2010-08-14, 23:53
Bannlyst
Googla på felkoderna som står i beskrivningen och se vad du får upp.
Citera
2010-08-15, 02:28
Medlem
hasenfrasens avatar
http://www.nirsoft.net/utils/blue_screen_view.html
Citera
2010-08-15, 14:05
Medlem
Hej igen, Jag installerade BlueSreenView..

Men jag fattar inte vilken kod jag ska söka på
så ni kanske kan hjälpa mig?

http://data.fuskbugg.se/skogsturken/Bluescreen.png

Hoppas ni kan hjälpa mig!
Mvh / Patrik.
Citera
2010-08-15, 16:15
Medlem
Farsan har fått problem med sin dator, har försökt med allt jag kan utan resultat.
När man startar Win XP så får man blåskärm med STOP 0x00000024.
Kan inte starta i felsäkert läge eller något. Kan inte boota upp med skiva för att köra chkdsk. Kör jag in en vista skriva så kan den boota men där kan jag ju inte göra något. Med mina brända XP skivor händer inget, eller så får jag att den inte kan läsa. Behöver ta backup på bilder och sen formatera om ingen disk är dålig, kan det bara vara fel i filsystemet som går att reparera?

Tacksam för hjälp!
Citera
2010-08-15, 16:37
Moderator
MondoBizarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beffaa
Farsan har fått problem med sin dator, har försökt med allt jag kan utan resultat.
När man startar Win XP så får man blåskärm med STOP 0x00000024.
Kan inte starta i felsäkert läge eller något. Kan inte boota upp med skiva för att köra chkdsk. Kör jag in en vista skriva så kan den boota men där kan jag ju inte göra något. Med mina brända XP skivor händer inget, eller så får jag att den inte kan läsa. Behöver ta backup på bilder och sen formatera om ingen disk är dålig, kan det bara vara fel i filsystemet som går att reparera?

Tacksam för hjälp!

Hmm...det låter märkligt att du inte kan boota med någon annan skiva än Vista?
Kollade lite snabbt: STOP 0x00000024, 0X0000024, 0X24, NTFS_FILE_SYS Error Code
Det låter ju nästan som om det är något strul med din DVD-läsare. Har du någon annan att testa med?
Om inte så hade jag nog gjort så att jag letat upp antingen en bootcd - Hirens Bootcd är bra - eller laddat ner och bränt en Windows 7-skiva, för där kan man iaf formatera och/eller bara installera och isåfall; se till att installera på en annan partition eller skapa en ny partition under installation, detta för att kunna behålla bilder m.m.
Citera
2010-08-15, 17:44
Medlem
927s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flexan123
Hej igen, Jag installerade BlueSreenView..

Men jag fattar inte vilken kod jag ska söka på
så ni kanske kan hjälpa mig?

http://data.fuskbugg.se/skogsturken/Bluescreen.png

Hoppas ni kan hjälpa mig!
Mvh / Patrik.

Athrx.sys, Atheros Extensible Wireless LAN
Citera
2010-08-15, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MondoBizarro
Hmm...det låter märkligt att du inte kan boota med någon annan skiva än Vista?
Kollade lite snabbt: STOP 0x00000024, 0X0000024, 0X24, NTFS_FILE_SYS Error Code
Det låter ju nästan som om det är något strul med din DVD-läsare. Har du någon annan att testa med?
Om inte så hade jag nog gjort så att jag letat upp antingen en bootcd - Hirens Bootcd är bra - eller laddat ner och bränt en Windows 7-skiva, för där kan man iaf formatera och/eller bara installera och isåfall; se till att installera på en annan partition eller skapa en ny partition under installation, detta för att kunna behålla bilder m.m.

Har testat skivorna i andra läsare och då funkar de hur bra som helst att boota med, har en annan dator stående brevid så jag skulle kunna koppla ur den dvd läsaren och prova. Testade dock en diagnostik på läsaren och fick att den fungerade felfritt en gång och med läsfel med xp skivan i.

Edit. Har nu kört in Hirens Bootcd och det funkar, dock vet jag inte vad jag ska göra riktigt. Vill kunna ta backup på bilderna, lägga in dem på en extern HDD och formatera allt sedan. Ska lägga in vista istället för xp. Vilka tester bör jag köra?
Senast redigerad av Beffaa 2010-08-15 kl. 18:34.
Citera
2010-08-15, 18:21
Medlem
flaggantopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flexan123
Hej, Jag har en bärbar dator här som inte änns är 1 år gammal.
Men jag har börjat få lite BlueScreen nu för tiden och vet inte varför,
så tänkte höra med er här på Flashback om ni kunde hjälpa mig med det.

Spelar ingen roll vad jag gör på datorn,
Om jag sitter på internet, lyssnar på musik, kollar på film
den kan få bluescreen om den bara står på..

Det är en: Acer Aspire 5738ZG.

Jag får upp detta meddelande när jag startar om datorn igen, ifall
det kan hjälpa nånting:

http://data.fuskbugg.se/skogsturken/Fel1.jpg

http://data.fuskbugg.se/skogsturken/fel2.jpg

http://data.fuskbugg.se/skogsturken/fel3.jpg

Säg till om om ni behöver nå mer information,
hoppas ni kan hjälpa mig!

Mvh / Patrik.

Sjukt! Har också acer aspire fast 5535 och har också fått upp bluescreen helt utan anledning, dock så startar den om sig efter att blu screen stått på ett tag! Men undrar också hur man ska bli av med problemet och om de kanske e nått virus?
Citera
2010-08-21, 16:24
Medlem
QP Cheeses avatar
SÅg inte att denna tråden fanns så jag startade en ny men mod låste den så klipper o klistar med smärre förändringar.

Operativsystem:
XP PRO

Service Pack:
SP3

Antivirus:
Avira Free

Brandvägg:
Windows

Märkesdator eller självbyggd:
Självbyggd, jag har ett asus p5k-moderkort, processorn minns jag inte nanmet på, nått E6600 tror jag... Grafikkortet är fläktlöst 8600GT, har 2x1 gb i ram, corsair vill jag minnas dock inte 100 på det, ett 400W nätagg inköpt på netonnet, ingen koll på annat på det.

Problembeskrivning:
Jag får in xp, laddar hem alla drivrutiner, installerar och grejar, helt random får jag blåskärm i en sekund innan datorn startar om, detta upprepar sig några ggr så jag installerar om på nytt med samma resultat.

Felmeddelande:

Hinner inte läsa vad blåskärmen säger innan den startas om.

Försökt hittills:

Memtest, fattade inte ett skit om vad det som stod, lagt in alla uppdateringar. Haft linux i burken innan och allt har funkat kalas hela tiden vad gäller Ram-minnena, Kollat Hdtune och enligt den så mår disken prima. hämtat även äldre drivrutiner, alla på tillverkarens hemsida.

Skiva till Windows:
Retail

Nån som har en susning?
Citera
2010-08-21, 20:17
Medlem
927s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QP Cheese
SÅg inte att denna tråden fanns så jag startade en ny men mod låste den så klipper o klistar med smärre förändringar.

Operativsystem:
XP PRO

Service Pack:
SP3

Antivirus:
Avira Free

Brandvägg:
Windows

Märkesdator eller självbyggd:
Självbyggd, jag har ett asus p5k-moderkort, processorn minns jag inte nanmet på, nått E6600 tror jag... Grafikkortet är fläktlöst 8600GT, har 2x1 gb i ram, corsair vill jag minnas dock inte 100 på det, ett 400W nätagg inköpt på netonnet, ingen koll på annat på det.

Problembeskrivning:
Jag får in xp, laddar hem alla drivrutiner, installerar och grejar, helt random får jag blåskärm i en sekund innan datorn startar om, detta upprepar sig några ggr så jag installerar om på nytt med samma resultat.

Felmeddelande:

Hinner inte läsa vad blåskärmen säger innan den startas om.

Försökt hittills:

Memtest, fattade inte ett skit om vad det som stod, lagt in alla uppdateringar. Haft linux i burken innan och allt har funkat kalas hela tiden vad gäller Ram-minnena, Kollat Hdtune och enligt den så mår disken prima. hämtat även äldre drivrutiner, alla på tillverkarens hemsida.

Skiva till Windows:
Retail

Nån som har en susning?

skicka upp de tre senaste dmp filerna som finns i mappen windows/minidump, till fuskbugg.se
Citera
2010-08-21, 22:53
Medlem
QP Cheeses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 927
skicka upp de tre senaste dmp filerna som finns i mappen windows/minidump, till fuskbugg.se

A visst, men vilket program ska ja öppna dem med? Försökte med anteckningar men det gick ju sådär bra...
Citera
2010-08-22, 11:40
Medlem
927s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QP Cheese
A visst, men vilket program ska ja öppna dem med? Försökte med anteckningar men det gick ju sådär bra...

du ska inte öppna dom
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in