2008-05-06, 11:45
Medlem
Slöja är inget tvång inom Islam. Vissa muslimer ser det som ett påbud att bära slöja, men de muslimer du finner på detta forum säger att slöja är valfritt./

FEL.

En gång för alla; slöjan är inte ett fritt val för en religiös muslim, det är islamisk lag. Kvinnor SKA bära slöja. I en shariastat så är det alltså lag att alla könsmogna flickor ska bära slöja.

Sedan att muslimer väljer att INTE FÖLJA ISLAM är en annan femma. Här finns ju ingen sharia, men ser man på ISLAM så är slöjan ett påbud, order direkt från Allah.

Dessutom när vi diskuterar islam så kan vi hålla oss till det ämnet-de som vill diskutera badmode bör göra det i en annan tråd.

Önskar gärna att folk läser på lite innan de uttalar sig om islam.
Senast redigerad av principessas 2008-05-06 kl. 11:48.
Citera
2008-05-06, 11:51
Medlem
Iskras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av principessas
Tycker du inte att det är förtryckande att mannen ska bestämma? Att han får slå sin fru? Att mannen får ta sig fyra fruar och ligga med sina slavinnor?

Får muslimska män ha sex med sina slavar?

Citat:
Ursprungligen postat av Koranen sura 24 vers 33
Force not your slave-girls to whoredom that ye may seek enjoyment of the life of the world, if they would preserve their chastity.
Citera
2008-05-06, 11:58
Medlem
MrNoOnes avatar
Citat:
Tycker du inte att det är förtryckande att mannen ska bestämma? Att han får slå sin fru? Att mannen får ta sig fyra fruar och ligga med sina slavinnor? Att de bästa kvinnorna i korenen beskrivs som de lydiga?????
Att barnäktenskap är tillåtet? På vilket sätt gynnar det flickor att tvingas att gifta sig vid 10-15 årsåldern?

Du verkar tycka om islam,hur fan kan man göra det?

Ja, barnäktenskap är legalt i sharia. Även nutid har bekräftat detta flera ggr.

Vad i hela friden har det du just nu rabblade upp med slöjan att göra?

Jag ogillar all religion och jag hatar personer som pekar ut en religion som värre än en annan när det är samma skit alltihop. Det finns lika mycket "gott" som "ont" i samtliga religioner och den som påstår något annat pratar skit. Nu är det så att muslimska länder som följer sharia har en "hårdare" attityd än övriga länder runt om i världen, men det såg precis likadant ut är i Europa för inte så länge sedan. Sedan kan vi ju blanda in politik om di vill till röran med religion och se om Kina är ett så mycket mer älskvärt land att leva i än till exempel Saudi arabien.
Senast redigerad av MrNoOne 2008-05-06 kl. 12:07.
Citera
2008-05-06, 12:00
Medlem
MrNoOnes avatar
Citat:
samma syn har många religiösa muslimer. Svenska tjejer eller alla ickemuslimska tjejer är horor och kan därför våldtas. har bott i ett ghetto område och vet att synen bland många muslimska killar är rutten.

Enligt sharia är slöjan ett MÅSTE. Det är en order från Allah.

Sharia och Koranen är inte en och samma. Nej, enligt muslimer här på forumet som är betydligt mer insatt i Islam än jag är, så är det INGET TVÅNG eller enligt KORANEN LAG på att kvinnor skall bära slöja.

Det finns TOLKNINGAR av att kvinnan BÖR bära slöja, vissa muslimer väljer att tolka detta på ett sätt, andra på ett annat.
Citera
2008-05-06, 12:02
Medlem
MrNoOnes avatar
Citat:
Slöja är inget tvång inom Islam. Vissa muslimer ser det som ett påbud att bära slöja, men de muslimer du finner på detta forum säger att slöja är valfritt./

FEL.

En gång för alla; slöjan är inte ett fritt val för en religiös muslim, det är islamisk lag. Kvinnor SKA bära slöja. I en shariastat så är det alltså lag att alla könsmogna flickor ska bära slöja.

Sedan att muslimer väljer att INTE FÖLJA ISLAM är en annan femma. Här finns ju ingen sharia, men ser man på ISLAM så är slöjan ett påbud, order direkt från Allah.

Dessutom när vi diskuterar islam så kan vi hålla oss till det ämnet-de som vill diskutera badmode bör göra det i en annan tråd.

Önskar gärna att folk läser på lite innan de uttalar sig om islam.

Det sista kan du ju prova själv innan du ger dig på att tala om den "rätta sanningen" om vad Islam säger och hur deras texter skall tolkas.
Citera
2008-05-26, 16:32
Medlem
Studio Ett fredagen den 23/5

Docenten och religionshistorikern Ann Sofi Roald övergick till islam 1982,
då hon var 26 år. Hon var en av de allra första kvinnorna i Norden som
av religiös övertygelse bar huvudduk/sjal.
Hon är gift med shariadomaren Aldy Abu Hajar, som är politiskt aktiv inom moderaterna i Malmö.
Ann Sofi Har beslutat att lägga av med att bära huvudduk/sjal.
Hennes argument är:

* Huvudduken/sjalen har fått alltför stort symbolvärde som religiös
markör i en kulturell kamp.

* Som muslimsk kvinna med huvudduk/sjal tvingas hon hela tiden försvara
allt som sker i islams namn.

* Med huvudduken/sjalen kastar man hela tiden sin identitet i ansiktet
på folk.

Enligt Ann Sofi finns det både direkt och indirekt press på den muslimska
kvinnan att bära huvudduk/sjal.

Kan man vara en rättrogen muslimsk kvinna utan huvudduk/sjal och dessutom
gift med en shariadomare?

Vad säger Koranen, profetens tradition och kulturell tradition shia och sunni?
Citera
2008-05-26, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MiniMera
Docenten och religionshistorikern Ann Sofi Roald övergick till islam 1982,
då hon var 26 år. Hon var en av de allra första kvinnorna i Norden som
av religiös övertygelse bar huvudduk/sjal.
Hon är gift med shariadomaren Aldy Abu Hajar, som är politiskt aktiv inom moderaterna i Malmö.
Ann Sofi Har beslutat att lägga av med att bära huvudduk/sjal.
Hennes argument är:

* Huvudduken/sjalen har fått alltför stort symbolvärde som religiös
markör i en kulturell kamp.

* Som muslimsk kvinna med huvudduk/sjal tvingas hon hela tiden försvara
allt som sker i islams namn.

* Med huvudduken/sjalen kastar man hela tiden sin identitet i ansiktet
på folk.

Enligt Ann Sofi finns det både direkt och indirekt press på den muslimska
kvinnan att bära huvudduk/sjal.

Kan man vara en rättrogen muslimsk kvinna utan huvudduk/sjal och dessutom
gift med en shariadomare?

Vad säger Koranen, profetens tradition och kulturell tradition shia och sunni?
Bismillah

Att påbudet om att bära hijab finns som en enhetlig uppfattning bland de fyra rättskolarna är klart fullagt.

Vad en kvinna tar för beslut om att bära eller inte bära hijab är hennes beslut.

Det kan finnas situationer när man blir tvungen att ta av sin hijab, tex om man står som försörjare av sin familj och det inte finns några möjligheter att få ett arbete om man bär hijab. Eller om man hotas till livet för att man bär hijab. Där tror jag Allah SWT är förlåtande, för det tror jag kan ses inom samma ram som ätande av griskött som nämns i Koranen kan göras i undantagsfall, om man inte har tillgång till annat, kanske håller på att svälta eller liknande.

Själv tycker jag att det handlar om en stryrka att bära hijab. Visst är de punkter som tas upp vardagsmat, att folk tycker si och så när de ser en, men jag ser för den skull, åtminstone för min egen del inte minsta anledning att ta av mig min hijab bara för att folk tycker en massa saker. Det är min rättighet att klä mig som jag vill och skulle inte ge efter för att andra har en massa åsikter om hur jag klär mig.
Citera
2008-05-26, 20:02
Medlem
dark horses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nutid
Att påbudet om att bära hijab finns som en enhetlig uppfattning bland de fyra rättskolarna är klart fullagt.

Vad en kvinna tar för beslut om att bära eller inte bära hijab är hennes beslut.

Det kan finnas situationer när man blir tvungen att ta av sin hijab, tex om man står som försörjare av sin familj och det inte finns några möjligheter att få ett arbete om man bär hijab. Eller om man hotas till livet för att man bär hijab. Där tror jag Allah SWT är förlåtande, för det tror jag kan ses inom samma ram som ätande av griskött som nämns i Koranen kan göras i undantagsfall, om man inte har tillgång till annat, kanske håller på att svälta eller liknande.
...

Du menar på fullt allvar att en allsmäktig gud skulle bekymra sig om en kvinna sveper in huvudet i ett tygstycke eller inte och du kan bara hoppas att den allsmäktige guden är förlåtande om du av någon anledning inte följer påbudet?

Man undrar varför den allsmäktige guden lät det dröja så kanske en 150000 år innan han lät människan lära sig spinna och väva.
Citera
2008-05-26, 22:19
Medlem
Liberations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bengrot
Det är en tjej i mitt grannskap som har slöja som inte är mer än 6 - 7 år och hon kan knappast ha fått sin mens ännu, vad än muslimer hävdar om könsmogenhet, så hon måste antingen ha gjort ett frivilligt val eller blivit tvingad. Det ser ärligt talat för djävligt ut så jag antar att hon är tvingad. Kan man anmäla föräldrarna för, typ, barnaga eller dylikt?

Jag skulle gissa på att man inte kan det.
Men när flickan blir äldre, och säger att hon inte vill bära den men tvingas till det ändå kan hon nog anmäla för psykisk (barn)misshandel. Detta eftersom att muslimska föräldrar för det mesta hotar med saker som "Du kommer få Guds vrede över dig resten av ditt liv som kommer bli olyckosammt om du tar av dig slöjan" eller typ "Du kommer brinna i helvetet för evigt". Det kan faktiskt skapa en del men för barnet.

EDIT: Dessutom finns det många som skulle kunna anmäla för fysisk misshandel då en jävligt stor del av alla arab päron där ute tar till våld för att få sin vilja/åsikt/värdering(you name it) igenom.
Och det här säger jag ur egen erfarenhet. Dock behövde jag aldrig bära slöja som liten. Heh.
Senast redigerad av Liberation 2008-05-26 kl. 22:21.
Citera
2008-05-26, 22:21
Medlem
Ledarens avatar
Är kvinnan olydig ska mannen i huset självklart få slå sin hustru. Synd att västvärlden inte tolererar andras syn på etik o moral.
Citera
2008-05-26, 22:37
Medlem
Liberations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ledaren
Är kvinnan olydig ska mannen i huset självklart få slå sin hustru. Synd att västvärlden inte tolererar andras syn på etik o moral.

hade du varit min man hade jag fan slagit dig gul och blå om du varit "olydig" och kommit med den kommentaren.

Och hur fan tänker du när du blandar ihop etik och moral med att muslimer slår fruarna för dom är "olydiga"? det handlar ju bara om ren idioti.
Citera
2008-05-26, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dark horse
Du menar på fullt allvar att en allsmäktig gud skulle bekymra sig om en kvinna sveper in huvudet i ett tygstycke eller inte och du kan bara hoppas att den allsmäktige guden är förlåtande om du av någon anledning inte följer påbudet?

Man undrar varför den allsmäktige guden lät det dröja så kanske en 150000 år innan han lät människan lära sig spinna och väva.
Bismillah

Jag menar på fullt allvar att vara muslim handlar om att underkasta sig Allahs SWT vilja.

Sen vad folk gör är upp till dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in