2008-07-18, 12:46
Medlem
Eliza CTs avatar
Vi har ju alla körtlar. Det är först vid sjukdom dom svullnar. Så det gäller att hålla reda på hur dom är när vi är friska - för att uppfatta eventuell sjukdom.
Mvh
Citera
2008-07-18, 15:42
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krafse
Bump*

Tjena, jag har nu kommit fram till att jag har svullna lymfkörtlar vid min högra ljumske.
Har haft det ett jääääävla tag nu, antagligen mer än 2 år men de växer inte. Känns faktiskt som om de på vänster sida är lika stora! Det gör dock lite ont ibland på höger sida och det verkar bli värre fast extremt jävla dödslångsamt. Så långsamt att det är svårt att avgöra om det verkligen blir värre.

Har inte varit förkyld sen de började jobba sig/kännas av, kan det ha något samband?

Aja hur som helst, det är inga enorma knölar, de känns som om de är runt 5mm stora och två tre stycken i en liten härva. Så hit me, har jag HIV eller cancer eller bråck eller bara en långdragen infektion i kroppen? Vad är mest troligt tror ni?

Du kanske bör kolla så att det inte är ett ljumskbråck på gång.
Citera
2008-07-18, 16:35
Medlem
Krafses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Du kanske bör kolla så att det inte är ett ljumskbråck på gång.

Heh, men har det med körtlar att göra? Jag trodde ljumskbråck var att en tarm åker utanför magmusklerna?
Hmm, aja antar att det enda vettiga är att åka till sjukhuset och kolla då. :/ Fast tror ni det är någon fara att vänta? Är ju inte direkt så att jag lider av det eller har så ont att jag tar det alltför seriöst, är bara lite störande att känna att det pulserar blod genom detta "vad-det-nu-är".. Känns bara när jag ligger ner och ska sova så det är inget jag känner av när jag står och är vaken.
Citera
2008-07-18, 22:55
Medlem
Fru Vs avatar
Jag föreslår att du kontaktar VC och så får de undersöka dig. Är de lymfkörtlar tar man först blodprover och sen får man fundera på om man måste sticka i körtlarna.
Citera
2008-07-18, 22:59
Medlem
Sweeper80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fru V
Jag föreslår att du kontaktar VC och så får de undersöka dig. Är de lymfkörtlar tar man först blodprover och sen får man fundera på om man måste sticka i körtlarna.

Bra tips! Kontakta VC, be dem göra en CBC så får du med WBC, med diffen; lymfocyter, monocyter, neutrofila, basofila och eosinofila. LPK bör vara mellan 3.5 och 8.8; lymfocyterna 20-40% av dessa.
Citera
2008-07-18, 23:01
Medlem
Fru Vs avatar
Man kan även tänka sig ta vanliga virusprover vilka kan ge förstorade lymfkörtlar.
Citera
2008-07-18, 23:11
Medlem
Sweeper80s avatar
Citat:
Man kan även tänka sig ta vanliga virusprover vilka kan ge förstorade lymfkörtlar.

Det ser du på WBC; du har inte virus utan diffar i vita.
Citera
2008-07-19, 04:01
Medlem
Krafses avatar
Citat:

Sticka i körtlarna? Menar du att punktera dem så att de blir mindre eller ta prover? Det låter hemskt obehagligt hur som helst.
Vet att det är näst intill omöjligt att svara på men tror du det är någon fara med själva körtlarna om man struntar i att gå till läkaren? Jag mår ju fint annars liksom.. Eller tänker du mer på någon sjukdom?

Förresten blodprov, är det ett "stick i fingret" eller att köra in nålar i armvecket? Är inte så lockad åt det senare men antar att man får pina sig igenom. Jag överdriver inte när jag säger att jag mår fysiskt illa av nålar.
Jag vill veta exakt vad de ska/kan tänka sig att göra med mig under en eventuell sjukhusvistelse.
Ska de söva mig eller köra upp fingrar/piller i min röv och titta i alla kroppsöppningar som finns med mikroskop osv?
Jag vill veta allt annars går jag inte! Måste vara förberedd för värsta möjliga scenario för annars blir jag nervös, och jag blir annars inte nervös för småsaker, är bara det att jag hatar sjukhus och deras jobbiga undersökningar som pesten.
Citera
2008-07-19, 14:44
Medlem
Sweeper80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krafse
Sticka i körtlarna? Menar du att punktera dem så att de blir mindre eller ta prover? Det låter hemskt obehagligt hur som helst.
Vet att det är näst intill omöjligt att svara på men tror du det är någon fara med själva körtlarna om man struntar i att gå till läkaren? Jag mår ju fint annars liksom.. Eller tänker du mer på någon sjukdom?

Förresten blodprov, är det ett "stick i fingret" eller att köra in nålar i armvecket? Är inte så lockad åt det senare men antar att man får pina sig igenom. Jag överdriver inte när jag säger att jag mår fysiskt illa av nålar.
Jag vill veta exakt vad de ska/kan tänka sig att göra med mig under en eventuell sjukhusvistelse.
Ska de söva mig eller köra upp fingrar/piller i min röv och titta i alla kroppsöppningar som finns med mikroskop osv?
Jag vill veta allt annars går jag inte! Måste vara förberedd för värsta möjliga scenario för annars blir jag nervös, och jag blir annars inte nervös för småsaker, är bara det att jag hatar sjukhus och deras jobbiga undersökningar som pesten.

Lugn stickan (pun intended) det är i armvecket men det är inte så farligt; känns knappt! Körtlarna är stick i för att få ut lite av vätskan som finns där i för att skicka densamma på analys; men det är ju i ett senare skede. Så i förstaläget är det enbar ett stick i ena armvecket, fylla ett par rör.... That's it !
Citera
2008-07-19, 16:59
Medlem
Fru Vs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sweeper80
Det ser du på WBC; du har inte virus utan diffar i vita.

jag tänkte alltså på elektrofores för att se IgG resp IgM komponenter för vissa virus.
Citera
2008-07-19, 17:37
Medlem
Sweeper80s avatar
Citat:
jag tänkte alltså på elektrofores för att se IgG resp IgM komponenter för vissa virus.

Rätta mig om jag har fel, men man har väl i princip alltid avvikelser i vita vid alla virus?
Citera
2008-07-19, 17:42
Medlem
Fru Vs avatar
Stora förändringar i vita ser man ju främst vid bakteriologiska infektioner samt de sällsynta parasitangreppen? Gången är ju främst att man tar vita med diff för att utesluta blodmaligniteter samt virus-elektrofores för att få ett svar på om man har genomgått någon typ av vanlig virussjukdom som kan svara på varför man har svullna körtlar. Man kan också ta Hep C och B samt HIV-serologi för att utesluta dem. Beror lite på patienten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in