Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2008-05-05, 02:16
Medlem
StefStaffans avatar
Är det min HD som håller på o ge sej måntro ?

Senaste veckan har jag fått installera om Windows XP 5-6 gånger. Funkar bra första kvarten, sedan börjar spökerierna igen.
Jag får blåskärm stup i kvarten, och datorn gör inkonsekvenskontroll nästan varje uppstart. Jag kan inte lyssna på musik / se film eller annat som innehåller ljud eftersom att ljudet hackar nåt fruktansvärt. Även musen går knackigt ibland och det kan ta mellan 20-60 minuter att starta upp datorn.

Jag har gjort en Systemåterställningspunkt, och när jag kör den så fungerar datorn faktiskt helt okej igen, i 10 minuter.

Vill påpeka att jag har en 3 år gammal laptop som jag mer eller mindre slaktat under dom 3 åren. Den har inte varit avstängd många timmar, och jag har laddat ned och upp mängder av gig varje dag.

Innan jag köper ny hårddisk vill jag bara kolla, är det hårddisken som håller på att lägga ner eller kan det lika gärna vara något annat ? Processorn, minnena? Jag är väldigt okunnig inom området, därför detta inlägg.

MVH Staffan
Citera
2008-05-05, 09:44
Medlem
Bövelens avatar
När du säger att du installerar XP, betyder det att du renformaterar eller bara installerar över den gamla installationen?

Innan man drar in på hårdvaruspåret vore en ordentlig ominstalltion på sin plats för att utesluta mjúkvarufel.
Citera
2008-05-05, 10:00
Medlem
massamulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bövelen
När du säger att du installerar XP, betyder det att du renformaterar eller bara installerar över den gamla installationen?

Innan man drar in på hårdvaruspåret vore en ordentlig ominstalltion på sin plats för att utesluta mjúkvarufel.

håller med föregående talare även fast jag tror att din hårddisk är kaput.
En bärbar dator är inte till för att ladda massa med GB eller ligga en i väska mm
Citera
2008-05-05, 10:43
Medlem
StefStaffans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bövelen

Renformaterar.
Citera
2008-05-05, 11:46
Medlem
Bövelens avatar
Oj, vilken uthållningsförmåga du har

Citat:
Senaste veckan har jag fått installera om Windows XP 5-6 gånger

Citat:
Renformaterar.

Har du lagt ner tid på att lägga in rätt drivturiner? Det skulle kunna vara en felaktig eller obefintlig chipsetdrivare som ställer till också..

Har du vanan och orken att formatera och installera så ofta så borde du nog ha koll på det också...

En reset av bios är inte fel heller innan en felanmälan.

Hur ser din garanti ut? Inte klockrent vad som är fel här. Kan vara lite av varje enligt min bedömning.
Citera
2008-05-05, 14:41
Medlem
Hejsan1s avatar
Jag drar min vanliga slutsats att bluescreen=minnen för det är ju nästan alltid det ;< Kör memtest och se hur det funkar.
Eventuellt kan det vara mycket damm i processorfläkten och överhettning på g.
Citera
2008-05-05, 15:53
Bannlyst
Har du testat att installera med en annan XP-skiva?
Jag hade fel på en av mina XP-skivor vilket ledde till att datorn inte funkade korrekt, så jag testade med en annan och då funkade det perfekt.
Citera
2008-05-07, 03:42
Medlem
StefStaffans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hejsan1
Jag drar min vanliga slutsats att bluescreen=minnen för det är ju nästan alltid det ;< Kör memtest och se hur det funkar.
Eventuellt kan det vara mycket damm i processorfläkten och överhettning på g.

Jag körde memtest i 9 timmar, gjorde väldigt många loopar men hittade inget fel. 9 timmar borde ju ha räckt tycker jag.

Eftersom att jag har laptop så kommer det ju inte in så mycket damm, så jag utesluter det. Andra tankar ?
Citera
2008-05-07, 03:45
Medlem
StefStaffans avatar
Jag kan ingenting om blåskärmar och dumpar, men jag har skrivit av 2 stycken av dom .. någon som kan kolla över dom och kanske förstå felet ?

Är det hårddisken som spökar ? Eller är det något annat ? Hjälp mej att brainstorma, så jag vet vad jag ska köpa nytt.

MVH
Citera
2008-05-07, 03:48
Medlem
StefStaffans avatar
Citat:
Har du lagt ner tid på att lägga in rätt drivturiner? Det skulle kunna vara en felaktig eller obefintlig chipsetdrivare som ställer till också..

Hur ser din garanti ut? Inte klockrent vad som är fel här. Kan vara lite av varje enligt min bedömning.

Drivrutinerna är dom samma som har fungerat bra i 3 år, det ska inte vara några konstigheter. Som sagt, datorn går ju, bara väldigt segt + att jag ofta råkar ut för blåskärmar.

Vad gäller garantin finns det ingen kvar, tyvärr..

MVH
Citera
2008-05-07, 05:52
Medlem
Exabytes avatar
Prova en annan xp-skiva. Är det en bränd skiva så finns risken för att den kan innehålla trojan/virus. Prova en annan release.

Om samma problem kvarstår så skulle jag tro på antingen drivrutiner, grafikkortsfel eller slutligen hårddisk.

Prova att ladda ner nya versioner utav alla drivrutiner. Det kanske gör skillnad. Prova dessutom att inaktivera delar som tex ljudkortet i maskinvaruhanteraren för att se om det är där som skon klämmer.
Citera
2008-05-07, 06:14
Medlem
StefStaffans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Exabyte
Prova en annan xp-skiva. Är det en bränd skiva så finns risken för att den kan innehålla trojan/virus. Prova en annan release.

Om samma problem kvarstår så skulle jag tro på antingen drivrutiner, grafikkortsfel eller slutligen hårddisk.

Prova att ladda ner nya versioner utav alla drivrutiner. Det kanske gör skillnad. Prova dessutom att inaktivera delar som tex ljudkortet i maskinvaruhanteraren för att se om det är där som skon klämmer.

Jag skulle aldrig i hela mitt liv få för mig att använda en bränd skiva, varför skulle samma drivrutiner som jag använt i 3 år, bara sluta fungera helt plötsligt ?

Varför grafikkortsfel ? ? Det känns fel ? Utveckla .. kolla dumparna ?

Jag vill poängtera att mitt problem är att datorn går väldigt sakta framåt, ljudet hackar och jag får bluescreen titt som tätt.
Senast redigerad av StefStaffan 2008-05-07 kl. 06:17.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in