tex att lsenordshashen i XP lagras som LM-hash (slnge inte lsenordet r ver 14 tecken lngt, d lagras det i en NTLM hash). LM-hashar r ltta att kncka, dvs enkelt att forcera lsenord fr en hacker.

Vista lagrar enbart i NTLM hash. Den typen av hashar r svrare att kncka och drmed jobbigare fr en ev hacker.
.....

Den konfigurationen finns redan i XP, men r inte aktiverad som standard, dremot r det vldigt ltt att aktivera den...

Den instllningen aktiveras t.ex. som standard i Winguiderinstallationerna just fr att frsvra lsenords"hack"... och i winguiderinstallationerna anvnds t.ex. endast NTLMv2-hashar som r starkare n endast NTLM---

S ditt exempel var bra, men en sanning med en kraftig modifikation!
Senast redigerad av /Nisse_Hult 2008-06-16 kl. 11:18.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in