Citat:
Ursprungligen postat av MiniMera
Docenten och religionshistorikern Ann Sofi Roald övergick till islam 1982,
då hon var 26 år. Hon var en av de allra första kvinnorna i Norden som
av religiös övertygelse bar huvudduk/sjal.
Hon är gift med shariadomaren Aldy Abu Hajar, som är politiskt aktiv inom moderaterna i Malmö.
Ann Sofi Har beslutat att lägga av med att bära huvudduk/sjal.
Hennes argument är:
* Huvudduken/sjalen har fått alltför stort symbolvärde som religiös
markör i en kulturell kamp.
* Som muslimsk kvinna med huvudduk/sjal tvingas hon hela tiden försvara
allt som sker i islams namn.
* Med huvudduken/sjalen kastar man hela tiden sin identitet i ansiktet
på folk.
Enligt Ann Sofi finns det både direkt och indirekt press på den muslimska
kvinnan att bära huvudduk/sjal.
Kan man vara en rättrogen muslimsk kvinna utan huvudduk/sjal och dessutom
gift med en shariadomare?
Vad säger Koranen, profetens tradition och kulturell tradition shia och sunni?
Bismillah
Att påbudet om att bära hijab finns som en enhetlig uppfattning bland de fyra rättskolarna är klart fullagt.
Vad en kvinna tar för beslut om att bära eller inte bära hijab är hennes beslut.
Det kan finnas situationer när man blir tvungen att ta av sin hijab, tex om man står som försörjare av sin familj och det inte finns några möjligheter att få ett arbete om man bär hijab. Eller om man hotas till livet för att man bär hijab. Där tror jag Allah SWT är förlåtande, för det tror jag kan ses inom samma ram som ätande av griskött som nämns i Koranen kan göras i undantagsfall, om man inte har tillgång till annat, kanske håller på att svälta eller liknande.
Själv tycker jag att det handlar om en stryrka att bära hijab. Visst är de punkter som tas upp vardagsmat, att folk tycker si och så när de ser en, men jag ser för den skull, åtminstone för min egen del inte minsta anledning att ta av mig min hijab bara för att folk tycker en massa saker. Det är min rättighet att klä mig som jag vill och skulle inte ge efter för att andra har en massa åsikter om hur jag klär mig.