2011-01-06, 22:27
Medlem
kravitzzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kosken
Jag får bluescreen när jag vill dissable network eller ändra inställníngar i själva nätverkskortet det började efter jag kommit hem från ett LAN. Jag vill ändra några inställningar i nätverkskortet men det får jag icke då hoppar blåskärmen igång, det hjälper inte om jag kör med kabel i eller kabel ur.

Har Windows 7

VIA Rhine II Compatible Fast Ethernet Adapter heter NIC-kortet
Några drivrutiner som fattas?
Citera
2011-01-08, 15:10
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VulcanicE
Hej, har en relativt ny dator. Allt funkar som det ska förutom att jag har fått bluescreen 3 gånger med den, senaste i förrgår och en igår. Har hittat en mapp som heter Minidump. Inne i den är det några filer som heter det datumet crashen kom på. Är det någon som kan hjälpa mig?

Jag har också läst problemtråden för windows 7 men förstår inte mycket av vad som sägs där.

Ska också tilläggas att jag har grova dyselexi och stora inlärningssvårigheter så därför är jag ingen stjärna på engelska.
Det anti-intellektuella kapitalistföretaget Microshit som inte kan göra något rätt under några som helst omständigheter, borde skämmas för deras undermåliga skräpprodukter.

Pröva detta, kanske fungerar:

Starta upp commandline i adminläge, skriv powercfg -h off och tryck enter och kontrollera sedan att hibernation och hybrid sleep är avstängda (tydligen en känd BSOD-error som pyttemjuk inte orkat fixa).

http://www.google.se/search?q=windows+7+blue+screen+hibernate&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t&rls=org.mozilla:en-US:unofficial&client=firefox-a

Om inte Microsoft fixar detta i W7SP1, då är det riktigt pinsamt. Skall installera Windows 7 SP1 RC1 nu och kolla ifall Microsoft har fixat detta.
Senast redigerad av EliasAlucard 2011-01-08 kl. 15:35.
Citera
2011-01-08, 19:19
Medlem
Sjveds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VulcanicE
Fick blue screen igen nyss. Det stod något om Driver_... Not_EQUAL
Kör WhoCrashed.
Citera
2011-01-08, 19:23
Medlem
hasenfrasens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
Starta upp commandline i adminläge, skriv powercfg -h off och tryck enter och kontrollera sedan att hibernation och hybrid sleep är avstängda (tydligen en känd BSOD-error som pyttemjuk inte orkat fixa).

Mja, den egentliga anledningen är att Microsoft iom Windows 7 helt slaviskt följer ACPI-specen och inte längre gör några undantag - så det är datortillverkarnas BIOS som är grundorsaken till problemet - och hiber=off hybrid=off är ett "nikotinplåster" som förhindrar symptomen.
Citera
2011-01-09, 01:05
Medlem
brants avatar
Hejsan!
Jag får blåskärm hela tiden. Tycker detta är mycket tragiskt då jag köpte datorn för några månader sen bara.

Skulle vara fantastiskt snällt om någon här kunde hjälpa mig.

Detta är vad jag får upp:

BCCode: 19
BCP1: 0000000000000003
BCP2: FFFFF88003820060
BCP3: FFFFF880C1820060
BCP4: FFFFF88003820060
OS Version: 6_1_7600
Service Pack: 0_0
Product: 768_1

TACK
Citera
2011-01-09, 04:55
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasenfrasen
Mja, den egentliga anledningen är att Microsoft iom Windows 7 helt slaviskt följer ACPI-specen och inte längre gör några undantag - så det är datortillverkarnas BIOS som är grundorsaken till problemet - och hiber=off hybrid=off är ett "nikotinplåster" som förhindrar symptomen.
Möjligt, men Microsoft borde inte ha på hibernation och hybrid som default om det nu orsakar bsod på en del BIOS. Det är fan ansvarslöst av Microsoft, även om problemet inte helt ligger hos Microsoft.

Men det här är väl en av nackdelarna med att Microsoft inte kontrollerar hårdvaran som Apple gör.
Citera
2011-01-10, 16:07
Medlem
TopZzs avatar
Windows startar inte (har bluescreeninfo)

Hej,

Efter att jag städat startade jag min dator och till min förvåning så kom det upp info på skärmen som berättade att något var fel. Jag hade möjlighet att "Starta windows normalt" osv.

Jag prövade några alternativ men så fort "datorn" startat och windows ska börja sätta igång så dyker en snabb blåruta upp, och datorn startas om igen. Den blåa rutan blinkar till i inte ens en sekund. Det går som en cirkel "Datorn startar -> "Starta windows normalt" -> Datorn Startas om" och så går det runt hela tiden.

Jag gick in på den avancerade startmenyn och ställde in att Windows inte startas om vid systemfel, på så sätt var den blåa rutan kvar. Där stod följande meddelande:

STOP: c000021a {Fatal system error}
The initial session process or system process terminated unexpectedly with a status of 0x00000000 (0xc0000131 0x00100518)
The system has been shut down.

Vad gör jag nu?

Tacksam för svar
MVH
T
Citera
2011-01-10, 16:21
Medlem
PungPillarens avatar
Städat datorn, vad menar du med det?
Dammsugit eller rensat skrivbordet från ikoner?

Om du har städat inuti chassit så har nog moderkortet fått sig en knäpp och då är det bara o köpa ett nytt.
Citera
2011-01-10, 16:36
Medlem
TopZzs avatar
"Efter att jag städat startade jag datorn" skrev jag.

Var inte särskilt tydlig, ber om ursäkt för det.
Jag dammsög mitt rum, och lite kring datorn. Inte på insidan av den eller något, utan runt om.
Citera
2011-01-10, 16:45
Medlem
Dust0rs avatar
Det borde stå en hänvisning till vilken fil den försöker läsa/exekvera också. Lite ovanför STOP-koden.
Ofta en .sys av något slag.
Citera
2011-01-10, 16:48
Medlem
moderkort eller hårdisk knas??
Citera
2011-01-10, 16:49
Medlem
TopZzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dust0r
Det borde stå en hänvisning till vilken fil den försöker läsa/exekvera också. Lite ovanför STOP-koden.
Ofta en .sys av något slag.

Dessvärre så gör det inte det. Meddelandet jag citerade är allt som står på rutan

Jag läste på ett forum att en reparation mha operativsystems CD:n vore en lösning. Är det något ni rekommenderar? Det skulle tydligen vara som en återställning, fast dokumenten och sådant är kvar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in