2009-04-20, 15:56
Citat:
Ursprungligen postat av axelaxel
Är också enormt konfunderad över hur språkkurserna och framförallt benämningarna av dessa är gjord. Jag sitter och räknar på hur mina eventuella meritpoäng kommer se ut nu till HT10, men förstår inte riktigt hur det fungerar.
"Steg 3 i ett språk ger 0,5 meritpoäng och steg 4 ger ytterligare 0,5 meritpoäng. Om steg 3 krävs för behörighet ger steg 4 1,0 meritpoäng. Om du kvalificerat dig för 1,0 meritpoäng enligt ovan, kan du få 0,5 meritpoäng för steg 5 i det aktuella språket eller 0,5 meritpoäng för lägst steg 2 i ett annat modernt språk."
Så står det på www.studera.nu. Mina förutsättningar är som följer:
Edit: Såg att folk i tråden diskuterat ungefär detsamma, men undrar om det de skrev även gäller i meritpoängsberäkningen.
"Steg 3 i ett språk ger 0,5 meritpoäng och steg 4 ger ytterligare 0,5 meritpoäng. Om steg 3 krävs för behörighet ger steg 4 1,0 meritpoäng. Om du kvalificerat dig för 1,0 meritpoäng enligt ovan, kan du få 0,5 meritpoäng för steg 5 i det aktuella språket eller 0,5 meritpoäng för lägst steg 2 i ett annat modernt språk."
Så står det på www.studera.nu. Mina förutsättningar är som följer:
- Franska på högstadiet (B-språk ÅK6-ÅK9)
- Franska på gymnasiet (Steg 3 & 4)
- Tyska på högstadiet (C-språk ÅK8 & ÅK9)
Edit: Såg att folk i tråden diskuterat ungefär detsamma, men undrar om det de skrev även gäller i meritpoängsberäkningen.
Var gick du i skolan egentligen? Eller nar?

Pa det glada 90-talet sa fick man i alla fall i de skolor jag gatt i bara lasa engelska samt ett valfritt sprak (franska, tyska eller spanska).
Som svar pa din fraga sa far man val bara meritpoang for sadant man gjort pa gymnasiet da man inte skickar med hogstadiebetygen, vilket gor din tyska helt ointressant.