• 1
  • 2
2008-07-20, 00:19
Medlem
Jag kör med vodafone's program, det funkar. Men jag brukar få starta om det ett par gånger. Och funkar inte det, så ploppa ut/in usb-sladden.

kolla

dmesg|tail

ska stå något om GSM modem innan du kör igång

vodafone-mobile-connect-card-driver-for-linux

jag kör ubuntu 8.04 och har mig veterligen inte installerat något utöver

vodafone-mobile-connect-card-driver-for-linux (1.99.17)
Citera
2008-08-26, 11:40
Medlem
discardeds avatar
Tänkte bara tillägga att jag fått mitt Tele2 mobila bredband att funka på 8.04 genom att ha mobileinternet.tele2.se som APN host.
Citera
2008-09-03, 16:29
Medlem
Har oxå problem med mitt tre internet...
kör Ubuntu 8.04 AMD64, har tankat ner " vodafone-mobile-connect-card-driver-for-linux-2.0.beta3-ubuntu-amd64-installer.run "
har klickat runt och läst länkarna i tråden men jag får inte till det. t.ex får jag nte upp någon "hårdisk" (ttyusb2 kanske?)
men jag har ttyusb0 och 1
efter att jag kört run filen så lyckas vodaphone programmet inte starta upp,
läste nånstans om att det programmet måste ha tillgång till internet när man installerar skiten! och man kunde tanka hem dessa filer manuellt problemet är bara att instruktionenrna som ges här http://junkpile.se/~s/wp/2007/10/huawei-e2200-hsdpa/ inte går att köra på den filen jag måste andvända (den slutar med.run istället för .dev)
har även testat göra en manuell anslutning men det händer ingenting, vore trevligt om det åtminstonde stod vad som inte händer på skärmen...

En annan jävligt irriterande grej med ubuntu/linux är att jag inte har tillstånd att göra någonting som t.ex kopiera över en fil från usbminne till en mapp med den enkla dra och släpp tekniken! jag får inte ens chansen att fylla i lösen utan nekas bara, försökte ge mitt andvändar id root status men det verkar inte ha funkat... eftersom jag är linux noob och inte kan ett enda komando så är det rätt kört speciellt när man behöver INTERNET för att kunna lära sej n¨ånting nytt..

är fett agro just nu har försökt få igång en nybyggd dator i envecka..
Citera
2008-09-03, 17:12
Medlem
sillybillys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av luffare
Har oxå problem med mitt tre internet...
kör Ubuntu 8.04 AMD64, har tankat ner " vodafone-mobile-connect-card-driver-for-linux-2.0.beta3-ubuntu-amd64-installer.run "
har klickat runt och läst länkarna i tråden men jag får inte till det. t.ex får jag nte upp någon "hårdisk" (ttyusb2 kanske?)
men jag har ttyusb0 och 1
efter att jag kört run filen så lyckas vodaphone programmet inte starta upp,
läste nånstans om att det programmet måste ha tillgång till internet när man installerar skiten! och man kunde tanka hem dessa filer manuellt problemet är bara att instruktionenrna som ges här http://junkpile.se/~s/wp/2007/10/huawei-e2200-hsdpa/ inte går att köra på den filen jag måste andvända (den slutar med.run istället för .dev)
har även testat göra en manuell anslutning men det händer ingenting, vore trevligt om det åtminstonde stod vad som inte händer på skärmen...

En annan jävligt irriterande grej med ubuntu/linux är att jag inte har tillstånd att göra någonting som t.ex kopiera över en fil från usbminne till en mapp med den enkla dra och släpp tekniken! jag får inte ens chansen att fylla i lösen utan nekas bara, försökte ge mitt andvändar id root status men det verkar inte ha funkat... eftersom jag är linux noob och inte kan ett enda komando så är det rätt kört speciellt när man behöver INTERNET för att kunna lära sej n¨ånting nytt..

är fett agro just nu har försökt få igång en nybyggd dator i envecka..

posta felmeddelandet du får av vodafone-mobile-connect-card-driver-for-linux, alltså kör programet i terminalen, (ett tips är ju att göra det om ett program inte startar).
Citera
2008-09-04, 12:15
Medlem
sillybilly: "posta felmeddelandet du får av vodafone-mobile-connect-card-driver-for-linux, alltså kör programet i terminalen, (ett tips är ju att göra det om ett program inte startar)."

Hittar inte programet sökte efter *vod* i filsystemet men den hittade inget...
tips?

har skapat en fil på skrivbordet enligt den här länken http://henrikan.wordpress.com/2008/0...ch-ubuntu-710/
men jag kan inte kopiera den till rätt mapp för jag har inga rättigheter hur gör man?

Finns det någon enhetshanterare i ubuntu? det är väldigt irriterande att inte kunna se vilken hårdvara man har, speciellt när Plug and play kom för ca 20år sedan....

Gjorde en screenshot på installtionen, men kan tyvär inte posta den här...
det står bland annat att "0uppgraderade,0nyinstallerade, 1 att ta bort och 1 ej uppgraderade. 1 ej helt installerade eller borttagna."
sedan läser den in n¨ågra paket och till slut är den klar, står inget om att den försökt gå ut på nätet...

Edit:
Har installerat om några gånger och ibland har det inte funkat att starta, det har stått:
Grub Error16 och i bland error 18
Vad betyder felkoderna?
Citera
2008-09-04, 13:05
Medlem
sillybillys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av luffare

Gjorde en screenshot på installtionen, men kan tyvär inte posta den här...
det står bland annat att "0uppgraderade,0nyinstallerade, 1 att ta bort och 1 ej uppgraderade. 1 ej helt installerade eller borttagna."
sedan läser den in n¨ågra paket och till slut är den klar, står inget om att den försökt gå ut på nätet...

så fick jag också, då koppla jag in det i en fast anslutning och uppdaterade mitt system. sen installerade vodafone igen, så funkade det.

enhetshanterare? hrm, du kan ju använda exempelvis. "lsmod" för att se usbenheterna som är anslutna.

För att söka (vet inte varför du ska söka): find | grep '*vod*'

En annan sak du kan testa är ju interpid alpha 4, där du har inbyggt stöd för 3g.

lycka till!
Citera
2008-09-04, 13:32
Medlem
SLOBs avatar
Trams raderat

Och det renderar användare billftw en tillsägelse för uppenbart tramsande.

/mod
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in