2011-09-04, 01:43
Medlem
micaeles avatar
Hur länge har du haft problemet? Kommer du ihåg när det började komma? Ny hårdvara eller någon uppdatering utav drivrutiner? Nästan alltid något sådant som ställer till det.

Citat:
Ursprungligen postat av porterpotty
provat och formaterat om datorn? jag göra det sisodär 1 gång i halvåret.
Då är det något fel på datorn eller användaren.
Citera
2011-09-04, 01:46
Medlem
porterpottys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micaele

Då är det något fel på datorn eller användaren.

inte direkt, jag lägger över skiten ja ska ha kvar på en bärbar hårddisk och formaterar om datorn för att datorn ska kännas som ny, alltid lika skön känsla
Citera
2011-09-04, 01:50
Medlem
micaeles avatar
Citat:
inte direkt, jag lägger över skiten ja ska ha kvar på en bärbar hårddisk och formaterar om datorn för att datorn ska kännas som ny, alltid lika skön känsla
Det är iofs helt förståeligt.
Tänkte mer ifall man gör det för att datorn blir seg eller full utav skit, då är det skit bakom tangentbordet som ställer till det.
Citera
2011-09-04, 01:53
Medlem
porterpottys avatar
Citat:
Det är iofs helt förståeligt.
Tänkte mer ifall man gör det för att datorn blir seg eller full utav skit, då är det skit bakom tangentbordet som ställer till det.

nej fan, vill bara ha min dator fräsch
Citera
2011-09-04, 01:54
Medlem
mlichls avatar
Citat:
provat och formaterat om datorn? jag göra det sisodär 1 gång i halvåret.

Nej, det har jag inte testat. Det skulle antagligen lösa problemet, men det känns som att det borde gå att lösa på något annat sätt.

Citat:
Hur länge har du haft problemet? Kommer du ihåg när det började komma? Ny hårdvara eller någon uppdatering utav drivrutiner? Nästan alltid något sådant som ställer till det.

Jag minns att det började uppstå när jag hade tagit över datorn till en polare då vi skulle lana. Jag kan, så vitt jag minns, inte komma ihåg att jag installerade någonting nytt då. Och varje gång jag lämnade datorn låste jag den så att ingen annan skulle kunna få tillgång till den. Det enda som jag skulle kunna ha installerat är väl någon uppdatering till NOD32 eller till Windows 7, dock sker de uppdateringarna genom NOD32 i sig och genom "Windows Updater" (eller vad det heter nu för tiden). Så det borde ju inte ha varit något skumt som installerades tycker jag.

Citat:

+1
Citera
2011-09-07, 15:00
Medlem
Blue Screen

Hej
Det hela började för några dagar sedan när jag spelade HoN och skypade med några polare som jag fick blue screen med meddelandet:
***Hardware Malfunction
Call your hardware vendor for support
***The systen has halted***

Sedan dess har jag fått det till och från, ibland har det kommit efter några timmar, ibland efter en halvtimme och ibland inte alls. Men nu går det 10 sekunder efter att jag startat ett spel och jag får blue screen. Ibland står det också: NMI Channel check / IOCHK eller NMI Parity check / memory parity error.

Har googlat lite och fått förslag att göra memtests och kolla RAM-minnet, gjort det två gånger med två olika program(windows memory diagnostic samt ultimate boot cd) utan att hitta något fel.

Lite info om datorn om det kan vara till någon nytta:
Processor: Intel Core 2 CPU 6600 @ 2.4 GHz
4 GB RAM-minne
Grafikkort: NVIDIA GeForce 7900 GTX

Någon som har förslag på vad felet kan vara?
Senast redigerad av randomzz 2011-09-07 kl. 15:41.
Citera
2011-09-07, 15:14
Medlem
NMI = Non Maskable interrupt.
Vad säger eventloggen på datorn? (Kontrollpanelen\Alla objekt på Kontrollpanelen\Administrationsverktyg\loggboken) på En win7 dator.
Paritetsfel = minnen skriver en sak och läser sedan samma sak fel.
Kör memtest
Ta ut alla minnen och kör en sticka åt gången.
Citera
2011-09-07, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av murmeldjuren
NMI = Non Maskable interrupt.
Vad säger eventloggen på datorn? (Kontrollpanelen\Alla objekt på Kontrollpanelen\Administrationsverktyg\loggboken) på En win7 dator.
Paritetsfel = minnen skriver en sak och läser sedan samma sak fel.
Kör memtest
Ta ut alla minnen och kör en sticka åt gången.

Nu är jag inte speciellt IT-kunnig men tror det här är rätt logg:

Och vilka minnen är det som ska tas ut? Och vad är en sticka? (Ledsen för min okunnighet )
Citera
2011-09-08, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av randomzz
Nu är jag inte speciellt IT-kunnig men tror det här är rätt logg:

Och vilka minnen är det som ska tas ut? Och vad är en sticka? (Ledsen för min okunnighet )

Har testat att ta ut mina RAM-minnen med samma resultat så kan nästan helt utesluta fel på RAM-minnena. Är det kanske fel på moderkortet eller hårddisken?
Citera
2011-09-10, 19:48
Medlem
Blue screen DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL

Har stort problem med datorn. I torsdags började datorn strula (kommer ej ihåg varför) vilket gjorde att jag omformaterade den. Efter de så är den sig inte lik. Jag har uppdaterat alla drivrutiner men ändå så blir skärmen blå och så står det en massa text. Det spelar ingen roll vad jag gör. startade ps cs5 nyss och fick en blue screen med en massa text, bland annat:

driver_irql_nor_less_or_equal

Stop: 0x000000D1 (0x51865B78, 0x00000002, 0x00000000, 0x8793BB45)

ndis.sys - Address 8793BB45 base at 8787B000, Datestamp 49e02080

Startade om datorn och tog upp en internetruta och pang så fick jag upp en blue screeen (för 4185461056410684046540648068465 gången) Där stod det samma gamla text som förut, förutom Stop: 0x000000D1 grejerna och filnamnet.

Vad ska jag göra? för att fixa skiten? Har fått andra blue screens under dagen bland annat för afd.sys och även memory_management istället för driver_irql_nor_less_or_equal

Har en fujitsu siemens Esprimo P2530 (http://www.dustinhome.se/product/5010205148)
Citera
2011-09-11, 12:42
Medlem
Nu hände de igen... fast den här gången stod det lite annorlunda.
page_fault_in_nonpaged_area

Stop: 0x00000050 (0x800E990F, 0x00000000, 0x92CF4905, 0x00000000)

win32k.sys - Address 92CF4905 base at 92C40000, Datestamp 4de7916d
Citera
2011-09-15, 12:14
Bannlyst
Hej!
Jag köpte min dator utav en polare för ungefär 3 månader sen.
Vid köpet så formaterade jag datorn och installerade om allt. Det har flytit på utan problem tills nu.

För 2 dagar sen så glömde jag stänga av datorn innan jobbet. Kommer hem som vanligt, och märker att nåt är konstigt.
När jag sitter och spelar så börjar musen strula, det går inte att trycka liksom. Så provar jag alt+tab (utan att ha några andra program på i bakgrunden) då funkar det som det ska igen - en stund. Sen får jag göra om samma sak. Även när jag sitter på internet och ska använda scrollen så har den ett eget liv, den kan börja gå bakåt osv.
Efter ett tag så tröttnar jag, och då får jag så klart bluescreen.
Datorn startas om, och det är samma visa igen. Musen är mongo, det går inte att trycka på någonting, om jag inte kör alt+tab.

Jag har kört diskkontroll, defragmenterat och kört virus koll. Jag trodde det skulle bli bättre efter allt, men det är samma visa fortfarande.

Är det någon som vet vad det kan vara för problem eller är det bara till att omformatera igen?
Som sagt, jag har inte haft några problem alls med datorn föräns nu. "Plötsligt händer det..."
Senast redigerad av hlbom 2011-09-15 kl. 12:40.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in