Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-05-04, 23:26
Medlem
Förutom att datorn är lite lagom seg och långsam (framförallt vid uppstart) är det problem med mediaspelaren. Film och musik hackar nåt fruktansvärt, och det är omöjligt att kolla/lyssna med förståelse för vad som sägs/sjungs...

Ad-Aware hittade "infostealer" och tog bort det, men i övrigt hittar datorn och dess antivirus ingenting konstigt....

Vad är fel???

Mvh
Citera
2008-05-05, 00:22
Medlem
z0mfg(ish)s avatar
Du har nog bara en för långsam dator.
Langa fram din specifikation så får man väl gissa sig till om det är brist på prestanda eller något annat...
Citera
2008-05-05, 02:03
Medlem
Hejsan1s avatar
Som sagt, för långsam dator kan helt enkelt vara felet. Vissa format kan vara tyngre att spela upp för äldre datorer sen beror det också på vad du har för spelare och codecs installerade. Har du lite minne så får datorn problem om du samtidigt har mycket annat körandes i bakgrunden vilket brukar hända när man haft en dator ett tag.
Citera
2008-05-05, 06:44
Medlem
Långsam dator....nu ja...!
Datorn är en HP Pavillion dv8000 med 2Gig i RAM... Har aldrig varit såhär förut, den har alltid varit pigg! Det har uppstått senaste veckan!

H.
Citera
2008-05-05, 07:05
Medlem
snilleblixts avatar
Testa använda med VLC istället?
Citera
2008-05-05, 07:20
Medlem
aegonss avatar
Skulle tro drivrutinsfel rent spontant. Prova installera om främst grafikkortsdrivrutinerna. Sen skulle jag nog testa en annan mediaspelare, typ winamp/mplayer/vlc whatever. Fungerar spel som de ska? Är det _enbart_ mediaspelaren gör burken seg? Vad är det för mediaspelare? Windows Media Player?

För er som inte ids leta:
HP Pavilion dv8000 är en bärbar dator med AMD Turion 64-processor på 1,8 GHz och ett ramminne på antingen 1 Gb eller 2 Gb, vilket också är maximalt. Hårddisken är på 80 Gb eller 160 Gb (2x80 Gb). Bildskärmen är på 17 tum med upplösningen 1440x900 pixlar. Grafikkortet är ett ATI Radeon Xpress 200M på 128 Mb i minne. Dvd-brännare ingår, precis som möjligheter till trådlöst nätverk. Datorn är bland annat utrustad med fyra usb 2.0, tv-utgång, firewire, bluetooth och minneskortläsare. Operativsystem är Microsoft Windows XP Home. Vikten är 3,4 kg och måtten 282(b)x397(l)x38-46(h) mm. Modellen finns för närvarande i två versioner dv8155 och dv8195.
Citera
2008-05-05, 07:47
Medlem
Profaxs avatar
OT: Vilken mediaspelare är det som gäller nu för tiden? WinAmp känns kanske lite B, och Itunes orkar jag inte med, specc inte eftersom jag inte äger en AJpod..
Citera
2008-05-05, 14:37
Medlem
Hejsan1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Profax
OT: Vilken mediaspelare är det som gäller nu för tiden? WinAmp känns kanske lite B, och Itunes orkar jag inte med, specc inte eftersom jag inte äger en AJpod..

VLC för 'allmänt bruk' brukar jag säga.
Sen har jag också Mplayer installerat den är bra på vissa format (tex vissa HD format).
Sen gäller det också att ha rätt codecs där jag rekommenderar tex K-lite Codec Pack, Combined Community Codec Pack, fddshow, AC3filter etc etc.

Till TS som har problem med uppspelning: Har du alla codecs som behövs? Har också haft problem med hackig videouppspelning när jag inte hade rätt codecs och körde i fel mediespelare.
Min andra fråga är: hur mycket har du ledigt på hårddisken? Har du jättelite ledigt kan datorn bli väldigt seg det är lite långsökt men.
Citera
2008-05-05, 21:18
Medlem
Gott om plats på hårddisken, internet explorer är också lite segt när jag funderar....tar liksom en liten konstpaus från det att jag klickar till att klicket blir av...hängde ni med?

Det har alltså uppstått senaste veckan... Vete fasen vad som är fel...får väl skaffa en extern hårddisk och formatera om skiten...
Citera
2008-05-05, 22:11
Medlem
FoxHounds avatar
Har samma problem på min laptop, musik och film har alltid funkat, men nu det sista laggar det
Citera
2008-05-05, 22:53
Medlem
Hejsan1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hencon
Gott om plats på hårddisken, internet explorer är också lite segt när jag funderar....tar liksom en liten konstpaus från det att jag klickar till att klicket blir av...hängde ni med?

Det har alltså uppstått senaste veckan... Vete fasen vad som är fel...får väl skaffa en extern hårddisk och formatera om skiten...

Formatera börjar tyvärr låta som sista utvägen.
Kolla aktivitetshanteraren efter något som drar mycket minne eller processorkraft (ctrl+alt+del sortera efter minnesanvändning eller CPU) och rapportera om du hittar något.
Skaffa ett antivirus om du inte redan har och skanna, gör även en scan online med Kaspersky (Googla kaspersky scan eller liknande) och se om den hittar något.
Bytt webläsare till Mozilla Firefox.
Defragmentera datorn med tex Raxco PerfectDisk, Diskeeper eller O&O Defrag (detta kan ta några timmar så låt den stå över natten, gör gärna en boot-time defrag också som jag tror alla dessa program kan göra).
Citera
2008-05-06, 22:04
Medlem
Har kört CCleaner, kört en defrag, ad-aware m.m.

Aktivitetshanteraren visar på hög CPU användning av iexplore.exe (50-60%)samt "systemets vänteprocess" (30-40%) Vad tusan är det...??!!

Nån med koll????????

Tack...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här