2008-05-04, 20:58
Medlem
hjärtansfröjds avatar
Jag måste bara tipsa om det här, det är superenkelt och jättegott! Ta några nävar nässlor och kör dem i en matberedare tillsammans med flingsalt tills du har en finkornig massa. Bred ut massan på en plåt och ställ varmt och torrt. När saltet har torkat så häller du över det i en burk. Klart! Det är jättegott att ha på sallader, på bröd med olivolja, på fisk..till väldigt mycket. Dessutom luktar det sommaräng i köket när man gör det
Citera
2008-05-05, 09:11
Medlem
tetZIXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjärtansfröjd
några nävar nässlor och kör dem i en matberedare tillsammans med flingsalt

Låter intressant, aldrig smakat "nässelsalt". Av denna anledningen, kan du inte specificera proportionerna lite mer detaljerat?
Citera
2008-05-05, 09:48
Medlem
Riddarens avatar
Hittar man nässlor i Stockholmsområdet så här års? Skulle vara jäkligt smutt med lite nässelsoppa! Kanske lite OT men är det någon som lurar på ett riktigt bra klassiskt recept? Känner nämligen att jag inte hittat rätt än.
Citera
2008-05-05, 10:19
Medlem
Expressen har idag några olika nässelrecept http://www.alltommat.se/bjud-in-vare...nasslor-1.7339
Citera
2008-05-05, 18:20
Medlem
defyras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riddaren
Hittar man nässlor i Stockholmsområdet så här års? Skulle vara jäkligt smutt med lite nässelsoppa! Kanske lite OT men är det någon som lurar på ett riktigt bra klassiskt recept? Känner nämligen att jag inte hittat rätt än.
Gjorde en fantastiskt god nässelsoppa häromdagen, minns dock inte exakta receptet
Citera
2008-05-05, 18:30
Medlem
Roger Pontares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riddaren

Det skulle vara kul att testa igen, jag åt det hos mina morföräldrar när jag var liten men sen dess har jag inte ätit det. Känns som det är en väldigt bortglömd rätt, nu kommer jag inte ihåg om jag gillade det eller inte, men skulle också uppskatta ett klassikt recept på nässelsoppa.
Citera
2008-05-05, 19:34
Medlem
hjärtansfröjds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tetZIX
Låter intressant, aldrig smakat "nässelsalt". Av denna anledningen, kan du inte specificera proportionerna lite mer detaljerat?

Och du tror att jag kommer ihåg det? Tja, ett par nävar var kanske fem sex stjälkar och till det tre-fyra matskedar flingsalt. Jag höftade verkligen bara, sorry...

Vi plockade bara brännässlorna som växte i rabatten så jag vet inga bra nässelställen. Jag kan säga till när våra har vuxit upp igen så kan ni komma dit och skörda
Citera
2008-05-05, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tetZIX
Längst ner på den här sidan har du ett recept http://www.ortabacken.se/blogg.php
Citera
2008-05-06, 01:12
Medlem
krypmetodens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av defyra
Gjorde en fantastiskt god nässelsoppa häromdagen, minns dock inte exakta receptet

slår vad om att dePaul kan slå till med nått riktigt gott recept till nässelsoppa han kan allt
Citera
2008-05-06, 14:20
Medlem
tetZIXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gmn
Längst ner på den här sidan har du ett recept http://www.ortabacken.se/blogg.php

Tackar, ska ut och leta asap.

Åt en god nässelpaj för något år sedan. Var en äggstanningspaj med vanligt fullkornsskal, färskriven muskot och grönmögelost. Googlade lite och antagligen var det den här, fast med "grövre" deg. Smakade ljuvligt: http://www.icakuriren.se/recept_visa.asp?iId=3002
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in