Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-05-05, 10:08
Medlem
Hej!

Jag har ett ganska jobbigt problem..
Har lyckats få in något skit på datorn, och numera används nätet som en spamserver..
Har sökt igenom med spybot, spy doctor, ad-aware och avira, och ingenting hittas.
Har haft virtumonde viruset.. (det här som skickar upp reklam pop-ups på datorn hela tiden), men det Ska vara borta.. Och tycker ändå inte att det är det som ska vara problemet till att all denna spam skickas ut?
Kollar man netstat så ser man att det kopplas mot en massa olika mailservrar men något som är vanligt återkommande är "niokr.ru".

Va fan ska jag göra?
Citera
2008-05-05, 10:25
Medlem
hexxas avatar
Formatera
Citera
2008-05-05, 10:27
Medlem
randsecs avatar
Det är vanligtvis inte så populärt att ta upp sånt här i IT-säk...

...men, vad det verkar så funkar inte programmen du kört, det säkraste är att helt enkelt ta backup på data, wipe:a resten och installera om operativet.
Citera
2008-05-05, 16:31
Medlem
datajesuss avatar
mitt kanske lite radikala tips är att köra en total wipe på disken, glöm allt som ligger på den. kör killdisk eller dban så vi en gång för alla blir av med skiten
Citera
2008-05-06, 15:52
Medlem
Enklare steg att börja med är att köra Netlimiter samt Security taskmanager.
Ta reda via Netlimiter vilken "ovanlig" process som uppkopplad mot nätet. Använd sedan Security taskmanager för att ta reda på mer info om processen.

Använd felsäkert läge och andra "specialare" för att radera filerna som viruset använder
Citera
2008-05-06, 16:14
Medlem
IT-Säkerhet - > Datoranvändning - MS Windows

//Mvh K85
//MOD
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem