2008-05-04, 23:57
Medlem
Hej! Jag har lurkat en del i det här forumet och har några funderingar jag hoppas att ni kan hjälpa mig utveckla. Tråden riktar sig till er som pluggar/pluggat på högskola/uni.

Kort: Jag är 22 år gammal, gått natur på gymnasiet, därefter jobbat ett år, gjort lumpen ett år och chillat ett år. Har tillräckligt bra betyg för flertalet utbildningar.

Mina tankegångar just nu handlar om: Vart jag vill komma efter genomförd högskoleutbildning och hur jag ska lägga upp studievanor, EC:s, fritid, träning för att lyckas komma dit jag vill.

På gymnasiet hade jag inget riktigt framtidsfokus utan tänkte mest "om jag pluggar hårt kommer det leda till något bra". Just nu har jag en sorts magkänsla som går ut på att läsa "det tyngsta och svåraste" för att i avsaknad av inre övertygelse iallafall "utvecklas mest".

Jag kan s a s inte be er berätta för mig vad jag vill eller borde vilja, men hur kom det sig att ni valde det program ni nu läser på eller har läst? Vilka resonemang förde ni som ledde er fram till valet? Har er inställning till studier och framtid förändrats under utbildningen, och i så fall hur?

Från vad till hur:
Hur tillägnar man sig den kunskap och de färdigheter som lärs ut? Vilka vanor, beteenden, attityder påverkar hur bra man blir på det studerade ämnet? Vilka vanor, beteenden, attityder bör man se upp med?

Från vilka källor tar ni del av branschrelevant information? Tidningar, socialt nätverk, bloggar, publikationer, (...)?
Citera
2008-05-05, 00:52
Medlem
rogga9s avatar
Har inte börjat mitt program än och frågorna var lite luddiga, men jag ska göra mitt bästa för att svara.

Efter gymnasiet jobbade och reste jag ett år (eller blir ett år nu i juni då). Ska börja läsa ekonomie kandidat till hösten vilket jag är jäkligt sugen på. Känns spännande och jag ser fram emot det. Vet att stora delar av själva utbildningen inte kommer vara så jävla kul, men det är något jag bara måste ta mig igenom för att få göra det jag vill senare.

Jag har alltid älskat entreprenörsskap, marknadsföring och strategi inom affärsvärlden varför ekonomiutbildning känns som ett bra val. De flesta egenskaper jag behöver senare i arbetslivet lär man sig inte på utbildningen utan jag ser mest den som ett sätt att skaffa mig meriter, nätverka och bygga egna gräddfiler. Till exempel tänker jag antagligen köra utbyte med något amerikanskt universitet så att jag senare har lättare att ta mig in i det amerikanska samhället.

Allmänt skulle jag säga att en attityd som har blivit bristvana i Sverige men som är otroligt viktig är att våga ta beslut. Att välja fel är inte så farligt, men att skjuta på saker är det. Vänta inte med att börja utbildningar, söka till jobb eller på annat sätt ta tag i sitt liv. Många går och snackar en massa BS om att resa och uppleva världen, träffa nya människor, inte binda sig och "hitta sig själv. Missförstå mig inte, jag har själv rest och det är inget fel på att träffa nya människor osv, men många gör sånt bara för att få slippa växa ifrån sitt liv utan ansvars och krav. Många lever som tonåringar ända upp i 30-års åldern i Sverige idag.
Citera
2008-05-05, 02:08
Medlem
Sjalv gjorde jag valet att inte valja, pa satt och vis.

Under lumpen sa sokte jag till amerikanska universitet. Fordelen ar att man inte direkt behover valja vad man vill lasa - man kommer in pa i princip oppen ingang. Jag laser ett amne nu jag garanterat inte skulle ha studerat om jag stannat i Sverige. Formodligen skulle jag ha last gjort det enkla valet och hoppat pa Handels eller Karolinska, eller kanske Industriell Ekonomi, men eftersom jag forsta aret pa college hade mojlighet att prova olika saker sa hittade jag nagot som jag verkligen ar intresserad av.

En annan fordel med att studera i USA ar att man laser pa ett valrenommerat universitet sa kommer din examen att raknas oavsett i vilket amne den ar. Du kan lasa filosofi eller cultural studies och anda darefter fa jobb pa Wall Street eller pa nagon av toppkonsultfirmorna.
Citera
2008-05-05, 12:31
Medlem
Sartres avatar
A truckload of AIDS AND FAIL in this thread.

beuwulf: Rätt upplägg är att lägga upp sin plan och låta oss proffstyckare tycka till om den och såga och hamra till den så att den blir vacker och optimal.

Jag tycker att Ditt EC skall vara AB KOKSVERKET SSAB. Skitbra saker, de tillverkar koks.

Men att be oss hjälpa dig mecka med dina EC's, vanor osv är ju helt urkukat.

Det är som att låtsas vara någon annan på arbetsintervjun för att få ett jävla jobb. Var dig själv (så som du brukar vara när du är bekväm med människor), svara hyfsat överslätande på frågor du inte vill svara på och kör i vind. Till slut kommer ett företag som passar dig vilja ha dig. Inb4 vettiga yrkesplaner.
Citera
2008-05-05, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rogga9
Jag har alltid älskat entreprenörsskap, marknadsföring och strategi inom affärsvärlden varför ekonomiutbildning känns som ett bra val. De flesta egenskaper jag behöver senare i arbetslivet lär man sig inte på utbildningen utan jag ser mest den som ett sätt att skaffa mig meriter, nätverka och bygga egna gräddfiler.

Kommer du ihåg vad som gjorde att du fick smak för ovanstående? Specifika enskilda upplevelser, umgänge med individer som hade intresset, praktisk erfarenhet som gav mersmak, påverkan av äldre släktingar/kompisars föräldrar eller något annat?
Citera
2008-05-05, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kungapa
Sjalv gjorde jag valet att inte valja, pa satt och vis.

Under lumpen sa sokte jag till amerikanska universitet. Fordelen ar att man inte direkt behover valja vad man vill lasa - man kommer in pa i princip oppen ingang. Jag laser ett amne nu jag garanterat inte skulle ha studerat om jag stannat i Sverige. Formodligen skulle jag ha last gjort det enkla valet och hoppat pa Handels eller Karolinska, eller kanske Industriell Ekonomi, men eftersom jag forsta aret pa college hade mojlighet att prova olika saker sa hittade jag nagot som jag verkligen ar intresserad av.

En annan fordel med att studera i USA ar att man laser pa ett valrenommerat universitet sa kommer din examen att raknas oavsett i vilket amne den ar. Du kan lasa filosofi eller cultural studies och anda darefter fa jobb pa Wall Street eller pa nagon av toppkonsultfirmorna.

Intressant! När du planerade var i USA du skulle studera, vilka informationskällor var speciellt användbara? Typ forum, organisationer, etc.
Citera
2008-05-05, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beuwulf
Har er inställning till studier och framtid förändrats under utbildningen, och i så fall hur?

Från vad till hur:
Hur tillägnar man sig den kunskap och de färdigheter som lärs ut? Vilka vanor, beteenden, attityder påverkar hur bra man blir på det studerade ämnet? Vilka vanor, beteenden, attityder bör man se upp med?

I början är det inte helt ovanligt att man inte ser ljuset i tunneln och vet vart man vill så då är det mer kortsiktiga mål som att man ska klara tentorna eller få VG. För mig var det först i 3:an då vi fick börja välja inriktining och således läsa kurser där man fick användning för allt man har läst i basblocket som jag började intressera mig för att prata med företag på arbetsmarknadsdagar om ex-jobb internship etc. Naturligtvis är det lättare att motivera sig i slutet när man får läsa kurser man får välja själv och får en känsla för hur kunskapen de förmedlar ska användas.

Den andra frågan du ställer är högst personlig. Vissa läser allt kursmaterial flera gånger, vissa läser det en gång. vissa ser till att h aläst allt redan första veckan av en kurs medan andra chillar lite mer och börjar råplugga när det börjar närma sig tenta. Hur man pluggar och hur man tillägnar sig kunskaperna finns inget enkelt svar på. Samma sak gäller när vanor attityder osv. Det finns lyckade och misslyckade personer inom alla grupper.
Citera
2008-05-05, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sartre
beuwulf: Rätt upplägg är att lägga upp sin plan och låta oss proffstyckare tycka till om den och såga och hamra till den så att den blir vacker och optimal. (..) Inb4 vettiga yrkesplaner.

Lysande. Here comes:

Steg 1: Plöja mängder av information för att forma en bild av vad människor egentligen jobbar med i den riktiga världen. Staters uppbyggnad, företags struktur och funktion i samhället, vilka människor som jobbar med vad och vilka utbildningar de genomgått (i mån om informationstillgänglighet), hur förhållandet ser ut mellan forskning och applikation.

Steg 2: Börja studera på utb-prog. Mitt val kommer ha påverkats av information jag då tagit in, patier och antipatier kommer ha utvecklats etc. Men de utbildningar som just nu verkar mest gångbara om man utveckla gedigen kompetens är teknisk fysik eller industriell ekonomi i kombination med utlandsstudier (en eller två terminer) och ev. språk. Fokus på att bli bra på det studerade och ha balanserade rekreationsvanor.

Steg 3: Ut i vida världen.

Kan man äta koks btw?
Citera
2008-05-05, 15:55
Medlem
wabbit, kan du se några antydningar till generella mönster när det gäller folk som inte lyckas?
Citera
2008-05-05, 16:05
Medlem
Sartres avatar
Citat:
Lysande. Here comes:

Steg 1: Plöja mängder av information för att forma en bild av vad människor egentligen jobbar med i den riktiga världen. Staters uppbyggnad, företags struktur och funktion i samhället, vilka människor som jobbar med vad och vilka utbildningar de genomgått (i mån om informationstillgänglighet), hur förhållandet ser ut mellan forskning och applikation.

Steg 2: Börja studera på utb-prog. Mitt val kommer ha påverkats av information jag då tagit in, patier och antipatier kommer ha utvecklats etc. Men de utbildningar som just nu verkar mest gångbara om man utveckla gedigen kompetens är teknisk fysik eller industriell ekonomi i kombination med utlandsstudier (en eller två terminer) och ev. språk. Fokus på att bli bra på det studerade och ha balanserade rekreationsvanor.

Kan man äta koks btw?

Det där var ett riktigt tjusigt inlägg för "JAG HAR INTE EN ANING LULZ".

Som jag sade, skaffa dig en plan som går ut på mer än informationssökning. Sedan börjar du bygga på skiten och exekverar. Troligtvis kommer du stöta på problem under tiden, det är bara att bygga runt eller under.

Lycka till.

P.s. http://www.flashback.org/showthread.php?t=665611
Senast redigerad av Sartre 2008-05-05 kl. 16:09.
Citera
2008-05-05, 16:06
Medlem
ayanamiis avatar
Citat:
Lysande. Here comes:

Kan man äta koks btw?

Jag valde program efter vad jag tyckte var roligt. Varför gå och ha tråkigt om dagarna?

http://www.flashback.org/showthread.php?t=665611 klart man kan äta koks!
Citera
2008-05-05, 16:28
Medlem
Sartre: Jag tar på mig asphatten och undrar: Hur skulle ett "metaprogram" för den planen kunna se ut? Typ "Att jobba med X verkar skojsigt, jag tar reda på mer om det."?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in