Citat:
Ursprungligen postat av Bengrot
Det där förstår jag inte riktigt. Menar du att varje individ har egen tolkningsrätt av islam? Skulle en kvinna kunna ta en toppluva som det står muslim på istället för en sjal och ändå uppfylla kraven för beslöjning?
Bismillah
Grunden för vad som är 'rätt och fel' inom Islams praktik, finns tillrättalagt via fiqh. Därför vet vi att det är ett påbud att bära hijab. Fine.
Det som sedan sker är att det handlar om att praktisera sin tro, om ett enskilt val som görs iom detta.
Dvs man väljer själv varför man iakttar och inte iakttar vissa påbud. Vad som stoppar en från att följa vissa ting och anamma en del andra, kan ju egentligen bara den enskild* svara för. Det handlar alltså om ett ifrågasättande om varför man gör som man gör, för den enskild*.
Därför är tron/praktiserandet personligt, ett personligt ställningstagande. Samma med hijab. Man kan alltså inte tvinga på en kvinna hijab som inte vill ha det av olika anledningar, dvs HON tar ställning för den väg hon tar och valt, precis som jag och andra tar ställning och ansvar för vår väg.
Om toppluvan (utan skrift) täcker öronen och halsen, så ja i princip. Men jag tycker det är en väldigt konstig tolkning av hijab i så fall. Tycker det stämmer dåligt med hur den bör sitta, tex löst och täcka barmen, men det är ju min uppfattning.