• 1
  • 2
2008-05-06, 19:02
Medlem
Är det inte så att den där patchen som gör att man kan installera teman inte funkar till SP3? Har för mig jag läste det nånstans men jag kan ha fel.
Citera
2008-05-06, 19:22
Medlem
kanulas avatar
Jag förnekar inte att jag är Vista förespråkare.

Vista har mycket bättre säkerhet än sketna XP. XP har fler hål än en sil! För att vara ännu mer OT så kan jag ta å berätta om någon säkerhetsbrist tex att lösenordshashen i XP lagras som LM-hash (sålänge inte lösenordet är över 14 tecken långt, då lagras det i en NTLM hash). LM-hashar är lätta att knäcka, dvs enkelt att forcera lösenord för en hacker.

Vista lagrar enbart i NTLM hash. Den typen av hashar är svårare att knäcka och därmed jobbigare för en ev hacker.

Eftersom Vista är baserat på Windows Server 2003 är det också mycket stabilare än XP.

Citat:
Kanske för att vårt "ihoplappade" XP fungerar mycket bättre än Vista? Ska nog inte byta till Vista förrän kanske SP4 kmr... <.<

Det fungerar inte bättre än XP. Dessutom är det nog en dum idé att vänta tills SP4 för Vista. Redan 2010 beräknas nästa OS komma. XP är 5 år gammalt å nu finns SP3...
Citera
2008-06-14, 00:44
Medlem
Liknande problem

Jag har liknande problem efter instalation av sp3...
skippa diskussionen om vista eller xp är bäst...helt meningslöst att hålla i denna tråd.
jag vill bara få mitt xp att se ut som det gjorde innan jag slängde in sp3! Ngn som har några råd?
Citera
2008-06-14, 01:31
Medlem
Unbalanceds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheOtherSide
Jag har liknande problem efter instalation av sp3...
skippa diskussionen om vista eller xp är bäst...helt meningslöst att hålla i denna tråd.
jag vill bara få mitt xp att se ut som det gjorde innan jag slängde in sp3! Ngn som har några råd?
Kan det vara att du måste patcha uxtheme filen, iom SP3 så fungerar inte den vanliga uxtheme patchern som man använde till SP2. (Gjorde det inte för mig iaf)

Så det finns en ny uxtheme patcher till SP3:
http://www.public.sytes.net/hoefs/wi...me.php?lang=en

Kanske inte är därför du har fel dock men ett tips.
Citera
2008-06-16, 11:16
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kanula
...

Vista har mycket bättre säkerhet än sketna XP. XP har fler hål än en sil! För att vara ännu mer OT så kan jag ta å berätta om någon säkerhetsbrist tex att lösenordshashen i XP lagras som LM-hash (sålänge inte lösenordet är över 14 tecken långt, då lagras det i en NTLM hash). LM-hashar är lätta att knäcka, dvs enkelt att forcera lösenord för en hacker.

Vista lagrar enbart i NTLM hash. Den typen av hashar är svårare att knäcka och därmed jobbigare för en ev hacker.
.....

Den konfigurationen finns redan i XP, men är inte aktiverad som standard, däremot är det väldigt lätt att aktivera den...

Den inställningen aktiveras t.ex. som standard i Winguiderinstallationerna just för att försvåra lösenords"hack"... och i winguiderinstallationerna används t.ex. endast NTLMv2-hashar som är starkare än endast NTLM---

Så ditt exempel var bra, men en sanning med en kraftig modifikation!
Senast redigerad av /Nisse_Hult 2008-06-16 kl. 11:18.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in