2008-05-04, 13:10
Medlem
Det är så att jag har Installerat om windows XP. Men inte formaterat om min hårddisk och nu när jag startar datorn så är inte mina vanliga filer uppe längre utan allt är nytt,

Trots att mina gamla användare och filer finns kvar på datorn.

Går detta att ordna tillbaka så det blir som förr?
Isåfall hur?
Citera
2008-05-04, 13:24
Medlem
Förstår inte riktigt hur du menar, du säger att dina vanliga filer inte dyker upp, men du säger också att dina gamla användare och filer är kvar på datorn?

Om du har sett de gamla filerna efter ominstallationen är det bara helt enkelt att kopiera/flytta dem dit de var förut.

Dina användare på datorn hittar du under Den här datorn - C:\Documents and Settings här borde även de gamla användarna ligga om jag inte missminner mig, annars får du leta runt lite under C: efter den gamla Windows installationen.

Edit: Om du inte lyckas hitta dina gamla filer, som vi aldrig kan veta säkert vart du har lagt, kan du testa söka efter någon av dem ifall du kommer ihåg något av namnen, och på så vis hitta rätt katalog.
Senast redigerad av Pletzturra 2008-05-04 kl. 13:31.
Citera
2008-05-04, 13:54
Medlem
passar på att låna tråden lite, har råkat installera win xp proffessional och home så att jag kan välja mellan båda. Hur tar jag bort en av dessa?

Och på proffessional kan jagi nte ha lika stor upplösning som jag kan på home, varför?
Citera
2008-05-04, 15:09
Medlem
Bulten81s avatar
sum: Om du ska ta bort det helt så får du nog installera om XP. (Vilket verkar vettigast. Gör om, gör rätt.) Men om du bara vill ta bort det ena från dualbooten så skriver du msconfig i Kör och går in på BOOT.INI.

Med upplösningen vet jag inte riktigt. Kan väl vara för att du inte har drivrutinerna för grafikkortet på det ena.
Citera
2008-05-04, 15:30
Medlem
Bövelens avatar
Citat:
Och på proffessional kan jagi nte ha lika stor upplösning som jag kan på home, varför?

Det finns igna sådana begränsnignar mellan home och pro. Skillnaden är i huvudsak att du inte kan ansluta en home till en domän.

Resten av skillnaderna är utseende mm. Inte skärmupplösnignar, men vilka menyer som finns default etc.

Till TS.
Citat:
Det är så att jag har Installerat om windows XP. Men inte formaterat om min hårddisk och nu när jag startar datorn så är inte mina vanliga filer uppe längre utan allt är nytt,

Trots att mina gamla användare och filer finns kvar på datorn.

Går detta att ordna tillbaka så det blir som förr?
Isåfall hur?

Jag gissar följande:

1. Du har installerat Xp över det gamla, och inte formaterat emellan.
2. Med filer menar du din profil: ditt skrivbord, dina genväger, bakgrundsbild etc.

Om det är sant så kan du enkelt gå in i din profil och kopiera över från den gamla till den du använder nu.

Din gamla profil ligger kvar under c:\documents and settings\Namnet på din profil.

Leta i den mappen och kopiera över det du vill ha till motsvarande mapp som du använder nu.
Citera
2008-05-04, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bulten81
sum: Om du ska ta bort det helt så får du nog installera om XP. (Vilket verkar vettigast. Gör om, gör rätt.) Men om du bara vill ta bort det ena från dualbooten så skriver du msconfig i Kör och går in på BOOT.INI.

Med upplösningen vet jag inte riktigt. Kan väl vara för att du inte har drivrutinerna för grafikkortet på det ena.

ah okej, vad är (om det är) sämre att ta bort det som du beskrev genom msconfig?
Citera
2008-05-04, 17:16
Medlem
Bulten81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sum
ah okej, vad är (om det är) sämre att ta bort det som du beskrev genom msconfig?
Då tar du bara bort alternativet i BIOS, så den hittar bara det windows du vill köra på. Men det andra finns fortfarande kvar och tar upp plats på hårddisken.
Citera
2008-05-04, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bulten81
Då tar du bara bort alternativet i BIOS, så den hittar bara det windows du vill köra på. Men det andra finns fortfarande kvar och tar upp plats på hårddisken.

Ok, men hur gör jag för att ta bort allt och installera om det xp pro jag har? Verkligen helkass på sånt här
Citera
2008-05-04, 19:38
Medlem
Bövelens avatar
Om du vill göra det du sa i första inlägget (formatera o installera om) så stoppar du in din skiva igen, boota upp på den som tidigare, och istället för att välja "installera över den gamla versionen", så väljer du att först formatera och sedan fullinstallera.

Det är 2 skilda saker nämligen.

Och boot.ini påverkar inte bios, utan är den fil som styr vilka alternativ som skall gälla pre-os (dos).
Citera
2008-05-04, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bövelen
Om du vill göra det du sa i första inlägget (formatera o installera om) så stoppar du in din skiva igen, boota upp på den som tidigare, och istället för att välja "installera över den gamla versionen", så väljer du att först formatera och sedan fullinstallera.

Det är 2 skilda saker nämligen.

Och boot.ini påverkar inte bios, utan är den fil som styr vilka alternativ som skall gälla pre-os (dos).

Låter inte allt för svårt, ska försöka med det framöver och se om jag lyckas bättre denna gång

Tack ska du ha!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in